Schakelbakkie DSG

Skoody Boo

Actief lid
Idd, handbak nemen, dan kan die mooi voor de rotonde al in twee met gas los, wint hij mooi nog wat remenergie terug, en "koude-energie" (rare term) als de airco aanstaat. Even gas aantippen als je de rotonde uitgaat, en dan snel weer naar 3.
 
Beste freeweeler De Skoda heb ik in 2005 uitgezocht als leasewagen en in 2010 (bij pensionering) overgenomen van de leasemij. Die eerste 5 jaren was ie dus eigenlijk niet van mij en och, dan denk je, vervelend dat snelle terugschakelen op handbediend, maar... laat maar gaan. Na aankoop in 2010 kreeg ik echter veel reparaties (zie "reparaties" op forum) Dan ga je zoeken naar manieren om de meest kwetsbare onderdelen te sparen en daar is het minder aanspreken van de schakelbak er 1 van. Nu kwam het snelle terugschakelen meer op de voorgrond te staan. Daarnaast is momenteel mijn Skoda bij de DSG dokter voor een nieuw vliegwiel. (advies bij APK na horen van klein reuteltje en "gebruikelijk" bij mijn km stand, zeggen de "deskundigen", kosten tussen € 1100,- en € 1500,-, pfffff !!) Daar had ik gehoopt met een kleine aanpassing en minimale kosten tevens het terugschakelen uit te kunnen zetten, niet dus. Ik ben overigens wel blij met de DSG bak, dat rijdt heerlijk. (op de N stand dan)
 
Beste Jewepe Ben toch wel blij met DSG (Zie mijn antwoord aan freeweeler2) Blij te horen dat je DSG na 250 dnd nog tip top werkt, ook geen nieuw vliegwiel nodig gehad ? Geeft me hoop. Zal eens gaan oefenen met rechtervoet.
 

Cyrus

Actief lid
Staat de bak dan in "D" of in "S"? Want in "S" schakelt de bak inderdaad eerder terug.

Los daarvan: wanneer is de bak-olie voor het laatst ververst? Dat dient om de 60.000km te gebeuren; als dat steeds op schema is gedaan, dan ben je nu weer aan de beurt. Dat staat in principe los van de schakelmomenten die de bak kiest, maar bokkig schakelen wordt nog wel eens veroorzaakt door oude bak-olie. Sowieso schakelt mijn DSG niet bokkig, behalve dan met een heel koude bak, als hij van "1" naar "2" schakelt. Maar na een een paar KM is dat ook weg.
 

TL@

Forumguru
Als je hem te lang in een hoge versnelling laat staan (in z'n 3 na een rustig genomen) ga je het 2-massa vliegwiel extra belasten, het is minder zwaar voor de techniek om terug naar 2 te gaan en dan weer naar 3 dan helemaal van onderin (vanaf 1000tr/min) terug te versnellen. Dus als het je om de techniek gaat (en sparen van-) dan is het beter zoals het nu is.
 
Beste Cyrus, nee de bak staat niet in de S stand, die gebruik ik niet. Voor tijdig olie verversen was ik al gewaarschuwd, dat heb ik ook altijd gedaan.
Nu ik lang geen 60.000 per jaar meer rij is het misschien verstandig de bakolie jaarlijks (of om de twee jaar) te verversen ?
 
Beste TL@, daar heb je misschien een punt, want momenteel wordt het vliegwiel vervangen wegens een "reuteltje' Ik rij inderdaad altijd (zeer) lage toeren. (TDI kan dat goed) Iets om over na te denken.
 

VEEJAY

Forumguru
Dat je eerste vliegwiel ratelde is meer een productiefout dan door de rijstijl (model 2004-5-6). Internet staat er vol van, zoek maar op DSG DMF failure. Als het goed is heb je nu de betere model voor je DSG6 en mag hij nog heel lang meegaan.

Mijn ervaring is dat de DSG6 juist onnodige belasting voorkomt van koppeling en vliegwiel door zijn schakelwerk. Dat merk je goed als je in de bergpassen rijdt. In manueel dus niet, dan kan je onnodige belasting van koppeling en vliegwiel en bovendien verhitting van de bakolie krijgen. (ik krijg trek in een kroket nu door die laatste paar woorden).
 
Bovenaan Onderaan