Schakelindicator icm caravan

Ron_2

Senior Member
Dus rond de 3000 tpm rijden en alles komt goed?
Bij versnellen of klimmen wel, als je eenmaal op snelheid bent en de weg is vlak kan het denk ik best lager, zolang de motor de snelheid maar constant kan houden zonder dat je gas bij hoeft te geven.
Als je het tecnische gevoel niet hebt om dit aan te voelen dan kun je die 3000 toeren wel aanhouden, daar wordt de motor niet slechter van, van te weinig wel.
 

O2fan

Nieuw lid
Nog een kleine tip voor de belading van je auto: Een 1.2 TSI mag 700 kg aan laadvermogen hebben, daar horen de inzittenden en de kogeldruk ook bij. Dat de kogeldruk daar bijhoort was voor mij vrij nieuw, maar is eigenlijk wel logisch. Maar die caravan van 1000 kg zal het probleem inderdaad niet zijn.
Je kunt je gegevens ook invullen op caravantrekker.nl, dan krijg je een goed beeld van de te verwachten prestaties.

We dwalen af van het onderwerp schakelindicator maar ik werd getriggerd door de opmerking van Bakkertje:
Als de kogeldruk bij de belasting van de auto wordt opgeteld, lijkt me idd logisch, hoeft'ie dan niet bij de belading van de caravan te worden opgenomen?
De zgn caravanwegers meten neuswiel, links en rechts. In dat geval zou gelden hoe hoger de kogeldruk hoe lager de totale combinatie mag wegen ....
 

Canon-Eye

Forumguru
(in dit verband eigenlijk off-topic, maar in het kader van het discussie-zijspoor toch maar een waarschuwing!
Mag natuurlijk ook naar een nieuw topic, maar dan mist het misschien de hier al geschilderde achtergrondinfo)


Zowel auto als caravan hebben een toegestaan maximumgewicht. De som hiervan is het maximum treingewicht, ofwel toegestane bruto massa van de hele combinatie.

Hoe het gewicht van de caravan wordt verdeeld over diens 3 steunpunten (te weten koppeling, linker- en rechter wiel(en)) is voor het totaalgewicht niet van belang. Wel moet bij het verdelen van de lading rekening worden gehouden met de maximum aslast van de caravan, de toegestane maximum kogeldruk op de trekhaak én - niet te vergeten! - een veilige minimum-kogeldruk. Dit laatste vanwege de bestuurbaarheid van de combinatie.

Bedenk bij het laatstgenoemde dat, vooral bij minder aerodynamisch gevormde caravans, bij toenemende snelheid soms een deel van het gewicht op de kogel wordt "weggenomen", lees: t.g.v. de winddruk op het caravanfront wordt verplaatst naar de as(sen) van de caravan. Door deze negatieve kogeldruk wordt de auto a.h.w. van achteren enigszins opgetild. Als je zoiets voelt: onmiddellijk stoppen voordat de combinatie oncontroleerbaar wordt en in de caravan wat gewicht van achter de as naar voren verplaatsen.
 

O2fan

Nieuw lid
Zowel auto als caravan hebben een toegestaan maximumgewicht. De som hiervan is het maximum treingewicht, ofwel toegestane bruto massa van de hele combinatie.

Hoe het gewicht van de caravan wordt verdeeld over diens 3 steunpunten (te weten koppeling, linker- en rechter wiel(en)) is voor het totaalgewicht niet van belang.

Ik snap het nog steeds niet:
Mijn auto: 1165 + 700 belading = 1865kg
Mijn Caravan beladen 1000 kg

Situatie 1, kogeldruk 50, Caravan links 475, rechts 475 -> auto belading 700 - 50 = 650 kg.
Situatie 2, kogeldruk 75, Caravan links 462,5, rechts 462,5 -> auto belading 700 - 75 = 625 kg

Dus hoe hoger de kogeldruk, hoe lager het wettelijk toegestane totaalgewicht?
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus hoe hoger de kogeldruk, hoe lager het wettelijk toegestane totaalgewicht
Nee. Hoe lager het resterende gewicht voor belading van de auto.

Het wettelijk toegestane maximum totaalgewicht staat op je kentekenbewijs en verandert niet.
Trek daarvan het eigen gewicht vanaf en je hebt de maximale belading van je auto gevonden.

Hoe je die maximale belading van je auto invult, moet jij weten: bv. 50 kg kogeldruk en 650 kg inzittenden+koffers, of 75 kg (= meer) op de kogel en 625 kg (= minder) voor de rest. Samen blijft het 700.
 

deusjevo

Forumguru
Ik heb 't afgelopen weekend nog even gechecked en met m'n O2 1.2 TSI rijd ik met 1100 a 1200 kilo caravan in NL en Frankrijk meestal rond de 100 a 105 km per uur (ca 97 a 100 echte km's) in de 5e versnelling bij 2650 rpm.
Als ik terugval naar < dan 2200 rpm schakel ik terug naar 4 of vervolgens 3 indien nodig.
De 6e versnelling of schakelindicator gebruik ik nooit.
Verbruik is bij die snelheid wel errug hoog: 1 op 7.... :crazy:

Persoonlijk vind ik de 1.2 TSI prettiger met caravan rijden dan m'n ex 1.6 MPI.
Deze moest je veel hoger in de toeren rjden.
 
Bovenaan Onderaan