(in dit verband eigenlijk off-topic, maar in het kader van het discussie-zijspoor toch maar een waarschuwing!
Mag natuurlijk ook naar een nieuw topic, maar dan mist het misschien de hier al geschilderde achtergrondinfo)
Zowel auto als caravan hebben een toegestaan maximumgewicht. De som hiervan is het maximum treingewicht, ofwel toegestane bruto massa van de hele combinatie.
Hoe het gewicht van de caravan wordt verdeeld over diens 3 steunpunten (te weten koppeling, linker- en rechter wiel(en)) is voor het totaalgewicht niet van belang. Wel moet bij het verdelen van de lading rekening worden gehouden met de maximum aslast van de caravan, de toegestane maximum kogeldruk op de trekhaak én - niet te vergeten! - een veilige minimum-kogeldruk. Dit laatste vanwege de bestuurbaarheid van de combinatie.
Bedenk bij het laatstgenoemde dat, vooral bij minder aerodynamisch gevormde caravans, bij toenemende snelheid soms een deel van het gewicht op de kogel wordt "weggenomen", lees: t.g.v. de winddruk op het caravanfront wordt verplaatst naar de as(sen) van de caravan. Door deze negatieve kogeldruk wordt de auto a.h.w. van achteren enigszins opgetild. Als je zoiets voelt: onmiddellijk stoppen voordat de combinatie oncontroleerbaar wordt en in de caravan wat gewicht van achter de as naar voren verplaatsen.