Schandalige herstellingsprijzen lekkende deuren

neoproject

Actief lid
Beste skodaforum members,

Ik dacht dat wij een skoda kochten omwillen van de prijs-kwaliteit. Dit moet toch even van men hart maar Skoda en met name ook mijn (ex) garagedealer Aulis Motors heeft toch al mijn vertrouwen verloren.

Toen ik mijn skoda fabia ongeveer 3 jaar geleden aankocht wist ik al dat er veel Fabia's met lekkende portieren waren. Bij aankoop van de wagen beweerde de garagist niets af te weten van dit probleem. Ik heb hem toen op zijn woord geloofd omdat je vaak enkel de aller negatiefste zaken op internet leest.

Nu had ik dus overlaatst wel last van lekkende achterportieren. Toen ik naar mijn garage ging en hen vroeg wat de prijs voor een herstelling was zei hij 200 à 250 euro PER DEUR!

Ik schrok me echt een hoedje en vond het ronduit schandalig. Het lijkt alsof die garage het Skoda probleem puur uitbuit om zo nog wat extra geld in het laadje te brengen.

Ik wou zelf aan de herstelling begingen maar de clipjes in de deurpaneel braken af dus ging naar een andere skodagarage (Thuy) voor de vervangstukken. Om toch maar zeker te zijn vroeg ik naar de prijs van een herstelling daar en dit bleek 90 euro te zijn, voor BEIDE deuren.

Uiteindelijk heb ik mijn deuren laten dichtkitten voor 200 euro (4deuren). Bleek de rechtervoordeur ook al te lekken.

Graag wou ik van jullie weten wat een herstelling van de deuren in jouw garage heeft gekost? Want ik vond 200 tot 250 euro per deur er zwaar over!

Zo dat is er uit ;)
 

EdK

Forumguru
Volgens mij komt er nog rook uit je oren vandaan van woede, en begrijpelijk !
250 per deur, zette hij er nieuwe deuren in ofzo ??

wat de werkelijke kosten zijn weet ik niet, want toendertijd met me Fabia II combi viel het onder de garantie.

Maar het staat in menig draadje beschreven hoe het in zijn werk gaat.
En het is wat ik toen begreep een klusje wat echt niet veel tijd in beslag neemt.

Dat je je vertrouwen in die dealer hebt verloren kan ik dan ook goed begrijpen, maar in Skoda algemeen zie ik niet zo. maar denk dat dat nog met die rook te maken heeft
 

NielsW

Lid
Ik dacht iets van 75 euro voor beide deuren achter en ze hebben het toen gemaakt tijdens een onderhoudsbeurt.
 

KEC

Lid
hoi neoproject: ik ken de genoemde garages in A'pen. Om welke A*lis-vestiging ging het overigens?

Ook ik heb al bekende fabiakwaaltjes mogen ondervinden:
-herstelling raammechanisme: 168 €, waarvan niets onder garantie ("hoezo constructiefout... nog nooit gehoord dat dit in NL/D wordt terugbetaald"). De andere kant blokkeert af en toe maar laat het voorlopig zo.
-vreemde storing aan raam/slot vermoedelijk door condens/zekering 32€ werktarief

gelukkig nog geen lekkage aan de deuren... wel gemerkt dat er wat water achterblijft in de goot van de deurrubber. Ben verder best tevreden, maar die kleine dingen zijn echt irritant; de gebrekkige service na verkoop zal ik in rekening nemen bij een volgende aankoop




heb een combi 1.4 tdi '05
 

EdK

Forumguru
KEC leuk dat je het raammechanisme erbij zet en je ongenoegen over niet betalen !
Wel er staan wat draadjes hier over geschreven in het forum met verwijzingen naar de site van TROS radar !

Je kunt indien je de bon nog hebt dit gewoon declareren en behoort dit ook terug te krijgen.
Kan wel wezen dat je bv alleen de onderdelen nog vergoed krigt vanwege de leeftijd wagen etc
Maar staat allemaal in forum en of op site van Radar.
Dus maak er nog werk van als je de nota nog hebt ! Nee heb je al maar ja kun je nog krijgen, al zou het maar een deel zijn van het bedrag.
 

KEC

Lid
raammechanisme...Je kunt indien je de bon nog hebt dit gewoon declareren en behoort dit ook terug te krijgen.

Vermits het een Belgische wagen betreft ben ik afhankelijk van de "goodwill" van de Belgische importeur D'ieteren die niet thuis geeft. De dealer in BE had nog nooit gehoord van deze "constructiefout".

Denk niet dat Pon dit wilt vergoeden:ahum: De terugbetaling via PON valt onder "coulance"; het woord constructiefout willen zij niet in de mond nemen hoewel dit uit hun terugbetaling wel mag aangenomen worden. In nederland staan consumenten nu eenmaal sterker vermits ze meer georganiseerd zijn.

Was in ieder geval een nare ervaring na nog geen 3000km Fabia-genot:1884:
 

EdK

Forumguru
Maar met de nederlandse feiten kun je wel degelijk aan de dealer en Belgische Importeur laten zien dat het dus wellll om constructiefouten gaat !
En kun je daarmee niet je genoegdoening halen ?
Het is wel het punt hoever wil je gaan om dit te halen en wil je die tijd erin steken ?
 

KEC

Lid
heb het probleem voorgelegd aan de aftersales van D'Ieteren... nooit antwoord op die mail gekregen. Wil het eventueel nog per brief opsturen als iemand een adres heeft of via mijn rechtsbijstand gaan die constructiefouten dekt. Heb hier in ieder geval nog het originele onderdeel liggen met gebroken plastic heffertjes. Overigens is er nergens een officieel document waarin PON de voorwaarden voor coulance beschrijft.
Ik vond het erg pijnlijk dat men als dealer het probleem van falende raammechanismen bij meerdere VAG-producten ontkende en het ook niet wou doorspelen naar de importeur. Ik mag dan wel niet iedere 4jaar een nieuwe kopen maar met 60.000 km/j kom ik toch voldoende in de garage.


Ik wil deze discussie verder niet kapen, maar in essentie gaat het in beide gevallen om het niet verhelpen van bekende problemen (ramen, lekkende deuren) waar de service naverkoop ernstig in faalt.
Ik denk dat dit in NL net wat beter is.
 

EdK

Forumguru
Pon ontkende het probleem in eerste instantie ook jaren lang.
Maar doordat er veel mensen met het probleem waren die in een VAG auto reden ( VW,Skoda,SEat ) is het op bepaald moment bij consumenten programma RADAR terecht gekomen en die hebben er werk van gemaakt en zodoende heeft PON het moeten erkennen en werd het hierna gratis gerepareerd.
Tevens waren er een boel mensen die het al hadden laten repareren en ook betaald.
Deze mensen konden het met toevoeging van nota's en de voorbeeldbrieven van radar een klacht indienen bij PON, en kregen dan alsnog hun geld terug.

Die voorbeeld brieven zou je natuurlijk kunnen gebruiken en deels aanpasssen zodat je ze kunt gebruiken in België.
En dus net als in ons geval aangetekend naar de importeur kunnen sturen.

Ik weet niet of jullie in België ook een VW forum hebben, maar je kunt natuurlijk daar ook eens imformeren of er mensen zijn die de kosten hebben vergoed gekregen.
En zoniet dan op de VAG forums in België het verhaal van nederland doen en kijken als jullie collectief de brief sturen of ze ook daar wakker worden en tot terugbetalen gaan komen.

In nederland zeggen we altijd NEE heb je maar JA kun je krijgen !!
 

EdK

Forumguru
Ten eerste welkom op het forum Djin 4fun.
En omdat je nieuw bent zou ik zeggen, doe eens wat goeds voor de andere leden.

Schrijf eens een manual met foto's erbij van hoe je het gedaan hebt.
Want het blijkt wel dat jij diegene bent met rechterhanden, maar er zijn genoeg lezers die maar één rechterhand hebben of geen rechterhanden en ja er zijn er zelfs bij die linkerhanden hebben.

Dus zo'n beschrijving met foto's zou bij een heleboel mensen een fijne aanvulling zijn om het zelf te kunnen gaan doen !

Dus we wachten met smart !:aangenaam:
 

Djinn_4fun

Actief lid
Inderdaad nieuw op skodaforum.nl
Moet me nog voorstellen.

Ik heb hier op het forum meerdere draadjes gezien met foto's en zelfs filmpjes hoe het te doen.

Maar ik wil best wel een how-to schrijven :)


Ik moet wel even weten waar ik m'n foto's kan uploaden, hier op het forum of op een externe site.

Er zullen voldoende mensen zijn die niet zelf dingen kunnen doen, ik heb veel hulp gehad aan mijn golfje die ik voozien heb van bijna elke extra die op een 1300i te zetten zijn.

Mijn motto is gewoon proberen, en als het echt niet lukt dan hulp inschakelen.
 

EdK

Forumguru
Tijdens het maken van een bericht zoals dit heb je een balk onderin voor meer opties.
Als je die aanklikt zul je zien dat je meer opties krijgt en daar zie je weer staan beheer bijlagen, en daar moet je het mee doen zoals de rijdende rechter ook wel eens zegt.

Maar met je motto ben ik het niet helemaal mee eens: mijn motto is dat ik me altijd eerst voorbereid voor ik ergens aan begin.
Heb je namelijk de minste kosten als het fout gaat ! :winkie:

Heb in mijn vakgebied namelijk genoeg moeten opknappen doordat men maar vast begonnen was. En als ik ergens een hekel aan heb .........:)
 

Djinn_4fun

Actief lid
Het deurpaneel is vrij simpel te verwijderen.
Ik heb zelf niet het hele paneel verwijderd maar deze laten rusten op de achterbank.

Benodigdheden:

Torx T10 schroevendraaier
Kruiskop schroevendraaier'
Plamuurmes of winkelhaak
Schilderstape/afplaktape
Kitpistool
(flexibele) kit
Droge doek
Geduld en durf

Stap 1:

Verwijderen speaker kapje naast handgreep, deze voorzichtig met een plamuurmes of een (in mijn geval) een winkelhaak eruit wippen, let er wel op dat je de klemmetjes niet afbreekt. Hierachter zit een torx schroefje T10.

Verwijderen afdekking handvat. Wederom opwippen met een plamuurmesje of winkelhaak. Let er goed op dat je het achterste vierkante bevestigingsklemmetje niet afbreek (vervangend onderdeel is ongeveer 4euro) Na opwippen het grote deel van het handvat richting de B stijl schuiven en eruit halen. Na verwijderen zie je 2 kruiskop schroeven. Deze verwijderen.

Stap 2:

Verwijderen deurpaneel.
Het deur paneel zit vast met volgens mij 9 klemmen. Deze breken makkelijk af dus voorzichtigheid is geboden. Ter hoogte van het slot steek je een plamuurmesje of winkelhaak (denk erom je lak niet te beschadigen, doekje eronder oid) tussen de deur en de bekleding naar je toe halen. Hiervoor is enige durf en kracht nodig. Zo gauw je de eerste 2 eruit hebt is de rest simpel te verwijderen.
Denk aan de rubbertjes die om de klemmen zitten, deze moeten later weer op de klemmen.
Nu trek je de bekledig naar je toe, kijk even naar de deurpin en schuif deze voorzichtig uit de rozet van de bekleding. Het paneel hoeft er niet compleet af. Laat het paneel rusten op de achterbankzitting.

Stap 3:

Schoon, droogmaken en ontvetten van de te kitten delen.
Als je de rand tussen de carrosserie en het metalen deel droog hebt, moet je drukken op het metalen deel. De dichting die hiertussen zit zit vaak nog vol vocht. Dit goed droogmaken.
Neem een stuk schilderstape en plak de randen af waartussen je gaat kitten.
Ik heb zelf gewoon transparante sanitair kit gebruikt uit de bouwmarkt.
Breng een dikke laag kit aan en strijk deze af met wat dreft opgelost in water.
Terwijl de kitlaag droogt begin je vast aan de andere deur. Geef de kit 30min te drogen. (een haardroger helpt het wat versnellen)
Meteen na gladstrijken de schilderstape verwijderen

Stap 4:

Terugmonteren van het deurpaneel.
Let hierbij goed op de deurpin in de rozet en dat de rubbers goed om de klemmen van de deurbekleding zitten. Goed aanklikken en je bent klaar.

Ik hoop dat deze uitleg duidelijk is. :aangenaam:

In geval van toch breken onderdeeltjes:

6Y0867262 Rozet deurpin (€ 0,55 ex btw)
6Y0867260 Klemmetje deurbekleding
6Y0867393 Links afdekking naast handgreep (kleur doorgeven)
6Y0867394 Rechts afdekking naast handgreep (kleur doorgeven)
 

Bijlagen

  • 04102010062.jpg
    04102010062.jpg
    11 KB · Weergaven: 104
  • 04102010066.jpg
    04102010066.jpg
    12,1 KB · Weergaven: 104

EdK

Forumguru
Netje's en voor mij duidelijk.
Maar heb twee toevoegingen.
Je hebt het over een plamuurmes of winkelhaak.
Ik gebruik hiervoor het gele (miele) stripje wat onder het zeepbakje van de wasmachine zit. Deze wordt gebruikt om het noodluikje te openen om de deur daarna te kunnen openen.
Is een ideale tool hiervoor en mocht je uitschieten dan is de kans op krassen altijd weer kleiner.

Dan mbt de Kit, dat van het vocht is goede opmerking anders hecht het nog niet met als gevolg nog kans op lekkage.
Maar ik zelf zou in iedergeval de oude kitlaag die makkelijk is te verwijderen zondermeer verwijderen, en wat ik zeker mis in je verhaal is dat je de plek waar je gaat kitten eerst goed ontvet ! anders heeft de kit nog geen goede hechting !

Zie het niet als kritiek, maar opbouwende kritiek !
 

Djinn_4fun

Actief lid
Bij het goed schoonmaken hoort inderdaad ontvetten. :eek:
Ik had geen oude kitlaag zitten dus die hoefde ik niet te verwijderen.
Indien je in je auto een oude kitlaag aantreft zeker even verwijderen. :xyxthumbs:

Gele stripje is ook een goede inderdaad, ik kon op dat moment niets stevigs vinden in mn gereedschapskist. :D
 

neoproject

Actief lid
Hey,

Sorry voor mijn late reactie. Ondertussen heb ik een antwoord gekregen van Aulis in Kapellen:
Geachte heer,

Uw schrijven van Dinsdag 28 September hebben wij goed ontvangen en heeft onze aandacht weerhouden.

Het spijt ons dat uw Skoda geen algehele tevredenheid schenkt. Daar uw wagen inderdaad zijn garantie periode reeds geruime tijd is verstreken, kunnen wij deze herstelling niet meer onder waarborg uitvoeren. De fabrikant geeft ons maar tot 2jaar na aankoopdatum om herstellingen onder waarborg te claimen.

Om te antwoorden op uw vraag voor de juiste herstelprijs, dit is zeer moeilijk omdat voor een goede herstelling de oude dichting eerst moet verwijderd worden alvorens er de nieuwe op kan aangebracht worden. Dit kan inderdaad oplopen tot de vooropgestelde prijs.
Gewoon dichtkitten langs de buitenzijde is geen goede oplossing. Hopende u hiermee van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,


Het kan allemaal best wel zijn dat zij pretenderen een betere oplossing te hebben maar ik blijf het gewoon duur vinden voor een probleem dat zo vaak voorkomt.

Ondertussen hebben we nog waterfun gehad in de carwash :tongue: Mijn vriendin haar laarzen waren kletsnat. Bleek er gewoon water naar binnen te lopen onder het dashboard. Blijkbaar was de waterafloop vooraan (onder de voorruit) verstopt geraakt waardoor mijn auto ipv lucht, water naar binnen zoog. Mijn nieuwe dealer in Kontich heeft dit probleem onmiddellijk opgelost vlak voor sluitingstijd! Ze vermelden er ook bij dat ze dit preventief testen bij hun wagens. Wat aulis dus niet doet blijkbaar. Testje kan je ook zelf doen:
giet wat water voorraan in de goot (aan de ruitwissers) bv aan de linkerkant. Dan zou je onder het linkervoorwiel water via een klein gootje op de grond zien lopen. herhaal dit aan de rechterkant. Heb je aan beide kanten water gezien, ben je veilig. Ik raad het iedereen aan, want je wil echt niet met de gebakken peren zitten achteraf:tongue: IK heb echt de grootste moeite gehad om al dat water uit mijn auto te krijgen. Aan de passagierskant was het echt LEKKEND NAT! ;)
 

EdK

Forumguru
Even een paar dagen met de airco aan rijden en grootste deel van vocht zal verdwenen zijn !
En kranten onder de matten leggen en dagelijks vervangen helpt ook goed om het water weg te krijgen.

Dan je schrijven mbt je vraag aan aulis.
Ik zou het er niet bij laten zitten, zoek eens hier op forum de verhalen mbt die lekkende deuren.
En maak een kopie van die linken en stuur die mee als verwijzing dat het om een structueel probleem gaat en dat je niet accord kunt gaan met hun antwoord
Je kunt bv voorstellen dat jij de materiaalkosten in deze op je neemt en dat de arbeidskosten voor hun rekening is !
Je kunt zeker met de verhalen hier namelijk aantonen dat het om een constructiefout gaat, en als het zo blijft dat ze dan binnen afzienbare tijd een claim krijgen vanwege roest van binnenuit , en dat ze dan uiteindelijk veel duurder uit zijn !!
Dus maw de keuze hierin aan hun !!
 
Bovenaan Onderaan