scheef stuur...

Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik een Octavia Combi : fantastisch auto !
Ik stoor me echter aan een ding : mijn stuur staat een beetje naar links als ik rechtuit rij. Is dat (eenvoudig en snel) te verhelpen door de dealer ?
Nog iets anders : als ik op de snelweg rechtuit rij, dan moet ik steeds een beetje corrigeren, want de Octi rijdt óf iets naar links óf iets naar rechts. Ik ben dus continu (een beetje) aan het bijsturen, want 100 % strak rechtdoor doet ie dus niet.

vw125

Forumguru
Misschien je wagen eens laten uitlijnen, zou het wel raar vinden vermits het een nieuwe auto is maar het kan altijd natuurlijk.

Grtz vw125

Ik heb totaal geen problemen hiermee. Viel mij laatst toevallig op hoe strak mijn O2 rijd op een recht stuk snelweg. Kon voor minuten lang het stuur loslaten zonder dat de auto ook maar een centimeter uit de koers raakte!

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Hallo allemaal,

Sinds een maand heb ik een Octavia Combi : fantastisch auto !
Ik stoor me echter aan een ding : mijn stuur staat een beetje naar links als ik rechtuit rij. Is dat (eenvoudig en snel) te verhelpen door de dealer ?
Nog iets anders : als ik op de snelweg rechtuit rij, dan moet ik steeds een beetje corrigeren, want de Octi rijdt óf iets naar links óf iets naar rechts. Ik ben dus continu (een beetje) aan het bijsturen, want 100 % strak rechtdoor doet ie dus niet.

[/ QUOTE ]
Even langs je dealer gaan. Ik had het ook en ze hebben de mijne gewoon rechtgezet. Even het stuur eraf en 1 tandje naar rechts er weer op. Probleem opgelost.

Ik had het zelfde probleem, was alleen wat moeilijker op te lossen. Had net 500km op de teller. Ze moesten het digitaal afstellen, blijkbaat werkt het niet met "tandjes". Dit had toen echter niet het gewenste resultaat, dus de auto moet daarbij ook nog uitgelijnd worden. Al met al een dag mijn auto kwijt, staat nu wel goed.

sunnyboy

Senior Member
Ik laat het maar zo, al dat gekl*** aan je auto is niet echt bevorderlijk voor hem/haar.
Stuurt sowieso strak met dit sportonderstel.
Zo min mogelijk in een garage komen is mijn devies.
Alleen als het echt nodig is.

Volgende week ga ik even naar de dealer. Het rechtzetten van het stuur schijnt een klusje van 5 minuten te zijn.

rickske

Actief lid
Zo zie je maar een gewichtig probleem kan in 5 minuutjes worden opgelost. /forum/images/graemlins/smirk.gif /forum/images/graemlins/tongue.gif

Remco28

Actief lid
Ik heb in het begin ook een scheef stuur gehad,na uitlijning was het goed.
Maar op de snelweg gaat mijn auto ook iets naar rechts.
Na de tweede uitlijning nog steeds,dus ik laat het zomaar,stuur is tenmiste recht.
Ik heb dit ook al vaak gehoord bij de nieuwe octavia,vind ik toch raar.

De dealer vertelde dat dit te maken kan hebben met de elektronica in het stuur dat er voor zorgt dat er steeds gecorrigeerd wordt bij slecht wegdek bijvoorbeeld. Je heb wel eens van die wegen die een beetje schuin lopen. Bij dat corrigeren (blijkbaar alleen bij nieuwe auto's) blijft het stuur scheef staan. Ik blijf het wel bijzonder vinden.

Nou, vanmiddag bij de dealer geweest en in 15 minuten was de klus geklaard : m'n stuur staat weer recht !!! /forum/images/graemlins/smile.gif
Prima zo !!!

@Frankie, wat ik van de dealer heb begrepen de electronica omdat het niet direct is na het leveren van de auto maar meestal na enkele dagen/kilometers.

ougie

Forumguru
Raar verhaal van die dealer. E.e.a. heeft simpel te maken met de uitlijning van de auto. Remco 28 schreef er al over, gewoon even uit laten lijnen is de beste oplossing. Ook het stuur een tandje verzetten vind ik persoonlijk een wat beunhazeringe oplossing. Oke ik ben een mierenneu.... Tussen de overbrengingen van het stuur naar de wielen zitten echt geen zwevende constructies die na gebruik kunnen verlopen.

guitar_billy

Senior Member
het stuur een tandje verzetten is toch geen beunhaas oplossing? speciaal als de auto goed uitgelijnd is en niet continu naar een kant wegtrekt op een vlakke weg. dan is het 'rechtzetten' van het stuur echt niet meer dan dat. /forum/images/graemlins/473.gif

Bovenaan Onderaan