scheef stuur...

Henny

Actief lid
Volgens mij wordt hier gepraat over 2 verschillende zaken: 1. Het stuur staat scheef, dus met de wielen rechtdoor lijkt het of je al een beetje instuurt naar 1 kant
of
2. De auto trekt naar één kant als je het stuur recht hebt staan.
Een 3e mogelijkheid zou ook kunnen, de stuurkolom staat scheef zoals bij oude Opel Corsa's, maar dat is hier niet aan de orde. /forum/images/graemlins/smile.gif
Scheef stuur: blijktbaar is de oplossing zoals Henne schrijft, lijkt ook logisch.
Dat naar één kant trekken is iets heel anders. De auto kan op de rijksweg op de rechter baan ietsje naar rechts trekken, althans die van mij doet dat en mijn vorige Octavia (een 1) ook. Toen ik echter in Engeland reed (links dus) trok ie ineens iets naar links. Kortom hij stond gewoon prima uitgelijnd alleen de wegen lopen iets af naar rechts (hier) of links (in GB). Als het erger is dan moet er natuurlijk wel uitgelijnd worden, maar dan nog kan je stuurwiel staan alsof ie de bocht om gaat.
 

JettaFreak

Actief lid
wat zijn die oude corsa's toch nare auto's. Heb er een keer in gereden en gaat er dus echt scheef van zitten. jakkes
 
Ik heb de eerste 500km's erop, en ik heb ook last van een 'zwabberende' skoda. Bij het minste geringste gaat 'ie of naar links, of weer naar rechts. Precies wat Henne schreef.

Op de lange afstanden die ik dagelijks rij is het erg vermoeiend. Ik zal straks de dealer eens bellen, en vragen wat hij ervan denkt...
 
Nog even een update : Octavia gaat op zich wel strak rechtdoor, maar als er (bij)gestuurd moet worden dan gaat dat heel zwaar en niet vloeiend. Relatief veel kracht zetten dus en dan is het steeds net iets teveel naar links of rechts.
Bovendien heeft ie in de middenstand wel een beetje speling : een paar mm 'dood' gebied dus...Erg vermoeiend rijden...
Dit alles geldt enkel voor rijden op de snelweg en wordt nu onderzocht door de dealer.
 
Heb contact gehad met dealer, en die maakt vanmiddag even tijd voor me. Volgens hem worden af-fabriek wagens niet extra uitgelijnd (!). Ze willen eerst eens een rondje rijden om te kijken of ze het ook opmerken.

Gisteren reed een vriend van me, en hem viel het ook op. En dat zonder dat ik het hem had verteld. Het ligt dus niet aan mij /forum/images/graemlins/wink.gif
 

Henny

Actief lid
Wat Dutch4x4 ook al schreef; ik dacht ook al gelezen te hebben (hier dan) over vage besturing, maar met die woorden kan ik nu niks meer vinden hier. Misschien heb ik niet goed gezocht ...
Er moet ergens wat staan, maar dan misschien met een andere titel.
 
Zo. Net terug van de dealer, en het lijkt zowaar opgelost.

Op weg van Leusden naar Zoetermeer eens goed opgelet wat er nou daadwerkelijk gebeurde. Mede dankzij de thread hierboven (bedankt Dutch) ben ik tot de conclusie gekomen dat er boven de 80km/u een flinke dode slag in mijn stuurwiel zat. Deze dode slag was bovendien nog eens redelijk zwaar. En was ik eenmaal door de slag heen, dan ging het heel rap naar links, en eenmaal gecorrigeerd (door de dode slag heen) ging het weer heel rar naar rechts.

Mooi kl*te dus.

Ik naar Skoda Versluis. Prompt kreeg ik een monteur tot mijn beschikking, en we zijn eens samen een ritje gaan maken. Inderdaad, hij constateerde het ook, maar vermoedde dat het inherent is aan de nieuwe stuurtechniek van Skoda. Alles is tegenwoordig electrisch, en er is niets hydraulisch meer bij. De oplossing leek hem om even een demo auto mee te nemen om te vergelijken. Helaas bleken die al besproken.

Nu hebben we het volgende gedaan: Volgende week wordt één van mn speakers vervangen (kaduuk na 1 dag - overdosis The Prodigy vermoed ik /forum/images/graemlins/rockon.gif ) en gedurende het vervangen daarvan krijg ik een demo mee om te kijken. In de tussentijd heb ik een deal gesloten: mijn auto is aan de compu gehangen, en de stuurbekrachtiging is anders ingesteld.

Dat had nog wat voeten in aarde: er zijn twee standen. Standaard, en niet standaard. De monteur kan niet kiezen welke stand actief is. Dit bepaalt de compu zelf, en deze waarde kan later ook niet worden uitgelezen. De manier om hem te foppen is te zeggn dat de auto op een ander (lees: zwaarder) onderstel staat. Gebruikelijk is dat de computer de stuurbekrachtiging dan lichter zal zetten. Nogmaals, het is niet te verifieren, maar ik moet zeggen dat ik op weg naar huis (Zoetermeer - Rijswijk is maar een klein stukje) verschil merkte. Het dode punt is veel kleiner, en er is minder spierkracht nodig om een correctie door te voeren.

Dit beiden helpt echt enorm, en ik vermoed zelfs dat het helemaal verholpen is!! Morgen rij ik weer een flink stuk snelweg, en kan ik bij verschillende snelheden testen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Overigens nogmaals lof voor de dealer, ik heb ze wel eens anders meegemaakt.

Oh ja, nog even over het "scheve stuur": ik heb stiekum meegekeken op de VAG computer, en je kunt gewoon de stuurhoek calibreren. Althans, wij niet, maar de monteur. Dus loshalen en tandje verschuiven lijkt me larie.
 

Remco28

Actief lid
Ik schreef toch laatst dat ik er een klein beetje last van had?
Ik heb mijn wielen gewisseld,dus van rechts achter naar links voor enz.
Nu heb ik nergens last meer van,volgens de dealer kunnen sommige banden ook een kleine afwijking hebben.
Dus het ligt niet altijd aan de stuur zelf,van dat corrigeren enzo heb ik trouwens nooit last van gehad.
Omdat alles nu elektrisch is,is alles ook veel gevoeliger natuurlijk.
 
Ik hoorde van mijn buurman (die als wegenwacht bij de ANWB werkt) dat ze bij Pon 'vergeten' om bij aflevering de auto's vierkant uit te lijnen.....
Scheelt Pon een heleboel tijd en geld....
Zijn advies: Als je nieuwe VAG auto scheef trekt, terug naar de dealer en de auto vierkant laten uitlijnen....
 

louigi58

Senior Member
Simpel via VAG-COM te corrigeren

Wanneer je stuur scheef staat, kan dit simpel door je dealer via VAG-COM gecorigeerd worden. Zie hieronder:
Steuergerät Grundeinstellung
STG 44 (Lenkhilfe) auswählen
STG Login -> Funktion 11

Logincode: 40168
STG Messwertblöcke -> Funktion 08
Messwertgruppe 060 (Geber für Lenkwinkel -G85-)
Im Anschluss ist die Nullage des Gebers in Messwertblock 4 Wert 1 zu prüfen, der Sollwert liegt zwischen -1.5 und +1.5.
Nach der Grundeinstellung eine kurze Strecke mit 15-20 Km/h geradeaus fahren, dabei lernt der Geber für Lenkwinkel -G85- die Geradeausstellung.

Gehe zu Grundeinstellung
 
Bovenaan Onderaan