Zo. Net terug van de dealer, en het lijkt zowaar opgelost.
Op weg van Leusden naar Zoetermeer eens goed opgelet wat er nou daadwerkelijk gebeurde. Mede dankzij de thread hierboven (bedankt Dutch) ben ik tot de conclusie gekomen dat er boven de 80km/u een flinke dode slag in mijn stuurwiel zat. Deze dode slag was bovendien nog eens redelijk zwaar. En was ik eenmaal door de slag heen, dan ging het heel rap naar links, en eenmaal gecorrigeerd (door de dode slag heen) ging het weer heel rar naar rechts.
Mooi kl*te dus.
Ik naar Skoda Versluis. Prompt kreeg ik een monteur tot mijn beschikking, en we zijn eens samen een ritje gaan maken. Inderdaad, hij constateerde het ook, maar vermoedde dat het inherent is aan de nieuwe stuurtechniek van Skoda. Alles is tegenwoordig electrisch, en er is niets hydraulisch meer bij. De oplossing leek hem om even een demo auto mee te nemen om te vergelijken. Helaas bleken die al besproken.
Nu hebben we het volgende gedaan: Volgende week wordt één van mn speakers vervangen (kaduuk na 1 dag - overdosis The Prodigy vermoed ik /forum/images/graemlins/rockon.gif ) en gedurende het vervangen daarvan krijg ik een demo mee om te kijken. In de tussentijd heb ik een deal gesloten: mijn auto is aan de compu gehangen, en de stuurbekrachtiging is anders ingesteld.
Dat had nog wat voeten in aarde: er zijn twee standen. Standaard, en niet standaard. De monteur kan niet kiezen welke stand actief is. Dit bepaalt de compu zelf, en deze waarde kan later ook niet worden uitgelezen. De manier om hem te foppen is te zeggn dat de auto op een ander (lees: zwaarder) onderstel staat. Gebruikelijk is dat de computer de stuurbekrachtiging dan lichter zal zetten. Nogmaals, het is niet te verifieren, maar ik moet zeggen dat ik op weg naar huis (Zoetermeer - Rijswijk is maar een klein stukje) verschil merkte. Het dode punt is veel kleiner, en er is minder spierkracht nodig om een correctie door te voeren.
Dit beiden helpt echt enorm, en ik vermoed zelfs dat het helemaal verholpen is!! Morgen rij ik weer een flink stuk snelweg, en kan ik bij verschillende snelheden testen.
Ik hou jullie op de hoogte.
Overigens nogmaals lof voor de dealer, ik heb ze wel eens anders meegemaakt.
Oh ja, nog even over het "scheve stuur": ik heb stiekum meegekeken op de VAG computer, en je kunt gewoon de stuurhoek calibreren. Althans, wij niet, maar de monteur. Dus loshalen en tandje verschuiven lijkt me larie.