Nee. Misschien klinkt het eigenaardig, maar resoneren van een dergelijke verbinding op een niet afgesloten klep kan geen kwaad. Het resoneert gewoon, niks meer. De speling kan iets meer worden, maar het valt niet uit elkaar. De klep in de turbo kan ook nog iets rammelen in niet gesloten staat; dit wordt zo heet dat er geen nauwpassende kogellagers toegepast worden (droge glijlagers, ook vet heeft bij die temperaturen weinig nut), de lagering op zo'n klep krijgt op de duur ook wat speling waardoor het met de toegenomen speling iets harder kan rammelen. Het is een combinatie. begreep dat er tijdens een verbrandingscyclus in de opwarmfase 2x per arbeidsslag geinjecteerd wordt. Dat injecteren gaat met 250-350 bar. Ook dat hoor je wel. De turbo spoelt meen ik ook iets op, alles om de cat zo rap mogelijk op temperatuur te krijgen en de uitstoot te minimaliseren. Preventief de boel vervangen is natuurlijk een optie. Maar wat er al stuk aan kan gaan kan je ook vervangen als het zover is. Turbo's en motoren hebben niet het eeuwige leven. Er zal ongetwijfeld een keer ergens iets stuk gaan. Of dat 'het rammeltje' is betwijfel ik.