Schokbreker lek

mennor

Forumguru
Hoi allemaal,

M'n SII combi staat bij de dealer voor een beurtje. Niets bijzonders, wat vloeistoffen vernieuwen, wisserblad, dat soort werk. Op één dingetje na: de schokbreker linksvoor lekt. Na 76.000 km in 2,5 jaar.

Schokbrekers vervang je per 2, dus rechtsvoor komt er ook een nieuwe op.

De dealer vindt 'm linksvoor een gevalletje (verlengde) garantie (prettig :D, rechtsvoor komt uit m'n eigen portemonnee, want die is immers niet stuk.
Zo wordt het beurtje wat begrotelijker dan begroot, maar ja. Daarna rijden we weer erg lekker.

Vraag aan jullie: ik zie op het forum zo snel amper andere schokbrekerproblemen op de SII. Mag ik daaruit concluderen dat ik pech heb en een maandagochtend- of vrijdagmiddagexemplaar op de auto heb zitten, of zijn er toch (veel) meer gevallen bekend met (VAG-)schokbrekers die voortijdig vervangen moeten worden?
Zelf heb ik (ex-hydropneu-rijder) geen ervaring met conventionele vering, vandaar.

Ben benieuwd naar de reacties!
 

The bone collector

Senior Member
Ik denk niet dat daar veel problemen mee bekend zijn, gewoon pech gehad waarschijnlijk.

Het is wel goed dat je dealer zelf aangeeft dat het verlengde garantie is, al vind ik de redenering dat je die rechtsvoor dan wel moet betalen toch niet helemaal correct. Die wordt vervangen naar aanleiding van het defect van de andere, stuk of niet stuk. Anders kunnen ze bij het vervangen van een koppeling onder garantie ook zeggen dat je de bakolie zelf moet betalen, want dat ze nog goed was. Alles dat naar aanleiding van een defect onder garantie mee moet vervangen worden, is garantie, imo.

Trouwens, had je extra garantie genomen en betaald?
 

Monteurtje

Forumguru
Ik denk dat je inderdaad beetje pech hebt. Heb nog nooit schokbrekers voor vervangen van zo jonge auto omdat ze lek waren. Heb ik het over Skoda VW en Audi.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al gezegd: je hebt gewoon pech, óf er is een incident geweest waarbij de schokbreker iets voor z'n kiezen heeft gehad wat ie blijkbaar niet aan kon. Probleem is dat het eigenlijk niet is te reconstrueren wat nu de echte oorzaak is.
 

mennor

Forumguru
Zo, we rijden weer. Een SII rijdt toch ff wat lekkerder dan een O1-edition (lenertje). Factuur komt nog, dealer wil eerst de garantieclaim regelen.

@ de bottenverzamelaar: Ik heb inderdaad de garantie verlengd (en netjes betaald uiteraard), dat was onderdeel van de deal bij aankoop van de auto. Als consument zou ik ook graag de andere schokbreker onder de garantie zien, maar als ik verzekeraar was zou ik er iets anders tegenaan kijken en verwijzen naar de voorwaarden, waarin ongetwijfeld de nodige uitsluitingen zitten en gevolgschades bijna per definitie zijn uitgesloten :regels:. En de schokbreker rechtsvoor dáár dan onder scharen. De importeur (met wie de verlengde garantie moet worden afgehandeld) hier in NL heeft nu niet direct de meest coulante reputatie.

Hoe dan ook, m'n dealer doet het volgens mij erg netjes (Van Eijk in Bodegraven), dus ik wacht het wel even af.

Wordt vervolgd!
 

Antera

Donateur
Je niet te druk om maken. Pech hebben heet dat. maar goed om te lezen dat je weer vrolijk rond rijd
 

The bone collector

Senior Member
... en gevolgschades bijna per definitie zijn uitgesloten :regels:.

Leuke garantie. Dus als je distributieriem afknapt, betalen ze die riem van 25 euro. Het gevolg, een compleet kapotte motor, betaal je dan zelf....


Nu ja, als je er zelf geen problemen mee hebt dat je ook een deel zelf moet betalen, wie ben ik dan om te zeggen dat het het zo niet hoort, dergelijke situaties zijn inderdaad voor discussie vatbaar. In ieder geval leuk dat je opnieuw kan genieten van je auto.
 

mennor

Forumguru
Net bericht van de dealer: het systeem van Pon wijst de garantieclaim voor de lekkende schokbreker af, op basis van de uitsluitingenlijst :regels:

Nu is dat een volledig geautomatiseerd verhaal (dealer klopt een claim in het systeem met onderdelennummers, en vervolgens geeft systeem terug dat e.e.a. niet wordt geaccepteerd), komt verder geen mens aan te pas. Vanavond dus maar een mail sturen aan Pon.

't Is hier toch wel redelijk rechttoe-rechtaan: 4 schokbrekers die onderweg toch wel zo'n beetje hetzelfde meemaken, en eentje geeft ruim voortijdig de geest en dealer meent dat dat niet hoort en dus onder garantie vervangen zou moeten worden.

Ik meld hier nog wel even hoe het verder gaat.
 

mennor

Forumguru
Vanmiddag gebeld door een vriendelijke dame van Skoda. Mail is ontvangen en het verzoek e.e.a. toch als een gevalletje garantie te behandelen wordt in overweging genomen. Uiteraard willen ze even met de dealer overleggen en dan intern. Volgende week nemen ze weer contact met me op.

Kortom: wordt vervolgd.
 

mennor

Forumguru
Update: importeur wil niets voor me betekenen. Schokbreker staat op uitsluitingenlijst, punt. Onder fabrieksgarantie zou het een ander verhaal geweest zijn. Nu, onder de Skoda Zekerheidspolis ('net zo goed als de fabrieksgarantie') vindt Skoda NL het rekening en risico klant, zelfs als duidelijk is dat het een (zich laat openbarende) productie- of materiaalfout betreft (mening dealer).

Komt er dus op neer dat als ze de rekening zelf niet door kunnen schuiven (naar fabriek of verzekeraar), ze die ook niet oppakken en de klant ermee laten zitten. In dit geval pakweg 750 euro (2 schokbrekers met het werk dat daarbij hoort, uitlijnen en een dag extra vervangend vervoer, btw).

Pon blijkt weer zeer betrouwbaar, in de zin dat ze de reputatie waarmaken. Maar blij word ik er nu ff niet van.
 

Noord26

Forumguru
Je hebt maar 1 kapotte schokbreker. Afgezien van het vreemde verhaal waarin je dealer niet het voortouw wil nemen richting zijn klant (hij zegt immers dat het valt onder verlengde garantie), waarom meerdere onderdelen vervangen als niet al die onderdelen defect zijn? Wat zou anders het nut van verlengde garantie zijn? Ik heb mijn dealer nog nooit over de importeur horen praten en wat hij daarmee uit spookt mag hij zelf weten, doen en laten. Ik heb een overeenkomst met hun en niet met de importeur.

Bovendien mag je er vanuit gaan dat een schokbreker langer mee gaat als het tijdsbestek en kilometerstand die je op geeft. Daarmee staat de mening van PON dus loodrecht tegenover het Europese garantie-recht; waar je uit mag gaan van een bepaalde levensduur van een object/onderdeel. Ik ruik een belletje naar je rechtsbijstand? En als het goed is zou je dealer dat moeten doen ipv jou de rekening door schuiven. Dat is in mijn optiek net iets te gemakkelijk en je van de regen in de drup 'helpen'..
 

bluskabouter

Forumguru
ik heb uitgebreid de polisvoorwaarden nagekeken maar er wordt nergens over uitsluitingen, uitgezonderd taxi en lesvoertuigen gesproken.
ook niet over een soort uitsluitingslijst.
waar kan ik die lijst vinden/opvragen?
ben wel benieuwd aangezien ze spreken over verlengde fabrieksgarantie met de zelfde voorwaarden!!
 

Monteurtje

Forumguru
Verlengde garantie is niet hetzelfde als fabrieks garantie. Wat ik begreep van een collega. Slijtagedelen en 'draaiende delen' (wiellager, waterpomp ed) uitgesloten zijn.
 

Noord26

Forumguru
Er zitten nogal wat draaiende onderdelen in een auto.. Wat is er dan wel gedekt? Want bij mij is eergisteren een wiellager vervangen onder het mom van de Skoda zekerheids-polis? Auto zelf is net 2 jaar oud en fabrieksgarantie is daarmee verlopen.
 

Cordoba

Forumguru
Slijtagedelen vallen inderdaad meestal niet onder garantie. In dit geval heb je hier niet mee te maken, dit treedt veel eerder op dan op basis van leeftijd/km's verwacht mag worden en is bij mijn weten dus zelfs zónder verlengde garantie, gewoon garantie onder Europees recht. Er is echter één maar: als je 2 nieuwe schokbrekers krijgt, kan de garage stellen dat de auto verbeterd is: je kunt langer met de nieuwe schokbrekers toe, zonder vervanging. Op basis daarvan is het redelijk dat je een deel van de kosten zelf moet betalen.

Stel dat normaal 150.000 km voor een stel schokbrekers gerekend wordt, dan zou je dus de helft van de kosten zelf moeten betalen.
 

The bone collector

Senior Member
Dan betaal je voor zogezegde rust en zekerheid en het enige wat je ervoor terugkrijgt is extra ergernis. Met die lijst van uitsluitingen zwaaien ze anders wel niet als ze je zo een garantie willen verkopen.
 

Monteurtje

Forumguru
Het was hem verteld op een training. Maar idd als ik de brochure op de Skoda site door lees is alles gedekt. Als ik tijd heb morgen ga ik even kijken of ik er iets over kan vinden. Maar beloof niks
 

mennor

Forumguru
Hoi allemaal, dank voor de reacties en tips.

Inmiddels wat zaken nagelezen en laten bezinken :koffie:.
Uitsluitingen in de Skoda Zekerheidspolis :regels: vind je in artikel 8 van de voorwaarden (model SKB/SKZP - 2011.06). Daarin staan (lid 1 sub d5) o.a. schokbrekers expliciet genoemd.
@ Noord26: Wiellagers daarentegen staan niet genoemd bij de uitsluitingen, die vallen dus wél onder de dekking, mits het falen niet een gevolg is van normale slijtage (art. 8 lid 1 sub c).
En wat betreft het vervangen van een schokbreker die niet stuk is: ik weet niet beter dan dat je schokbrekers per 2 (beide voor c.q. beide achter, dus niet beide links c.q.beide rechts :rolleyes:) vervangt i.v.m. de voorspelbaarheid van het gedrag van de auto onder extreme omstandigheden (uitwijkmanoeuvres en zo). Heb ik ook toestemming voor gegeven, dus ga ik ook niet moeilijk over doen.

Dan het garantierecht voor consumenten.
- Fabrieksgarantie is iets tussen fabrikant en eigenaar van het product. Ga ik nu ff niet verder op in, want is bij mij niet aan de orde.
- Een verzekerde garantie (de verlengde garantie) is niets meer dan dat je als consument iemand betaalt om namens jou de rekening van een herstel of vervanging op te pakken, mocht dat zich onverhoopt voordoen. Dat is op basis van een overeenkomst tussen jou en de verzekeraar, en in die overeenkomst (polis) staan allerlei voorwaarden genoemd. Daar kunnen en mogen uitsluitingen in zitten.
- Dan heb je nog het normale recht op een deugdelijk product. Dat is iets tussen de klant en de winkelier die het product verkocht en zegt dat je als klant recht hebt op vervanging of reparatie van een product dat eerder de geest geeft dan je mag verwachten bij normaal gebruik.

Verder valt er nog wel het een en ander te melden over bewijslast et cetera. En is het goed je in dit geval te realiseren dat de fabrikant, de importeur en de beide betrokken dealers (winkeliers) allemaal onafhankelijke bedrijven zijn. De importeur is hier enkel de verzekeraar of tussenpersoon tussen de klant en de verzekeraar (de verzekeraar is Skoda Bank, ik heb niet uitgezocht hoe de relatie met Pon c.q. Skoda NL is, dat doet er hier niet toe).
Natuurlijk gaat het allemaal om Skoda en zou je kunnen verwachten dat ze zelf ook iets van verantwoordelijkheid voelen voor goede auto's en blije gebruikers, maar als het om geld gaat kijken ze natuurlijk eerst naar hoe het juridisch zit.

Maar goed.
- Fabrieksgarantie heb ik niet meer, auto is ouder dan 2 jaar.
- De Skoda Zekerheidspolis ('net zo goed als fabrieksgarantie!' duh) heb ik wel, maar daar kan ik geen beroep op doen, want zondermeer uitgesloten in de polisvoorwaarden. Kijkend naar de uitsluitingenlijst: ik zou werkelijk niet weten waarom je die verzekering nog zou nemen. Bij mij zat-ie in de deal rond de aankoop, maar als-ie in mei afloopt, dan weet ik wel welke verzekering niet meer wordt verlengd... 't Is dan ook een commercieel product, en een verzekeraar met winstbejag biedt 'm uitsluitend aan als-ie inschat dat-ie er geld aan overhoudt. En reken maar dat ze die inschatting kunnen maken. Geldt voor alle verzekeringen, buiten de wettelijk verplichte: verzeker alleen de risico's die je zelf niet kunt of wilt dragen.
- Op normaal garantierecht kan ik me nu ook niet beroepen, want ik ben niet naar mijn winkelier gegaan (Snijders in Almelo), aangezien het onderhoud door Van Eijk in Bodegraven wordt gedaan, en die ook de schokbrekervervanging heeft gedaan.
Dit bleek ook wel uit het antwoord van Ruud van Snijders, die me te verstaan gaf dat hij niets voor me zou gaan betekenen, aangezien ik hun de gelegenheid had moeten geven e.e.a. te herstellen. En die staat dus in z'n recht, ondanks dat het wel bijzonder onpraktisch is om eerst een onderhoudsbeurt te laten afmaken, en vervolgens naar Almelo te rijden om daar de auto te laten staan om de schokbrekers te vervangen.

Voor iedereen die z'n jonge gebruikte auto importeert of anderszins van wat verder weg haalt en onderhoud in de eigen buurt laat doen: hier heb jij dus ook mee te maken als je problemen hebt.

In mijn geval resteert slechts het punt dat Van Eijk mij heeft gezegd dat de kapotte schokbreker onder garantie zou vallen, wat bij nader inzien niet het geval blijkt. Hij (winkelier) heeft mij (consument) dus verkeerd voorgelicht en da's niet zo mooi. Daarmee ga ik dus nog wel even naar hem terug zodat hij de gelegenheid krijgt een oplossing te bieden. In dat opzicht is interessant dat de dame die mijn verzoek bij Skoda NL heeft behandeld, van mening was dat Van Eijk dit had moeten weten en mij die belofte niet had moeten doen. Komt er geen bevredigende oplossing, dan kan ik twee dingen doen: er werk van maken (daar wordt vooral een stel juristen blij van en het risico op een flinke rekening, ofwel voor Van Eijk, ofwel voor mij enkel hoger) of m'n verlies nemen. En me bij beide beraden op de vraag of ik in het vervolg naar een ander ga. Maar goed, dat loopt op de zaken vooruit. Eerst naar Van Eijk.
 

Monteurtje

Forumguru
Hierbij de voorwaarden van de Skoda Zekerheid Polis. En dus ook de uitsluitingen.
 

Bijlagen

  • Zekerheid Polis.pdf
    71,7 KB · Weergaven: 26

The bone collector

Senior Member
Die Van Eijck en Snijders zijn beiden officiële dealers, of niet?

Ik zou zelf eerlijk gezegd niet te hard beginnen schieten op die garage Van Eijck. Ok, ze hebben jou verkeerd geïnformeerd. Maar wat is daarvan het resultaat? Je betaalt het volledige bedrag, maar dat zou je sowieso betaald hebben. Gelijk bij wie je zou gegaan zijn, betalen had je gedaan. En schokdempers worden per twee vervangen, daar is ook niks fout gelopen. Bovendien heeft die garage jou geen extra garantie "aangesmeerd", ze dachten (of hoopten) enkel dat je er van zou kunnen genieten.

Waar in mijn ogen het probleem ligt, is die zogenaamde garantie. Ik ben zelf onlangs langs geweest bij een Skoda dealer, en zelfs wanneer ze je een auto willen verkopen, beginnen ze al over die extra garantie. Daarmee heb je rust en zekerheid.... Verkopen doen ze allemaal heel graag, maar als er een probleem is, dan is het: wacht, dan moet je naar Pon. Pon zegt, maar wij doen die garantie niet hoor, dat is Skoda. En eventueel zegt Skoda, ach ja, maar eigenlijk heb je een contract met nog een andere privéverzekeraar.

Je kan de rechtsbijstand inschakelen, een bepaald onderdeel behoort een bepaalde levensduur mee te gaan, op grond daarvan heb je iets. En dat je dan nog extra garantie genomen hebt, speelt zeker in je voordeel. Alleen al een schrijven van een advocaat kan hen tot inkeer doen komen.
 
Bovenaan Onderaan