Schokken bij licht intrappen gaspedaal

rikjan

Lid
Ik heb mijn Octavia 2 (1.9tdi) nu een paar weken en het bevalt echt super. Mijn vorige wagen, een Fabia (ook 1.9tdi) was ook prima, maar de Octavia is toch wel een stapje beter qua alles. Nu merk ik af en toe het volgende: als ik m'n gaspedaal loslaat en dan vervolgens weer intrap, schokt de auto. Het gebeurt alleen als ik het pedaal een klein beetje indruk. Nu had ik dat bij de Fabia ook wel, maar bij de Octavia merk je dat meer. Het is alsof er een punt is waar je met de gastoevoer net overheen moet of er onder moet blijven, maar niet op dat punt. Hebben jullie dezelfde ervaringen?
 

ougie

Forumguru
Niet merkbaar. Wel loopt alles ietsiepietsie soepeler als hij warm is, maar dat lijkt mij logies.
 

aLo

Nieuw lid
Ik merk wel dat de motor af en toe bij gasgeven even in houd en dan pas gaat accelereren. Is dit wat je bedoeld met schokken ?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: rikjan</font><hr />

Ik heb mijn Octavia 2 (1.9tdi) nu een paar weken en het bevalt echt super. Mijn vorige wagen, een Fabia (ook 1.9tdi) was ook prima, maar de Octavia is toch wel een stapje beter qua alles. Nu merk ik af en toe het volgende: als ik m'n gaspedaal loslaat en dan vervolgens weer intrap, schokt de auto. Het gebeurt alleen als ik het pedaal een klein beetje indruk. Nu had ik dat bij de Fabia ook wel, maar bij de Octavia merk je dat meer. Het is alsof er een punt is waar je met de gastoevoer net overheen moet of er onder moet blijven, maar niet op dat punt. Hebben jullie dezelfde ervaringen?

[/ QUOTE ]

Ja exact hetzelfde. Vaak als je wat twijfelachtig gasgeeft waarbij je af en toe het gas loslaat, en dan weer zeg 1 cm indrukt, waarbij de hoeveelheid gas niet voldoende is om te accelereren (je geeft dus voldoende gas om minder hard op de motor af te remmen). Als je dan ineens ietsjes (!) harder het gas in drukt lijkt ie in de war te zijn en voelt dat als een schok/hikje. Dus even (minder dan seconde) een plotse hik als of de brandstof wordt afgeknipen, en dan gaat ie ineens weer.

Is niet de vertraging bij het indrukken (opbouw van turbodruk), want dat gaat geleidelijker.

Ik stoor me er niet zo aan, het gebeurt slechts heel af en toe, echt hinderlijk is het niet.
 

mothergoose

Actief lid
Je schrijft niet of je een DSG of handgeschakelde versie hebt, ik heb een 1.9tdi met DSG en heb hetzelde. Ik stoor me er wel aan omdat het gewoon net niet regelmatig, maar wel te vaak voor komt. Mijn dealer heeft de electronica gereset, wat helaas niet geholpen heeft. Ik hoop eigenlijk op een ervaring van iemand met de DSG en de oplossing van zijn of haar dealer...
 

guitar_billy

Senior Member
een koppeling bevat ook nog een "vering" =&gt;
http://static.howstuffworks.com/gif/clutch-fig6.jpg

die veren helpen schokken voorkomen, maar kunnen ook gaan oscilleren/resoneren. vooral met dit hierboven beschreven 'twijfelachtige gasgeven'.
dit is dus een mogelijkheid. de meeste autos hebben er wel eens last van. die van mij in ieder geval wel. /forum/images/graemlins/grin.gif

EDIT: af en toe dan. een beetje. heh. /forum/images/graemlins/489.gif
 

Erikje

Actief lid
JAAAA, nu ik deze discussie lees kan ik nu ook bevestigen dat ik dit probleem ook soms heb (2.0tdi/DSG). Het gebeurt alleen bij langzaam rijden (&lt;20) en lichtjes intrappen van het gaspedaal.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mothergoose</font><hr />

Je schrijft niet of je een DSG of handgeschakelde versie hebt, ik heb een 1.9tdi met DSG en heb hetzelde. Ik stoor me er wel aan omdat het gewoon net niet regelmatig, maar wel te vaak voor komt. Mijn dealer heeft de electronica gereset, wat helaas niet geholpen heeft. Ik hoop eigenlijk op een ervaring van iemand met de DSG en de oplossing van zijn of haar dealer...

[/ QUOTE ]

Geen DSG. Maar zo te zien heeft KMA die ook niet.
 

Timothee

Actief lid
Licht dit niet gewoon aan het motormanagement? Mijn voorloop Astra 1.7CDTI heeft dit ook.
Als het motormanagement zodanig was afgesteld dat hij accurater/feller zou reageren, zou je denk ik nog meer last hebben van schokken want dan wordt ie nerveus. Je moet gewoon niet twijfelen, maar gasgeven! /forum/images/graemlins/smile.gif
 

mothergoose

Actief lid
Jammer maar helaas. Het heeft niets te maken met twijfelachtig gas geven... Wanneer ik op de snelweg rijdt, ongeacht welke snelheid, dan voel ik het ook. Ik kwam er achter dat het gevoel te vergelijken is met rijden op de cruisecontrol en mbv de switch de snelheid iets verlagen door er één keer kort op te drukken. Dan heb je ook een (voor het gevoel) soortgelijke manier van inhouden.

Ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is voor een dergelijke moderne automatische bak. De DSG wordt tot in de duurste modellen van het VAG concern geplaatst. Zou iemand met een dikke Audi en een DSG hier genoegen mee nemen? Lijkt me niet, waarom in een skoda dan wel vraag ik me af...
 
Dit is inderdaad typisch de vering van de koppeling die dan zijn werk gaat doen. Als deze veren er niet op zouden zitten dan zou de koppeling te abrupt ingrijpen.
Deze veren geven iets mee bij het gas loslaten en weer gasgeven.
Ergo het is zowel bij een DSG als bij een handgeschakelde. Maar weer niet bij de tiptronic automaat op de 2.0FSI.
 

Mistraller

Senior Member
Ik merk dit ook, na schakelen naar de 5e zo rond de 2100 tpm (1.9tdi). Als ik dan heel lichtjes de snelheid op laat lopen, dan "stottert" hij een beetje inderdaad. Maar dan heb ik dus de koppeling allang losgelaten. Bij overtuigend gasgeven merk ik het niet, en ook niet bij constante snelheid aanhouden. Mijn voorloper (volvo s40 2.0d) had het niet. Ik dacht dat het nieuwigheid was, maar dat blijkt dus niet...? Jammer.
Overigens hoor ik rond de 2100 tpm in z'n 4 een soort zachte fluittoon, is dat ook een "standaard" optie? Niet dat het me erg stoort, maar ik hoorde het wel meteen.
 
zelfde miserie

mijn octavia heeft na 2 maanden zo'n 5000 km en ik heb voortdurend zelfde probleem, wat vooral opvalt is dat ik het in vijfde heb op hellende snelweg ritten. 'k weet niet wat jullie ervan denken maar ik heb het gevoel dat het meer gebeurt bij vochtig weer. Het is echt hinderlijk. De dealer heeft een motordiagnose uitgevoerd en een testrit en volgens hem is er niets aan de hand. In ieder geval ik vind het een vervelende situatie en ben van plan de invoerder aan te schrijven.
 
Re: zelfde miserie

Mijn nieuwe octavia heeft dit ook een handgeschakelde 1.9TDI.
Tussen de 2100 en 2400 toeren in zijn vijf, geef ligt gas en hij accelereert bobobobobob.
Maar hij doet dit niet constant.
Het is wel hinderlijk.
Lijkt wel iets van de uitlaatgas retour klep.
Heb dit vroeger eens gehad met een golf IV 1.4 benzine.
Ze hebben toen gewoon de stekker van die klep los getrokken en hij liep als een zonnetje.
Als ik volgende week bij de importeur in de werkplaats ben, zou het eens vragen.
 
Re: zelfde miserie

Komt mij niet bekend voor. Misschien heb ik het ook wel maar valt het me helemaal niet op. Ik zal er eens op letten maar kreeg zelfs laatst de opmerking hoe soepel mijn auto rijdt.
 

rikjan

Lid
Re: zelfde miserie

Het wordt nu wel hinderlijk met mijn Octavia, ik denk dat ik de dealer maar even ga bellen. Het heeft idd niets te maken met twijfelachtig gas geven: als je op de snelweg rijdt en het is druk, dan moet je vaak een beetje gas bijgeven, weer loslaten, etc. Dan merk ik het pas echt, en aangezien ik vaak op de snelweg zit merk ik het iedere dag. Ik wou ook wel dat m'n Octavia 1.9tdi net zo fel was als m'n oude Fabia 1.9tdi...
 

eikie

Nieuw lid
Ik Rij Inmiddels Al Ruim 200.000 Km Naar Volle Tevredenheid Met Mijn 2 1/2 Oude 2.0tdi Combi. Regelmatig Schokt De Dsg (nog Steeds) Bij Ca 1500 Omw/min. (50 Km/h In 5 En 80 Km/h In 6) Het Lijkt Alsof De Dsg Twijfelt Naar Welke Versnelling Hij Moet Gaan. Bij Dit Toerental Heb Je Het Gaspedaal Nauwelijks Ingedrukt En Rij Je Dus Met Een Iets Hoger Toerental Dan Stationair. Mijn Dealer Kan Niets Vinden En Geeft Aan Dat Dit Aan Het Geheugen Van De Bak Ligt. Ik Rij Nu Eenmaal Veel Snelweg Kilometers (ruim 300 Km Per Dag) En De Bak Onthoud Dit?

De Bak Is Inmiddels Meerdere Malen 'gereset' En Is Het Schokken Voor Korte Duur Verholpen.

Nu Hoorde Ik Laatst Dat Het Ook Mogelijk Veroorzaakt Wordt Door Het Zg "drive By Wire". Er Is Geen Kabel Of Gasstang Aanwezig Die De Brandstofpomp Aanstuurt. Dit Electronisch Gestuurd Gaspedaal Kan Mogelijkerwijs Het Gat Tussen Stationair En 1500 Toeren Niet Goed Vullen. Helaas Krijg Ik Bij De Dealer Hier Geen Bevredigend Antwoord Op.


2.0tdi Dsg Combi Elegance
Sirius 16", Afn. Trekhaak
Stream Radio Cd

Gemiddeld Verbruik 5.4 Ltr/100km Over 203.800 Km !
Topsnelheid 222km/h Op Tom-tom Navigatiesysteem.
 
Ik heb hier ook last van, het lijkt alsof je sproeier vuil zijn en er niet genoeg diesel doorheen komt.
Nu weet ik ook wel dat die er niet in zitten, maar dat is de makkelijkste vergelijking die ik kan maken.

Met dit probleem naar de dealer geweest en samen een rondje gereden.
Natuurlijk geen problemen toen.
Er is wel een oplossing en dat is een software update, die verandert dan minimaal enkele instellingen aan de inspuiting e.d..
Maar de mijne is gechipt en dat wordt dan weer lastig.
Computer opsturen, resetten, terug sturen, updaten, op sturen, chippen, opsturen, fijn afstellen.
Dit alles schijnt bijna 2 weken te moeten duren en de garage wil liever die kosten niet betalen.
Hahaha ik moest er van lachen, dat ding is nog geen jaar oud en is niet 100% in orde.
Jullie probleem dus, en de leenauto moeten jullie ook betalen.
Punt.
Nu is mijn probleem niet zo groot (hij schokt maar af en toe) en wil ze dus ook niet onnodig op kosten jagen.
Heb de afspraak gemaakt dat als ik het beu ben of het erger wordt we dan pas actie ondernemen.
Ook deze aantekening gemaakt in de pc bij de dealer.
Dat vond hij ook een goede deal.

Wordt dus misschien vervolgt.
 
Bovenaan Onderaan