Schrapende achterruitenwisser

Je kan het uitzetten. Instellingen > wagen > buiten > spiegels en wissers. Alle 3 uitzetten en je hebt er geen last meer van
Ik heb daar 3 opties:
1. Automatisch wissen bij regen
2. Achterruit wissen bij achteruitrijden
3. Ruitenwissers in servicestand

De eerste lijkt me dan degene waar het omgaat en heb ik eens uitgezet. Hopelijk betreft dat alleen de achterruitwisser en niet ook de voorruitwissers. Het automatisch wissen van de voorruit bij regen vind ik namelijk wel handig. Optie 2 vind ik ook wel handig en 3 lijkt me niet van toepassing.
 

Rallye

Forumguru
Optie drie kun je ook uitlokken door na afsluiten contact de wisserhendel nog een keer naar beneden te trekken. Inderdaad voor bij het wassen of vervangen van de wisserbladen vóór (achter heeft zo’n stand niet). De opmerking “alleen garage” begrijp ik niet.

Ik had overigens hetzelfde bij mijn Golf. Kijken of de inmiddels bestelde en gemonteerde nieuwe Bosch wisser het oplost. En hoe lang dan.
 

Smeeuwis

Donateur
Bij optie 1. gaat de achterwisser meedoen als de wissers vóór op normale of op hoge snelheid wissen. Via de regensensor of door de hendel in de betreffende stand te zetten maakt niet uit. Zo werkt het althans bij mij. Dus dat zou je ook uit kunnen zetten om stuiteren te voorkomen. De wissers vóór reageren alleen op de hendel of de regensensor en zijn (terecht) niet in te stellen.

Ik vind optie 1 wel prettig, bij de Enyaq slaat de ruit vrij snel dicht als het nat is. Bij mijn vorige O3's (liftbacks) had ik daar geen last van door de schuinliggende achterruit.
 
Optie 1 vind ik ook handig maar dus niet met een uitgedroogde ruitenwisser die een hels kabaal maakt. Volgende maand gaat mijn auto naar de garage voor een onderhoudsbeurt en daarbij maar opgegeven dat ik ook nieuwe wissers wil. Tot die tijd laat ik optie 1 maar uitstaan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn Leon heeft de mogelijkheid om automatisch te wissen, maar daar was ik al heel snel genezen. De regensensor werkte wel,mar niet goed: vaak sloegen de wissers al op hol bij een heel klein beetje motregen. Dat was het dus niet - ook dit regel ik dan liever gewoon zelf...
De achterruitwisser gaat aan als aan 2 voorwaarden is voldaan: 1] de ruitenwissers zijn ingeschakeld (interval- of continustand) en 2] de achteruitversnelling is ingeschakeld. Dit vind ik wel handig.

Wat m.i. nog een verbetering zou zijn is: een regelbare frequentie van de achterruitwisser. Zelfs tijdens flinke regenval kan ik die zelden aan laten staan omdat de standaardfrequentie toch nog te hoog is in relatie tot de hoeveelheid water die op de achterruit belandt. Dus ik moet die wisser nu van tijd tot tijd handmatig in- en weer uitschakelen om 'm één slag te laten maken. Dit zou beter moeten kunnen...
 
Bovenaan Onderaan