'schurend' geluid bij gas loslaten na stilstaan

going_fritz

Actief lid
Sinds kort merk ik dat als de auto langere tijd stilgestaan heeft, ik na het starten van de motor bij het loslaten van het gaspedaal een soort 'schurend' geluid hoor. Na een stukje gereden te hebben is dit geluid verdwenen. Ik merk verder niets vreemds, het rijgedrag is gewoon prima. Het maakt niet uit of de auto in een versnelling staat of in z'n vrij.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Ron_2

Senior Member
Het eerste waar ik aan denk is het resoneren van een hitteschildje, op spruitstuk of uitlaat, al die warm wordt en uitzet zit het meer klem.

• Leuk
Waarderingen: VWim

Gieliovd

Forumguru
Wat ik niet begrijp, waarom geef je gas bij/tijdens of na het starten zonder weg te rijden?

Of bedoel je, direct bij het wegrijden?

Als je langer stil staat kunnen het dan ook je remmen zijn, groeit snel wat roest op.

• Leuk
Waarderingen: ALIS

going_fritz

Actief lid
Wat ik niet begrijp, waarom geef je gas bij/tijdens of na het starten zonder weg te rijden?

Of bedoel je, direct bij het wegrijden?

Als je langer stil staat kunnen het dan ook je remmen zijn, groeit snel wat roest op.

Ik bedoel inderdaad bij het (weg)rijden. Als ik dan het gas los laat om naar een volgende versnelling op te schakelen hoor ik 't geluid. En 't is als ie bv. een nacht stilgestaan heeft, of overdag als ik na m'n werk weer naar huis rij. De remmen zijn het in ieder geval niet ('t geluid is wel een beetje vergelijkbaar), want 't is bij het loslaten van het gaspedaal, en niet bij het remmen.

't is de 1.4 Tsi trouwens, combi EBL uitvoering

Ron_2

Senior Member
Een vraagje: loopt de motor dan ook harder stationair?
Ik zie niet zo gauw welk type Skoda je rijdt, maar bij de Yeti en andere modellen met dezelfde motor kan het gebeuren dat bij temperaturen boven de 16 of 18 graden het toerental na de start verhoogd is, daar zijn ook een paar topics over.
De auto is dan wat bokkig, reageert niet lekker en loopt iets te hard om b.v. met gas los de bocht om of over een drempel te gaan, je moet dan bijremmen.
Onze Yeti heeft dit ook en bij gas loslaten en ontkoppelen om over te schakelen klinkt er een geluid alsof er inderdaad een schotje los zit in de uitlaat, je hoort het ook als je stationair gas geeft en loslaat. Je kunt het omschrijven als een schurend geluid.
Een paar honderd meter verder is het over, het schijnt zo te horen volgens de dealers, vermoedelijk een soort zelfreiniging.
Onze auto werd in januari afgeleverd en ik merkte dit pas voor het eerst in mei of zo toen de temperaturen omhoog gingen, dus net als jij had ik toen ook de vraag: sinds kort.......

going_fritz

Actief lid
@Ron_2 't is een OIII . Auto rijdt verder prima, maar zoals jij 't omschrijft is 't precies
("bij gas loslaten en ontkoppelen om over te schakelen klinkt er een geluid alsof er inderdaad een schotje los zit in de uitlaat, je hoort het ook als je stationair gas geeft en loslaat. Je kunt het omschrijven als een schurend geluid.
Een paar honderd meter verder is het over") .

Ik vermoed dus nu ook dat 't een loszittend schotje in de uitlaat is.

Ron_2

Senior Member
Maar je merkt verder geen verandering in het gedrag van de motor?
Overigens zie ik nu pas in een bericht boven het mijne dat het bij jou ook om de 1.4 Tsi gaat.

Ik weet niet wat er dan precies gebeurt in het uitlaatsysteem, misschien wordt er tijdens dat proces wel een klep omgezet om de uitlaatgassen tijdelijk om te leiden en veroorzaakt dat het geluid. De eerste keer dacht ik echt dat er al een uitlaatdemper stuk was.

Ron_2

Senior Member
Nee, de auto rijdt prima, en motor draait ook normaal stationair.
Je zou het aan de dealer kunnen vragen, jouw auto is nieuwer en misschien hebben ze het proces wat het stationair lopen betreft wel aangepast omdat klanten er over klaagden.

Ron_2

Senior Member
Klopt, aanvankelijk met nummer tot ik daarvoor "op mijn kop" kreeg omdat iedereen hem dan zo maar zou kunnen loggen :bloos:
De plek waar de foto gemaakt is hoort ook bij een cache.

Bovenaan Onderaan