Wielbasis en spoorbreedte zeggen beide weinig over het platform. Beide zijn afhankelijk van wat het betreffende merk voor het specifieke model met het platform doet. Verlengen van de wielbasis komt regelmatig voor, zonder dat het platform verandert. Mijn vorige auto, een 307 Break, stond op hetzelfde platform als een normale 307 maar had een flink langere wielbasis. De spoorbreedte is zelfs vrijwel nooit hetzelfde bij de verschillend modellen op hetzelfde platform, want zo afhankelijk van de keuzes die de fabrikant maakt in de afstelling van de ophanging en de gewenste rijeigenschappen.
Kortom: dat de wielbasis of de spoorbreedte anders is betekent nog niet dat het platform anders is.
Ik ben wel in verwarring wat nu de waarheid is. Zoals gezegd: meerdere bladen geven aan dat de Ibiza de eerste zou zijn die op het nieuwe Polo-platform staat. Maar goed, dat kan ook wat overenthousiast zijn geweest van de PR-afdeling. Ook heb ik op meerdere plaatsen gelezen dat de Fabia II op hetzelfde platform staat als de huidige Polo (en zelfs her en der als de vorige Fabia). Misschien ook een misvatting. Ik had nog nergens gelezen dat ook de Fabia II op het nieuwe Polo platform zou staan. En dat kan dan weer aan een terughoudende PR-afdeling liggen. En dan is er nog dat Wikipedia artikel, maar goed, ook op Wikipedia staat regelmatig foutieve informatie.
Anderzijds: wat maakt het uit, als de auto maar goed rijdt. En bij VAG zijn de platforms tegenwoordig sowieso evoluties...