Seat Leon Cupra 280

sitechris

Donateur
cupra achterkant.jpg cupra leer.jpg cupra voorkant.jpg cupra zijkant.jpg individual.jpg teller.jpg

Vandaag gereden in de Seat Leon Cupra. Een tweeliter turbo, 280 pk, DSG versnellingsbak en een mechanisch sperdifferentieel. Sounds like fun!

Voor het rijden starten we weer met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik ben niet meteen flabbergasted als ik hem zie staan. Ik vind de Leon een mooie auto, maar een hot-hatch hoort wel een klein beetje ‘in your face’ te zijn. De Cupra is wel heel erg ingetogen. De 19 inch velgen redden het beeld nog wel een beetje, maar hier hadden ze wel iets meer van mogen maken. De twee uitlaten achter zien er zelfs een klein beetje aftermarket uit. Dat is wel een beetje jammer. Maar houd je van ingetogen, dan is dit de ultieme ‘sleeper’ hot-hatch. Alhoewel de Golf R ook niet echt een eyecatcher is.

Ik stap in. Het interieur ken ik goed van mijn eigen Leon. Binnen geen verrassingen. Ook het interieur is grotendeels ongemoeid gelaten. Zakelijk, strak en alle bedieningselementen zitten waar het hoort en de kwaliteit van de gebruikte materialen is meer dan acceptabel. Prima voor dagelijks gebruik dus, maar ook hier vind ik dat een topmodel best iets flamboyanter had mogen zijn.

Bij het starten de eerste (kleine) teleurstelling. Hij klinkt echt niet indrukwekkend. Snel de pook in D en rustig de auto op temperatuur laten komen. De eerste indrukken van een auto vind ik altijd belangrijk en die zijn goed. De zitpositie voelt niet heel veel anders aan als in de Leon FR. De sportstoelen zitten goed en ik heb snel een goede stuurpositie gevonden. Ik speel alvast een beetje met de DDC settings voor het onderstel. De verschillen tussen comfort, sport en Cupra stand zijn vrij klein, maar het valt me op dat de auto zelfs in Cupra stand nog een acceptabel restcomfort levert. Helemaal niet slecht. Erg positief vind ik dat je alles individueel kunt instellen. Zo vind ik de automaat in de Sport- en Cuprastand wat te nerveus terugschakelen, die houd ik lekker in Comfort stand terwijl ik andere settings (bijvoorbeeld de besturing) wel in Cupra stand zet.

De auto is inmiddels warm gereden, ik draai de snelweg op. Voor het eerst trap ik het gas vol in. Ondanks de maagdelijke 1900 kilometer op de teller heeft de auto er zin in. Ik ga snel en soepel door de versnellingen heen en merk tot mijn schrik dat de teller al over de 180 staat. Dit gaat soepel en vooral ongemerkt. Net als in de GTI is het blok een echte allrounder. Snel, soepel, gelijkmatige vermogensopbouw en makkelijk doseerbaar. Voordeel ten opzichte van de GTI zijn de extra paardjes. Bij de GTI miste ik er wel een paar voor de beleving, bij de Cupra is dit wel op orde. Qua snelheid doet hij niet onder voor mijn Megane RS. Maar de snelheidsbeleving in de RS is wel veel groter. Dat komt mede door de sportuitlaat, het stuggere onderstel en de directere besturing. De Cupra serveert het vermogen docieler en gereserveerder. De RS gaat voor mijn gevoel veel meer als een gestoorde hooligan naar die redline toe.

Op de snelweg is de Cupra een geweldige auto. Hij is snel, stil, verrassend comfortabel en de stabiliteit is top. De optionele speakers klinken prima en je kunt heel erg snel kilometers vreten. Ik schat in dat ook richting topsnelheid dit een fijne auto is. Dus voor woon-werkverkeer is de Cupra echt dikke prima. Indrukwekkend zelfs..

Ik ga de snelweg af en ga me concentreren op het bochtenwerk. Ik zet de auto in de Cupra stand. Alles staat op scherp (besturing, sperdifferentieel, automaat, chassis). Helaas geldt dit ook voor het motorgeluid wat opeens heel nadrukkelijk uit de speakers komt. Heel artificieel en ontzettend dreunend. Gewoon vervelend zelfs. In de Golf 7 GTI ergerde ik me hier ook al aan, maar in de Cupra komt het nog wat sterker door. Kan dit ook uit? Het motorgeluid is sowieso wel een issue bij de Cupra. In Sport en met name Cupra stand vooral erg nep en in Comfort stand weinig inspirerend. Zo erger ik me ook aan de geprogrammeerde plofjes uit de uitlaat als de DSG doorschakelt. Begrijp me niet verkeerd, uitlaatporno is prachtig. Maar dan wel authentieke uitlaatporno. Jammer dat de VAG groep niet wat meer werk hiervan maakt. De GTI viel op auditief gebied ook tegen.

Hoe doet de Cupra het in de bochten? Verdomd goed! Dit is echt een auto waarin iedereen hard kan rijden. Met dank aan het sperdifferentieel. Gooi in de bocht gewoon het gas er vol op en het diff trekt je er doorheen. Geen onderstuur te bekennen. Zo’n sperdifferentieel is echt een must have op een snelle hot-hatch. De Cupra doet me erg denken aan de GTI 7. Op zakelijke en professionele wijze kun je met belachelijk tempo bochten afronden. Alles rustig, voorspelbaar en veilig. Hij stuurt ook lekker. Niet de beste installatie ooit, maar wel beter dan ik ooit in een VAG auto heb ervaren. Ik zou alleen nooit voor de leren stoelen kiezen, daar glijd je net wat teveel op weg.

Ik heb nog nooit in een auto gereden waar het potentieel zo toegankelijk was. Iedereen kan instappen en coureurtje spelen. Dat is wel een verschil met de Megane RS. Die is ook op dit soort wegen niet of nauwelijks sneller, maar die voelt veel meer als sportauto aan. De RS stuurt duidelijk scherper, remt strakker en communiceert constant met je. In je besturing, via het chassis etcetera. Lift-off oversteer kan ik in de Megane vrij makkelijk oproepen, in de Cupra is dat veel moeilijker. Die feedback die de RS me geeft vind ik leuker, maar is tegelijkertijd ook vermoeiender. De Cupra is wat afstandelijker, maar daardoor wel makkelijker hard te rijden. Dit komt gedeeltelijk ook wel door de DSG bak, die neemt je natuurlijk wel wat werk uit handen. En werken in een auto vergroot de beleving. Ik ben overigens wel positief over de DSG in deze auto. Het peddelen met de flippers gaat lekker in deze auto. Vooral het terugschakelen met wat tussengas vind ik een feestje. Ik twijfel zelfs of ik deze auto met handbak of met DSG zou bestellen. Dat zegt toch wel wat.

Het hele verhaal van de Cupra? Het is een steengoede allrounder. Ik verkies de Cupra boven de GTI. Je krijgt voor minder geld meer auto en de Cupra is ook nog fractioneel scherper. De minpunten zijn volgens mij ook nog wel oplosbaar. Begin 2015 komt er een scherpere versie op de markt met betere remmen, wat meer spoilerwerk en semi-slicks. Dat is de versie die het ronderecord op de Nurburgring nog heeft staan. Hij zal nooit zo scherp worden als de Megane RS, maar je kunt wel op 80-90% komen. En het gebrek aan motorgeluid kun je oplossen door een sportuitlaat eronder te hangen en het namaakgeluid uit te schakelen. Dan ben je een heel eind op weg naar de goede richting. Op dit moment geef ik de voorkeur nog even aan mijn RS, maar er komt een moment dat ik behoefte krijg aan meer rust en comfort. En dan staat deze auto heel erg hoog op mijn shortlist. Dit is een fantastische auto!

En wat kost dit dan? Inc zo goed als alle opties zit je rond de 40k. Wow!
 
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Het e.a.a natuurlijk persoonlijk, maar vind de looks zijn toch wel mooier dan de Megane. Deze Cupra is een erg mooie verschijning al is 40k voor een Leon is wel wat prijzig....
Al met wederom een leuke review!!
 

sitechris

Donateur
Het e.a.a natuurlijk persoonlijk, maar vind de looks zijn toch wel mooier dan de Megane. Deze Cupra is een erg mooie verschijning al is 40k voor een Leon is wel wat prijzig....
Al met wederom een leuke review!!

Probleem zit hem wat mij betreft niet eens in vergelijking met de Megane. Maar meer in de vergelijking met de Leon FR. De Cupra en FR zijn bijna identiek, alleen de uitlaten en iets ander gaas op de voorbumper en that's it.
 

Desperado

Forumguru
Klinkt idd helemaal niet verkeerd. Alleen die nepgeluiden zou ik ook direct weg willen hebben, ik koop een auto niet om het geluid maar om lekker mee te rijden.
 

sitechris

Donateur
Persoonlijk vind ik goed geluid juist heel erg belangrijk bij een sportieve auto. Dat doet zoveel voor de beleving tijdens het rijden. Bij minder sportieve auto's vind ik het ook minder relevant. Dan moet een auto vooral stil zijn.
 

___JC___

Forumguru
Klinkt goed Chris, wordt ik wel enthousiast van. Ik ben erg benieuwd of het fake motorgeluid mij ook zo gaat storen. Plofjes bij het schakelen zijn natuurlijk wel echt cool. Blij om te horen dat jij m net ff te comfortabel vindt, dan is ie voor mij misschien net helemaal goed.
:D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
Het fake motorgeluid is overigens wel uitschakelbaar. Je kunt ook alles individueel instellen. Dan zet je alles op Cupra, behalve de motor. Gevolg is wel dat de automaat dan ook in comfort stand blijft, maar dat is eigenlijk alleen maar positief. En als je echt gaat rammen, is spelen met de peddles sowieso aan te raden.

Ook positief: ik heb wel eens met DSG bakken gereden waar je in manuele modus niet volgas in 6e versnelling kon rijden bij lage toeren omdat de bak het overnam en vol op de kickdown ging. Daar heeft deze gelukkig geen last van. Je kunt hem echt 'handmatig' rijden
 

Noord26

Forumguru
Ik houd juist wel van dat ingetogen (wolfs in schaapkledij verhaal). Wellicht dat een andere kleur, zoals het signaal-rood wat een echte Seat kleur is, een stuk beter smoelt bij de auto.
 

sitechris

Donateur
Deze kleur is overigens wel een speciale lakkleur, alleen leverbaar op de Cupra. Op zich wel een aparte kleur, icm met een zwart dak, zwarte velgen gaat het wat mij betreft al de goede kant op. Dan nog achterspoilertje en je hebt een hete hatchback :)
 

Noord26

Forumguru
Sommige kleuren werken heel goed op een auto, op andere weer helemaal niet. Op deze vind ik hem niet werken. Gelukkig verschillen smaken.

;)
 

LT83

Forumguru
Leuke revieuw en klinkt als een topauto!
Hoe snel zal hij wel niet worden met een uitlaat en maatchip als hij nu al zo vlot is?
 

LT83

Forumguru
370+pk heeft jd al uit een Golf R weten te halen met uitlaat en chip volgens mij (zelfde blok als cupra)
350pk en 480nm met alleen chippie (box)
Het RS en GTI blok is niet hetzelfde als het Cupra/GolfR/S3 blok
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
TVS geeft voor dat blok met alleen OBD tuning 380pk en 480Nm op, dat lijkt mij een feest hoor om daar mee te rijden!! :D

edit: ik heb zo'n mooi lijstje recent gekregen ;)
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
de golf R heeft 4 motion natuurlijk, maar die cupra met sperdif zal het dan best lastig hebben denk ik qua vermogensoverbrenging, bandjes zullen ook niet lang meegaan met zoveel paardjes op de voorwielen ;)
 

Cordoba

Forumguru
@sitechris In je review hier is het niet zichtbaar, maar ik neem aan dat je vergelijkt met je gechipte Megane, dat is mijns inziens toch een belangrijk detail. Ik neem aan dat ook aan het onderstel van de Megane is gesleuteld, dus misschien een wat scheve vergelijking?

Overigens een prima review, ook omdat je duidelijk aangeeft wat je referentie/vergelijkingsmateriaal is.:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan