Nou ik heb vandaag ook een uurtje mogen sturen in de Cupra bij Pon in Leusden. Mooi weer om een stukje te toeren.
Ik kan Chris zijn bevindingen eigenlijk alleen maar bevestigen. Wat op valt is hoe goed het onderstel is van deze Leon. In comfortstand echt een comfortabele auto met een relaxte DSG bak. Interieur is gewoon netjes, maar niets bijzonders inderdaad. Navi schermpje is wel een nadeel (klein) maar zit op de perfecte plek (hoger dan bij andere VAG modellen). De sportstoelen zijn krapjes, maar het kan net.
Zet je de auto in Cupra modus dan gaat ie echt als een speer! Voor je het door hebt rij je snelheden waarbij je rijbewijs in gevaar komt. Een beetje wielspin bij volgas weg, maar dat is logisch met zoveel vermogen. De auto gaat wel echt superstrak de bochten door, komt zelfs in de buurt van de BMW 4-serie en dat is toch wel een complient voor een voorwielaandrijver van VAG. Het motorgeluid door de boxen is inderdaad wel nep, maar dat kan gelukkig dus uit. De plofjes zijn wel cool en volgens mij ook niet nep?
Ik heb een 3-deurs gereden, zonder schuifdak, in het dynamic grijs (oftewel smerig wit). Kleurtje vind ik niet zo, ik zou eerder een zwarte of donkergrijze nemen. De uitlaatjes vond ik in het echt echter wel mooi. Gewoon twee dikke pijpen zoals het hoort op een hothatch.
Kortom:
+ goed onderstel, comfortabele voor woon-werk maar ook snoeihard te rijden
+ een ongelovelijk bak vermogen die goed met de DSG samen werkt
+ value for money heb je zeker met dit model met LED verlichting, Navi, slimme cruise control en vol leer voor nog geen EUR 40k
-/- sportstoelen zijn krapjes
-/- Navi scherm is klein en niet echt bling bling
-/- nep motorgeluid vind ik niet echt nodig en een beetje goedkoop
Ik ga dr eens een nachtje over slapen.....