Reactie VAG op mijn specifieke vraag over de CZEA motor:
"Beste Pieter,
Deze motor heeft gewoon een prima turbo, hier zijn bij mij geen slechte verhalen van bekend, ook niet in relatie met chiptuning van ons.
Ik vermoed dat die verhalen over de oudere versies van de 1.4TSI gaan. Wat dat betreft geen enkel probleem om een chiptuning uit te voeren.
Heb je verder vragen dan hoor ik dat graag!"
Beste mensen,
Ik zat wat te googelen over de levensduur van mijn turbo (1.4 tfsi, Golf 7 uit 2013, code CHPA, 160.000 gelopen, stage 1 tuning bij VAG Techniek).
Op
https://carwiki.de/vw-golf-7-bekannte-probleme/ vond ik:
Das Problem: Der Turbolader der früheren Revisionen am Golf 7 (vor allem bei den größeren 2.0 TSI Motoren im G
TI, R, aber auch in einigen 1.4 TSI Motoren) gibt in den ersten 30.000 Kilometern den Geist auf.
Der Grund: Die frühen Revisionen der Turbolader (Kennzeichnungen: IS…) sind fehleranfällig und wurden ab 2015 durch neuere, stabilere Modelle ersetzt.
Aangezien ik zo’n “vroege” 1.4 heb wilde ik eens kijken of mijn turbo ook van serie IS… is.
Mijn vraag is nu: heeft iemand een idee waar ik dat kan terug vinden?
Overigens heb ik momenteel geen klachten, maar ik ben wel benieuwd waar ik eventueel rekening mee moet houden.
Ik ga voorzichtig met mijn auto in (weinig korte ritjes, goed warm rijden, etc.) maar ik trap hem op een lege snelweg nog wel eens flink door.
Ohja, ik snap dat een Golf geen Skoda is

maar aangezien ook in veel Skoda’s deze motor zit is mijn vraag hopelijk voldoende relevant voor dit forum.
Vriendelijke groet,
Bas