Servo uitgevallen! Fabia Combi 1.9 TDI 2001

Goedemorgen, heb even een vervelend probleem met onze Fabia Combi 1.9 TDI (2001), met ondertussen 218.000km ervaring..

Had sinds een paar weken dat het lampje van het servostuur soms enkele dagen aan was en daarna spontaan terug uit ging, vlak voor onze vakantie even laten bekijken bij de garage en zij dachten dat het aan de zekering lag (die een beetje doorgebrand leek) en deze is toen ook vervangen.. Maar op vakantie ging het lampje terug aan en bleef ook aan tot nu, ondertussen al 2 weken.

In de garage hebben ze gezegd dat dan waarschijnlijk de servopomp kapot is en dit is blijkbaar een onderdeel van +-700€ excl. werkuren. Aangezien hij nu ook een nieuwe draagarm rechtsvoor nodig heeft en een grote onderhoudsbeurt gaat het erg prijzig worden indien die pomp echt kapot is..

Nu heb ik ook al gelezen van de stuurhoeksensor, die bij onze auto nog niet vervangen is, maar zou dit evt de oorzaak kunnen zijn? (De servo werkt ook effectief niet als het lampje aan is)

Heeft er iemand misschien ergens zo'n pomp of kan je er aan geraken, laat het maar weten.. :-)

edit : Sinds eergisteren doet de centrale vergrendeling ook raar, als de andere portieren sluiten bij wegrijden (anti-carjacking) gaat deze terug open, doet hij ook als ik iets te hard een drempel op en af rijd, ook al gelezen dat dit veroorzaakt kan worden door slechte kabelboom bij linker chassisbalk
 

Cordoba

Forumguru
Het uitvallen van de stuurbekrachtiging wordt ook nogal eens veroorzaakt door een slechte accu: als de accu spanning te laag is, schakelt ie de stuurbekrachtiging uit, en dit is te zien door het lampje dat je hebt genoemd.
Het kan zijn dat je accu slecht is, het kan ook zijn dat de accu niet goed bijgeladen wordt door de dynamo. Al verschillende keren gehoord, dat volgens de garage het probleem níet in de accu zit, en enkele weken later overlijdt de accu, en na vervanging van de accu is het probleem 'opeens' verdwenen.

Of de problemen met de anti-carjacking ook hierdoor kunnen komen, weet ik niet, maar het zou kunnen. Problemen met de centrale vergrendeling kunnen overigens ook komen door een probleem met de microswitch in een deurslot. Via uitlezen kun je vaak achterhalen welke deur het probleem is, maar vaak is dat de bestuurdersdeur.
 

The bone collector

Senior Member
Volgens mij (maar ben geen expert) is de servopomp niet defect. De symptomen die je aanhaalt duiden gewoon op een defecte stuurhoeksensor of een zoals je zelf al aanhaalt, een probleem met de kabelboom. Zeker omdat je ook problemen hebt met de centrale vergrendeling denk ik dat het om de kabelboom gaat.

Ik zou sowieso de servopomp niet zomaar laten vervangen, dit is een heel prijzige reparatie en de kans zit er dik in dat het probleem blijft. Het feit dat jouw garage eerst een foute diagnose stelt (door het vervangen van de zekering), geeft aan dat ze nog niet geconfronteerd zijn met het probleem. Als je niet bij een officiële dealer gaat, is het misschien raadzaam om daar eens langs te gaan. Officiële dealers hebben waarschijnlijk meer ervaring met het kabelboom/stuurhoeksensor probleem.
 
Ben bij een officiële VW/Skoda-dealer geweest, weliswaar maar eventjes, want ze hadden in principe geen tijd want het was héél erg druk, maar ik wilde per se weten of ik er mee kon verder rijden aangezien we op vakantie gingen naar Frankrijk.

Vanavond gaan we de wagen eens uitlezen, maar het zou inderdaad ook de batterij kunnen zijn, deze is +-4 jaar geleden voor het laatst vervangen.

Het probleem met de centrale vergrendeling is sinds gisteren ook niet meer opgetreden ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Als de stuurbekrachtigingspomp defect is dan werkt die ook niet. Dus geen stuurbekrachtiging. Als je het stuur snel draait, of snelle rukken naar links en rechts doet en de bekrachtig soms wegvalt. Dan is de stuurhoeksensor defect. Het controle lampje brand dus je kan de storing uitlezen en kijken wat die aangeeft. Mocht de pomp defect zijn en je wilt geen nieuwe maar 2de hands, er zijn 2 soorten. Dus zoek dat goed uit.
 
Gisteren de wagen uitgelezen, vooral storingen mbt de stuurhoeksensor dus die gaat besteld worden (112€) en gaan we volgende week vervangen, dan gaat ook de kabelboom van stuur tot onder de kap eens nagekeken worden.

Daarover later meer dus!

Batterij was ook niet meer super, dus die gaat waarschijnlijk binnenkort ook vervangen moeten worden..
 

Cordoba

Forumguru
Als ik het goed begrijp ga je de stuurhoeksensor vervangen en de kabelboom controleren. Ik zou dan voorlopig een poosje rijden met de huidige accu (batterij): als het probleem dan in dezelfde terugkomt, kun je er vanuit gaan dat er ten onrechte een stuurhoeksensor is vervangen. Dan zul je daarover in discussie moeten met de garage en de accu laten vervangen, als dan het probleem wel is opgelost, is het meer dan duidelijk.

Voor de duidelijkheid: zowel de stuurhoeksensor als de accu zijn vaker de oorzaak van problemen met de stuurbekrachtiging. Alleen door uitlezen/controleren kom je erachter of één van beide inderdaad de oorzaak is.
 
Sorry voor de erg late reply, maar heb het erg druk de laatste tijd...

Stuurhoeksensor vervangen, zelfde probleem, sinds 2 weken helemaal geen servo meer, ondertussen servopomp besteld en die gaat volgende week vervangen worden, ik laat iets weten als dit gebeurd is.
 

cvegreen

Forumguru
Ik heb ook f1 gehad. Ik heb ook stuurbekrachtigings probleem gehad. Bij mij dachten ze ook eerstaan de batterij. Heb die dan ook laten vervangen, maar het lag aan te weinig olie in de pomp. De meeste garagisten debken daar niet aan omdat het zogezegd onderhoudsvrije pomp is. Dus misschien eerst even daar naar laten kijken voor je de hele klus laat uitvoeren.
 

esmilde

Nieuw lid
Bij mijn fabia 2002 hebben we ook de stuurhoeksensor vervangen omdat de garage dat bij het uitlezen de enige logische optie vond. Helaas was dat niet het probleem. De enige optie die ik kreeg was een complete stuurbekrachtiging van 900 euro aan te schaffen excl. montage kosten. Dit is me iets te gortig, dus ik heb besloten eerst eens verder te zoeken. De stuurbekrachtigingspomp kon ik niet los krijgen, dus ik heb samen met een collega de hele pomp uit elkaar gehaald. Hier bleek dat de delen koud op elkaar gezet zijn, dus daar hebben we eerst eens vet tussen gezet. We konden verder geen defecten ontdekken, dus hebben we de hele auto weer in elkaar gezet. Nu start ik een uurtje geleden de auto en voor het eerst in 2 maanden weer stuurbekrachtiging. Ben heel erg benieuwd hoe lang dit blijft werken. Kan het dat er vocht of lucht in de pomp komt en dat hij hierdoor gaat haperen/disfunctioneren?
 

esmilde

Nieuw lid
Ik heb nu een semi stuurbekrachtiging. Hij is nog niet zoals het hoort, maar hij stuurt zeker lichter. Alleen als je remt, stuurt hij nog steeds erg zwaar.
 
Bij mijn fabia 2002 hebben we ook de stuurhoeksensor vervangen omdat de garage dat bij het uitlezen de enige logische optie vond. Helaas was dat niet het probleem. De enige optie die ik kreeg was een complete stuurbekrachtiging van 900 euro aan te schaffen excl. montage kosten. Dit is me iets te gortig, dus ik heb besloten eerst eens verder te zoeken. De stuurbekrachtigingspomp kon ik niet los krijgen, dus ik heb samen met een collega de hele pomp uit elkaar gehaald. Hier bleek dat de delen koud op elkaar gezet zijn, dus daar hebben we eerst eens vet tussen gezet. We konden verder geen defecten ontdekken, dus hebben we de hele auto weer in elkaar gezet. Nu start ik een uurtje geleden de auto en voor het eerst in 2 maanden weer stuurbekrachtiging. Ben heel erg benieuwd hoe lang dit blijft werken. Kan het dat er vocht of lucht in de pomp komt en dat hij hierdoor gaat haperen/disfunctioneren?

Het lijkt zo vaak wel de omgekeerde wereld! Garage (deskundigen) gaat allerlei (dure)onderdelen vervangen en de eigenaar moet zelf diagnose kunnen stellen, om het echt te verhelpen.
 
Ik heb nu een semi stuurbekrachtiging. Hij is nog niet zoals het hoort, maar hij stuurt zeker lichter. Alleen als je remt, stuurt hij nog steeds erg zwaar.

Is er nog iets te zien met VAGCOM/VCDS en is daarmee niet ook de bekrachtiging in te stellen?
Ik kan me herinneren, dat de dealer dat zei, toen bij mijn vader's auto de stuurhoeksensor (echt) defect was en werd vervangen.
 

esmilde

Nieuw lid
Ik heb hem niet meer aan de computer gehangen.

Momenteel rijd ik nog steeds met een semi stuurbekrachtiging. Verder is het ook best wel apart dat een VW stuurbekrachtigingspomp eigenlijk niet te krijgen is.

Weten jullie nog adressen?
 
Hoe is vastgesteld dat de pomp vervangen moet worden?
Lekkage, druk gemeten?
Skoda Vraagbaak.geeft 96-104 bar(overdruk) aan.
Vervang de pomp indien druk niet gehaald of overschreden wordt.

Het lijkt me efficienter, om eerst verder te gaan met de computer of kan het gebruikte programma alleen foutcodes uitlezen?
 

esmilde

Nieuw lid
De pomp was eigenlijk het enige dat we niet doorgemeten hebben. De rest was allemaal in orde.

De computer bij de ANWB garage leest alleen dat er een foutcode is en bij de VW garage waar ik heb geprobeerd de eerste keer de stuurbekrachtiging opnieuw te callibreren, werkte de toen aanwezige monteur niet echt mee. Van hem hoorde ik dus dat het geintje 900,00 ging kosten.

De overdruk heb ik niet gemeten. Moet inderdaad ook maar eens op zoek gaan naar een vraagbaak.

Heb inmiddels wel een goed exemplaar van een Fabia 1 schaalmodel op de kop getikt. :D
 
De situatie is herkenbaar. Heb vergelijkbare ervaringen: Skoda dealer wil de ECU vervangen, terwijl niet veel meer dan foutcodes uitlezen is gedaan.

Ik kan de gegevens over de stuur-inrichting per PM opsturen.
Vraagbaak geleend bij bibliotheek.
Vind die voor mijn situatie(motor-management probleem) te weinig info geven.
 
Geen mogelijkheid gevonden om bij een PM toe te voegen :(
Dan hier maar.

Succes!

P.S. Als het in strijd is met auteursrechten, mijn excuses.
Kan moderator het gewoon verwijderen.
 

Bijlagen

  • Scan10001.jpg
    Scan10001.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 47
  • Scan10002.jpg
    Scan10002.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 40
  • Scan10003.jpg
    Scan10003.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 39
Misschien dat er een bevoegde de tekeningen die AutoTech heeft geplaatst ook kan kopiëren naar het topic "Downloadcentrum" ?
Dit soort toevoegingen kan soms iemand heel goed helpen.
Bedankt AutoTech.
 
Bovenaan Onderaan