wintergrille zuinig?
Ik vind het wel degelijk de moeite waard om zoiets uit te zoeken en er een draadje voor te openen, hoor. Diegenen die dit niet zo interessant vinden, hoeven niet mee te lezen.
Ik reageer even vanuit het oogpunt van winter-grille (het is eigenlijk geen grille, maar een deksel voor op de grille) Ik vermoedde dat ik hierdoor wel degelijk een klein, maar wel merkbaar, verschil zou kunnen meten. Dit vermoedde ik omdat bij zuinige modellen vaak allerlei kleine aanpassingen worden gerealiseerd, zoals lagere wegligging, dichte grille (denk aan de bluemotion en seat) en nog zo wat dingetkes (eco bandjes, dichte doppen etc) om een zo laag mogelijke cw waarde te realiseren. Natuurlijk kon ik verwachten dat als je niet ai deze kleine aanpassingen doet, er niet veel verschilt te meten valt. Met alleen een dichte grille gebeurt er nagenoeg niets in verschil in verbruik.
Overigens weet je dat natuurlijk nooit echt. Ik heb deze auto pas anderhalf jaar en dus nog maar 1 winter mee doorgewinterd. Zou kunnen dat als ik zonder het winter grille deksel reed, toch iets hoger verbruik zou hebben. Ondanks dat ik mijn verbruik nauwkeurig bijhoud op o.a. Spritmonitor, kan ik lastig kleine verschillen meten, daar ik nooit en te never dezelfde stukken rijd. Mijn rijstijl varieert ook nog best eens, omdat ik af en toe (gebeurt overigens maar zelden) haast heb, en het me niet lukt om zuinig te rijden. Dus over een zuiniger verbruik icm een wintergrille deksel, kan ik geen zinnige dingen zeggen.