Ergens in sept 2014 ben ik dit topic begonnen: Megane RS weg, Seat Leon Cupra er voor terug en net toen ik de nieuwe Cupra in ontvangst nam besloot ik om een baan in Limburg aan te nemen (woon in Utrecht) en ergens in het zuiden of oosten een huis zoeken. Om tijdelijk de forse woon-werk kilometers te maken vorig jaar april een Golf VI 1.6 TDI Bluemotion aangeschaft. De Cupra is simpelweg te duur in gebruik voor zulke afstanden.
We zijn inmiddels weer bijna een jaar verder en helaas nog steeds geen geschikte woning gevonden. Wel een paar keer dichtbij, maar dat is niet genoeg. Dus kachel ik nog steeds iedere dag in mijn Golf Slowmotion van Utrecht naar Venlo op en neer zonder dat ik weet hoe lang dit nog gaat duren. Dat begint een beetje te wringen. De Golf VI 1.6 TDI is een hele goede auto (vooral goede stoelen!) maar ook erg saai en vrij langzaam. Ik irriteer me steeds meer in die auto (dat ligt aan mij, i know)
Wat ook gaat wringen is dat we eigenlijk maar 1 auto nodig hebben, maar we wel 2 dure auto's voor de deur hebben staan. Dubbele lasten, waarbij de Cupra een hele dure jongen is en we toch veel kilometers gemaakt hebben het afgelopen jaar (24.000 kilometer tegen een gemiddeld verbruik 1 op 8,5, tel uit je verlies). Maar ook onderhoud en slijtage (heb al 4 banden a 250 per stuk vervangen) zijn best prijzig. Dat vind ik op zich niet erg, maar de Golf Slowmotion is ook geen goedkope jongen. Allrisk verzekerd, veel wegenbelasting en ook nog wel wat afschrijving.
Dus stelde ik mezelf de vraag waarom ik niet 1 redelijk snelle en sportieve diesel koop waarmee ik prettig kan forenzen (for the time being) en die me ook nog voldoende fahrspass biedt? Natuurlijk niet van het niveau Cupra (de spreekwoordelijke 10), maar wel beter dan het niveau Golf Slowmotion waar ik 95% van mijn tijd in zit. En ook na een mogelijke verhuizing is een diesel nog wel lonend. Ik tik dan makkelijk 40k per jaar aan. Een diesel is dan ook lonend. Tot die tijd tik ik bijna 90k per jaar aan.
Maar.....ik wil niet weer geld op tafel leggen. Vorig jaar heb ik al teveel geld uitgegeven bij de dealers. Het houdt wel een keer op. Daarbij koop ik graag een nieuwe auto, dus dan maak je het jezelf wel lastig. Maar als het budgetneutraal kan, waarom niet. En als ik bereken wat de Cupra en Golf moeten opleveren, kom ik in de buurt van een leuk uitgeruste Golf GTD, BMW 120D en misschien komt de Audi A3 2.0 TDI 184 pk zelfs wel in de buurt? Natuurlijk kan ik met een gebruikte auto, of een Seat Leon TDI met dezelfde motor nog wat geld terugkrijgen in het handje maar dat laatste is niet leidend. Het gaat me vooral om de leukere woon-werkkilometers en het verminderen van de structurele lasten. Dat ik veel afschrijf op de Cupra is dan even niet anders. Accept my loss and move on.
Dus ben ik gaan kijken naar deze auto's en heb ik een rondje offertes aangevraagd. De BMW 120D en de Audi vielen af. Die waren uiteindelijk net wat te duur, of de inruil (bij BMW) was net niet voldoende. Bij het opstellen van de offerte voor de Golf GTD kreeg ik tot mijn verrassing van Auto Arena een heel goed voorstel. Prima inruilwaardes voor de Cupra en de Slowmotion en daarbovenop flinke korting op de GTD. Hier kon ik een hele mooie GTD tegenover stellen. De afschrijving van de Cupra blijft zo binnen de perken. Na lang twijfelen heb ik toch maar de knoop doorgehakt. Vanaf eind maart staat een nieuwe Golf GTD voor de deur. Het gaat me pijn doen om de Cupra in te leveren (wat is dat een geweldige auto), maar daar staat ook voldoende leuks tegenover. Uiteraard ga ik de GTD bij JD langsbrengen om het vermogen op fatsoenlijk peil te krijgen. Denk dan aan circa 225 pk/460 nm. Genoeg voor dagelijks gebruik en ik hoef me niet meer te ergeren in mijn Slowmotion.
Gekozen opties:
- Vijfdeurs
- Handbak
- Carbon Steel Grey
- Executive Plus pakket (Navi discover Pro, dab+, alarm, bluetooth etc)
- Sport en Sound (18 inch wielen, rode remklauwen, driving profiles, straffere demping en fake geluid in de uitlaat - is uitschakelbaar)
- Xenon Plus
- Dynaudio
- Panorama schuif-kanteldak
- Spiegelpakket (inklapbare spiegels, dimmende spiegels etc)
- Park Assist (PDC en achteruitrijcamera zitten standaard op de auto).
- Blind Spot monitor
- DCC (adaptief chassis)
- getint glas
- LED mistlampen
- verwarmbare voorruit
Hoe lang ik met deze auto ga rijden? Who knows
De foto's heb ik even willekeurig van het internet geplukt, maar geven een aardige indicatie van de kleur en de velgen