Skoda Columbus TV kijken

Jroen

Nieuw lid
Beste forumleden.

Op verschillende forums is er al veel te lezen over het vrijschakelen van een gps, in mijn geval een Columbus, dat je bij het rijden (sneller dan 5km/u) gewoon verder dvd kan blijven kijken.

Mijn vraag is echter: Wat moet ik doen om op mijn columbus gps TV te kunnen kijken?
Gaat dit zonder hardware (extra antenne ed) toe te voegen?
Deze optie staat er namelijk op wanneer je de optie dvd start, maar deze blijft grijs en dus onbeschikbaar.

Kan dit op dezelfde manier geactiveerd worden zoals het vrijschakelen van de gps waarbij je al rijdend dvd kan kijken?

Wie kan mij hierbij helpen?
Alvast bedankt!

Noord26

Forumguru
Welkom, weet je wel hoe je correct de merknaam van je auto typt/schrijft?

Ik denk dat dit via VAGCOM vrij geschakeld worden. Voor meer info zijn er genoeg leden die dit aanwezig. Stuur Antera maar eens een PB?

desuperB

Nieuw lid
Ha Jroen,

Ik probeerde een reactie te plaatsen, maar weet niet of het gelukt is. Ken jij het bedrijf CarTronic.nl? Karim Rifi is daar
de man met de kennis. Klein bedrijf, met alle VAG originele producten. Hij kan zeer waarschijnlijk jou probleem regelen.
Zelf net een carkit bij hem geregeld. Skoda garage in Hoogland wenst € 500.00 ruim. Bij hem zat die er in voor € 199.00!
Ze zitten in Den Haag, net 3min van de snelweg. Ik moet ook nog weer eens daar heen. Heb geen beeld bij mijn P.sensoren op de columbus en dat is vreemd. Ik wordt nu gek van het gepiep, zonder te zien waar het over gaat. De groeten aan Karim, ik kom uit Soest en toch was het de moeite waard. Wel bleek montage erg simpel te zijn, dus.....

Suc6 en groet desuperB - Roel Hermsen

CDK

Forumguru
bij mij heeft m'n dealer het kosteloos vrijgeschakeld, hoe???? super iig muziek dvd'tje erin of gewoon ff journaal kijken ;)

Rallye

Forumguru
Jroen vraagt, als ik het goed lees, niet alleen om een vrijschakeling van zijn DVD, maar ook hoe hij het moet regelen om TV te kunnen kijken. Daaruit leid ik af dat zijn Columbus nu nog niet geschikt is voor TV. Als dat inderdaad zo is moet hij nog een TV-tuner hebben en de mogelijkheid om deze op zijn Columbus aan te sluiten. Zie bijvoorbeeld de volgende links:
http://www.vag24.nl/skoda-columbus-interface-tv-vrij?filter_name=tv
http://www.vag24.nl/index.php?route=product/product&filter_name=tv&product_id=502
http://www.vag24.nl/hirschman-car-tv-3g?filter_name=tv

Wellicht is er ook een Skoda-eigen oplossing in te bouwen in de Columbus. Ik begrijp dat er ook Columbussen (Columbi??) zijn die wel een ingebouwde TV-tuner hebben, zie bijvoorbeeld deze handleiding: https://mediaportal.skoda-auto.com/...ation/B6_Superb_Columbus_NavigationSystem.pdf
Een nadeel daarvan zou dan zijn dat je er geen Digitenne-kaartje in kunt doen en dus alleen de Nederlandse publiek zenders (en de lokale zender van het gebied waar je doorheen rijdt) hebt.

CDK

Forumguru
Jroen vraagt, als ik het goed lees, niet alleen om een vrijschakeling van zijn DVD, maar ook hoe hij het moet regelen om TV te kunnen kijken. Daaruit leid ik af dat zijn Columbus nu nog niet geschikt is voor TV. Als dat inderdaad zo is moet hij nog een TV-tuner hebben en de mogelijkheid om deze op zijn Columbus aan te sluiten. Zie bijvoorbeeld de volgende links:
http://www.vag24.nl/skoda-columbus-interface-tv-vrij?filter_name=tv
http://www.vag24.nl/index.php?route=product/product&filter_name=tv&product_id=502
http://www.vag24.nl/hirschman-car-tv-3g?filter_name=tv

Wellicht is er ook een Skoda-eigen oplossing in te bouwen in de Columbus. Ik begrijp dat er ook Columbussen (Columbi??) zijn die wel een ingebouwde TV-tuner hebben, zie bijvoorbeeld deze handleiding: https://mediaportal.skoda-auto.com/...ation/B6_Superb_Columbus_NavigationSystem.pdf
Een nadeel daarvan zou dan zijn dat je er geen Digitenne-kaartje in kunt doen en dus alleen de Nederlandse publiek zenders (en de lokale zender van het gebied waar je doorheen rijdt) hebt.
Hoi Rallye, er is idd een Skoda eigen oplossing, want op de Columbus uit de L&K uitvoering zit standaard een tv tuner, die is vrijgeschakeld bij mij, zodat je tijdens het rijden ook kan kijken, ik heb idd alleen NL 1/2/3 en regionaal, maar volgens mijn dealer moet dat met digitenne uit te breiden zijn, zodat bijv ook naar RTL etc kan kijken...
greetz Corné

van_der_P

Senior Member
Ik krijg hoe langer hoe meer het idee dat men het autorijden er maar naast doet.
Er zijn al zoveel zaken in een auto die je aandacht afleiden onder het autorijden, en daar komt tv kijken dan ook nog bij, weliswaar bij een lage snelheid maar toch.
Ik vind dit een verkeerde ontwikkeling.

Sk_Hans

Forumguru
Helemaal eens met de laatste opmerking. Ik heb deze post ook met verbazing gevolgd. De mogelijkheid dat kinderen op de achterbank een DVD kijken? Prima! maar op de display in het dashboard een DVD of zelfs TV kijken? Heel goed dat zoiets niet standaard mogelijk is. Zou ook absoluut niet mogelijk moeten zijn. Dat is toch levensgevaarlijk! Zelfs als het alleen bedoeld is voor de bijrijder, zal het de bestuurder gegarandeerd afleiden. Veel gevaarlijker dan telefoneren in de auto.

Fabia

† In Memoriam
Er zijn al zoveel zaken in een auto die je aandacht afleiden onder het autorijden, en daar komt tv kijken dan ook nog bij, weliswaar bij een lage snelheid maar toch.
.

Ik vind de snelheid niet eens belangrijk, je moet het gewoon niet doen tijdens het rijden. Een ongeluk of erger is zo gebeurd.

MarcoO2

Forumguru
Wat is er mis met tussen de middag in je pauze als (bijvoorbeeld) vertegenwoordiger even het journaal kijken? Zoals met alle dingen in het leven is het slechts een kwestie van er met beleid mee omgaan.

Anders kun je je vrouw voortaan ook wel thuislaten - die leidt gegarandeerd meer af... en kun je niet eens uitzetten!

Fabia

† In Memoriam
Daar is ook helemaal niks mis mee. Het ging om kijken tijdens het rijden en dat vind ik levensgevaarlijk.

Rallye

Forumguru
Terug naar de discussie over wat je nodig hebt om TV te kunnen kijken, of dat nu onder het rijden is of niet.

Hoi Rallye, er is idd een Skoda eigen oplossing, want op de Columbus uit de L&K uitvoering zit standaard een tv tuner, die is vrijgeschakeld bij mij, zodat je tijdens het rijden ook kan kijken, ik heb idd alleen NL 1/2/3 en regionaal, maar volgens mijn dealer moet dat met digitenne uit te breiden zijn, zodat bijv ook naar RTL etc kan kijken...
greetz Corné

Er zijn dus Columbussen met en zonder TV-tuner. Volgens zijn vraagstelling heeft Jroen er één zonder (dat leid ik er ten minste uit af).

Ik vraag mij overigens af of je de standaard TV-tuner uit te breiden is met Digitenne. Daar heb je namelijk een smart card-mogelijkheid voor nodig en die heeft de Columbus zeker niet, aangezien Nederland een van de weinige landen is die dit (achterlijke) systeem hebben. Het lijkt mij dat je, als je RTL 4 etc. wilt hebben, ook een after market TV-tuner moet inbouwen. Maar ik hoor de oplossing van je dealer graag.

CDK

Forumguru
Ik zal direct ff een agendapuntje inplannen, ga ik morgen even m'n dealer bellen om naar de oplossing te vragen, wordt vervolgt! ;)

CDK

Forumguru
ik begrijp wat je bedoeld, maar zolang je geen voetbalwedstrijd gaat zitten volgen of iets anders waar je helemaal in op gaat is er mijnsinziens niets aan de hand en maakt het geen verschil of je naar je navi kijkt of af en toe een blik werp op je tv.... maar daar ging dit topic eigenlijk ook niet over.....

Daar is ook helemaal niks mis mee. Het ging om kijken tijdens het rijden en dat vind ik levensgevaarlijk.

Fabia

† In Memoriam
Ben het niet met je eens, ook af en toe een blik werpen op je tv tijdens het rijden betekend wel dat je dus niet meer op het verkeer let en dus een gevaar op de weg bent.

Okke

Lid
Inderdaad. En dus belangrijk om niet te willen.

@MarcoO2, collega van mij heeft telefoneren verbannen in zijn auto. Waarom? Hij kan prima rijden, telefoneerde altijd handsfree. Maar je bent er (zeker bij een gecompiceerd gesprek) niet helemaal bij. Gevolg: net te laat remmen, rijdt in op voorganger in de file. Beide auto's total loss.

Verglijkbaar met bovenstaande? Denk het wel. Ik denk namelijk dat tv je ook kan "opslokken", inderdaad geheel onbewust.

Voor alles in je auto geld (ook je navi/muziek/bc): ga voor jezelf na of je het echt veilig gebruikt. Maar tv kijken tijdens het rijden? Kansloos!

Sk_Hans

Forumguru
ik begrijp wat je bedoeld, maar zolang je geen voetbalwedstrijd gaat zitten volgen of iets anders waar je helemaal in op gaat is er mijnsinziens niets aan de hand en maakt het geen verschil of je naar je navi kijkt of af en toe een blik werp op je tv....
Nou, er wel heel wat aan de hand. Als zo'n TV aan staat, zul je altijd onbewust af en toe een blik op het scherm werpen. En dan ben je dus afgeleid en let je niet voldoende op het overige verkeer. Je zult maar iemand aanrijden.

Een paar jaar geleden heeft iemand mijn vrouw van achteren aangereden. Hij (nb een politie agent!) zat ook maar even naar zijn radio/cd te kijken en reed vervolgens zo achterop een stilstaande file. Auto total loss, maar veel erger nog mijn zoontje van 6 een hersenschudding en mijn vrouw kneuzingen.

CDK

Forumguru
ik geloof dat er maar een nieuw topic gestart moet worden met wat allemaal WEL en NIET wenselijk is tijdens het besturen van een automobiel...... want wat een vraag van Jroen over vrijschakeling al niet teweeg brengt zeg......

CDK

Forumguru
@ Rallye, 'k heb net m'n dealer gesproken, het moet kunnen met digitenne, maar ik word nog teruggebeld door de monteur die er alles vanaf weet, wordt vervolgt

Bovenaan Onderaan