Skoda connect voor Superb 3?

gdisselkoen

Forumguru
Zoals met iedere optie die je op een auto kunt bestellen moet ieder voor zich bepalen wat de waarde van deze optie is.

Er zitten een paar handige features op. Zo vind ik zelf de integratie met Parkmobile heel handig. Niet alleen krijg je een melding wanneer je in een betaald parkeren zone staat, je kunt ook direct de parkeeractie starten. Als je weer wegrijdt wordt automatisch de parkeeractie beëindigd.
Wij mogen alleen bij de Texaco en de Total tanken. Het is handig om via de App te checken of er nog voldoende brandstof in de tank zit voor je aan je trip begint, of dat je eerst bij de dichtstbijzijnde Texaco of Total moet gaan tanken.
Ook handig als je je auto geparkeerd hebt in een stad waar je niet bekend bent en lekker aan het ronddwalen bent. Je kunt de afgelegde route teruglopen, als je die onthouden hebt, of even kijken op je App en de snelste route bepalen.

Niet dat je het nodig hebt, maar je kunt het gebruiken.

Overigens is het wel jammer dat er geen interactie met de auto mogelijk is. Je kunt niets naar de auto sturen.

Wij mogen alleen bij de Texaco en de Total tanken. Het is handig om via de App te checken of er nog voldoende brandstof in de tank zit voor je aan je trip begint, of dat je eerst bij de dichtstbijzijnde Texaco of Total moet gaan tanken.

Overigens is het wel jammer dat er geen interactie met de auto mogelijk is. Je kunt niets naar de auto sturen.

Ik kwam er laatst achter dat je in de Columbus Navigatie een voorkeurs merk kunt aangeven (in mijn geval Shell), waar de auto bij een lege tank vervolgens een signaal geeft met de vraag om naar het dichtstbijzijnde tankstation te navigeren. Zelf prefereer ik TomTom, waarmee je een Shell op de route vrij makkelijk kunt selecteren, maar vond het wel een slimme toepassing!

Dat je niets terug kunt sturen, is soms een gemis, hoewel ik er ook wat huiverig voor ben. Als ik het kan, kan een ander dat ook ...

http://www.nu.nl/gadgets/4620762/auto-afstand-stoppen-lek-in-bosch-dongel.html?redirect=1

Hallo allemaal :)

Ter verduidelijking, het gaat om deze functionaliteit: http://nl.skoda.be/services/skoda-connect

Dat is dus m.i. niet Skoda Smartgate, Smartlink of een los kastje wat PON in Nederland kan inbouwen (los van het feit dat het gebruik van dat kastje wellicht gelijkaardige opties biedt). Het gaat mij om die online dienst die Skoda zelf aanbiedt en vanuit de Columbus te bedienen is. Met name online traffic gedeelte lijkt mij wel interessant, zie: http://nl.skoda.be/services/skoda-connect-infotainment-online

Ik heb overigens geen Smartgate (wat volgens mij alleen maar wat communicatie tussen auto en apps is via de Wifi van de auto, toch?) maar wel Smartlink (waarbij Carplay voor mij een serieuze teleurstelling is -> veel te gesloten systeem, geen eigen keuze welke apps wel of niet).

De dealer heb ik zaterdag aan de lijn gehad en die zou me zeker terugbellen (not). Vandaag maar zelf gebeld en te horen gekregen dat er computer issues waren. Ze zouden het bij Dieteren zelf gaan navragen en me zeker terug contacteren.

Ik ben benieuwd. Ik zal iets laten weten als er nieuws is...

grt Michel.

Onlangs ben ik nog een andere optie tegengekomen: Skoda Connect. Dit lijkt erg veel op de oplossing van PON als ik naar de App kijk, maar is net iets anders van opzet. Het is ook geïntegreerd in het menu van de auto en is volgens mij leverbaar op de Kodiaq.

Exactly, dat is ook de optie waarvan ik me afvraag of dat ook mogelijk is of zal zijn op de Superb (2017). Mij lijkt dat alle hardware aanwezig is (Columbus, data SIM slot in handschoenkastje) en het gewoon een kwestie is van de juiste software hebben. Ik kan me echter voorstellen dat Skoda zich richt op de nieuwe auto's (zoals Kodiaq). Maar, hopelijk met een beetje geluk kun je het nog achteraf ook activeren voor de Superb (wishfull thinking, i know).

Rallye

Forumguru
Het lijkt erop dat je voor deze functie de nieuwere Columbus of Amundsen (MIB3??) nodig hebt, dus met het touchscreen. Deze zitten alleen in de Kodiaq en de Octavia FL. Jij hebt je Superb al en dus denkelijk niet het nieuwe systeem, maar een MIB2. Je hebt dus ook geen menupunt Skoda Connect on je navigatiesysteem? Dan wordt achteraf activeren denk ik moeilijk.......

Zie ook http://www.skoda-portal.de/index.php/2016/11/das-kann-der-neue-onlinedienst-skoda-connect/

Het lijkt erop dat je voor deze functie de nieuwere Columbus of Amundsen (MIB3??) nodig hebt, dus met het touchscreen. Deze zitten alleen in de Kodiaq en de Octavia FL. Jij hebt je Superb al en dus denkelijk niet het nieuwe systeem, maar een MIB2. Je hebt dus ook geen menupunt Skoda Connect on je navigatiesysteem? Dan wordt achteraf activeren denk ik moeilijk.......

Zie ook http://www.skoda-portal.de/index.php/2016/11/das-kann-der-neue-onlinedienst-skoda-connect/

Ok, via die link is inderdaad duidelijk te lezen dat het enkel in de Kodiaq en de vernieuwde Octavia zit. Ik heb de Superb nu een paar weken (met Columbus), geen idee of dat dan MIB2 of 3 is, het zal wel 2 zijn dan :| Ik had gewoon gehoopt dat het ook nog te activeren zou zijn op mijn Superb. Ik heb alleszins geen menu-item Connect (volgens mij alleen die Link voor Carplay). Blijkbaar had ik dan toch nog even moeten wachten op een vernieuwde Superb ;)

gdisselkoen

Forumguru
@MichelLoyen Ik zie dat je bijna alle antwoorden op je vragen al gevonden hebt :thumbsup:.

De optie die jij bedoeld is inderdaad nog niet op alle modellen beschikbaar. Ik heb het in eerste instantie op een Audi gezien en daarna op de Skoda Kodiaq. De overige modellen was mij nog niet bekend. Wellicht dat het ook beschikbaar komt op de MY2018 van de Superb. Ik heb ergens gelezen dat die ook de beschikking krijgt over de nieuwe Columbus.

SmartGate is mijnsinziens al achterhaald en is inderdaad alleen een verbinding met de auto via een WiFi verbinding met de auto.

Smartlink vind ik persoonlijk waardeloos. Te weinig Apps die het ondersteunen. Hetzelfde geldt voor Android Auto.

Rallye

Forumguru
Smartlink valt mij inderdaad ook tegen. Ik heb een iPhone en dus Carplay (over Android auto kan ik niets zeggen) en het aantal apps waar je onderweg echt iets aan hebt is zeer beperkt. Bovendien vervalt, maar ik heb begrepen, de gehele bluetooth-connectie zo gauw je een toestel op Carplay aansluit, ook met de tweede telefoon. Dat vond ik juist zo handig van de Amundsen (ook MIB2 in mijn geval), dat je twee telefoons tegelijk aangesloten kon hebben via bluetooth. Mijn Carplay-telefoon hoeft natuurlijk niet via bluetooth te worden aangesloten, maar mijn andere (zakelijke) telefoon wel, ook als mijn privé-telefoon aan de Carplay hangt.

Maar goed, het is (in mijn geval zonder kosten) geactiveerd, dus ik heb een paar jaar de tijd om te zien of het niet toch nog iets wordt. Flitsmeister iemand? ;)

Het connected kastje van Pon heeft wel wat handige functies als ik het zo zie. Maar dat kan ook zonder kastje inbouwen. Bij ANWB kun je voor €50 een dongel aanschaffen die precies hetzelfde doet. Ook de parkeerdiensten. En als ik moet kiezen waar ik mijn gegevens laat..

Na een teleurstellende ervaring met de dealer (tot 3 keer toe de toezegging dat ze het nakijken en terug zullen bellen, maar steeds moet ik zelf terugbellen en nog steeds geen antwoord) wel een fijne ervaring met Skoda Customer Care. Snelle response en duidelijke info, ook al is het antwoord niet wat ik had gehoopt. En paar stukjes uit de mailwisseling:

De ŠKODA Connect diensten zijn slechts zeer recent beschikbaar op onze allernieuwste modellen, met name de KODIAQ en de OCTAVIA FaceLift.

Op de overige modellen zullen deze stapsgewijs geïmplementeerd worden op de nieuw bestelde wagens. Een naplaatsing van ŠKODA Connect is echter niet mogelijk.

Wat u als zakelijk bestuurder wel kan doen is uw Smartphone waarop een verkeersapplicatie werd geïnstalleerd (via de AppStore of PlayStore) verbinden via SmartLink+ om deze zo weer te geven op het scherm van uw Columbus systeem.

Het data SIM slot staat u toe om (na toevoeging van een data SIM kaart) een internet netwerk te verkrijgen in de wagen, waardoor u uw Smartphone, tablet, laptop,... (of die van uw passagiers) kan verbinden met het internet via de 4G antenne van de wagen.

Na vervolg vragen kreeg ik nog de volgende aanvulling:

Voor de ŠKODA Connect diensten is er hardwarematig eveneens een OCU2 module nodig, dit is de module die eveneens gebruikt wordt voor de noodoproepen.
Het is me echter niet bekend of de constructeur in de toekomst een kit zal aanbieden om deze diensten te kunnen aanbieden, momenteel is zulk een aanpassing niet mogelijk.

Dus, het antwoord sluit aan bij info die al eerder in dit topic werd gedeeld.

Volgens mij bij deze afgehandeld dan :)

Rallye

Forumguru
Goed om onze redeneringen bevestigd te zien, wel jammer voor jou.

Twee dingen:
1) wat is Smartlink+, iets anders dan Smartlink zonder plus?
2) als gezegd, stel je niet teveel voor van Android Auto of (zeker) Carplay, Apple maps is nog niet up to standard.

Zo'n simkaart lijkt me wel weer leuk: goede verbinding voor de Youtubers achterin. Heb ik helaas niet......

fanSkoda-VW

Forumguru
Skoda Connect wordt in Nederland nu in de actie aangeboden voor € 90,00. Met 3 jaar connectcard.
In mijn F3C is het nét ingebouwd en werkt uitstekend.

grtsss

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@fanSkoda : nee, dat is Connected Skoda, een Pon-oplossing. Een apart onderdeel, inderdaad later in te bouwen. Echter niet via het menu van de navi aan te kiezen o.i.d., zie de posts hierboven. @MichelLoyen wilde graag de fabrieksoplossing Skoda Connect, onderdeel van de nieuwe navigatiesystemen. Dat kan dus niet. Bovendien is hij Belg en valt hij dus niet onder Pon.

xplain

Forumguru
Wil dit topic eens terug aanwakkeren. Zit zelf ook met een Superb 3 met oa een Columbus navi met Wi-Fi, rsap, lte, sim slot in handschoen kastje, etc. maar geen Skoda Connect. Volgens dit topic dus blijkbaar niet mogelijk. Ik kwam echter deze link tegen van een firma in Essen (Duitsland) die beweren het te kunnen retrofitten: https://www.facebook.com/pg/mqbcoding/photos/?tab=album&album_id=1195943880465501

Ik heb hen een email gestuurd. Hopelijk snel reactie en hopelijk is die positief!

gdisselkoen

Forumguru
Connected, niet te verwarren met Connect, is achteraf in te bouwen. Het kan zijn dat het inmiddels weer anders heet.
In juni 2016, vanaf MY2017, werd dit standaard geleverd op de Business modellen en was enkele maandan later achteraf in te bouwen door de dealer. Ik heb dit ook laten doen door de dealer. Weet niet of het ergens anders ook kan, de auto moet daarvoor "aangemeld" zijn bij PON.

Meer info kun je hier vinden: https://www.skoda.nl/mijn-skoda-app

xplain

Forumguru
Dat is de aparte oplossing die PON aanbiedt in Nederland en staat los van Skoda en staat los van Skoda Connect. Skoda Connect is iets van Skoda zelf dat ze wereldwijd aanbieden. Bovendien gaat het hier om een Belgische wagen ;)

En PON biedt blijkbaar geen online traffic information aan en net daarom zou ik het willen :)

http://nl.skoda.be/services/skoda-connect-infotainment-online

Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Dat het om een Belgische wagen ging wist ik niet. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is het Skoda Connect alleen beschikbaar op de meest recente auto's, MY 2018. En ik vermoed dat het ook afhankelijk is van de uitvoering\opties.

Bovenaan Onderaan