Skoda-direct.nl

MarcoO2

Forumguru
En de meter staat op 6!

Webwinkel Skoda goed voor merkversteviging

24 maart 2009 - Door Jannemiek Starkenburg



Skoda lanceerde eind januari een webwinkel voor nieuwe auto's. De toegankelijkheid en zichtbaarheid van het merk is toegenomen bij de jonge doelgroep. Volgens de autofabrikant is dit project, waarbij internet in wordt gezet als verkoopkanaal, een succes te noemen. Het internet inzetten als verkoopkanaal is autofabrikant Skoda goed bevallen. "Er zitten een paar kanten aan, maar ik durf te zeggen dat het een succes is", aldus een woordvoerder van de autofabrikant. Op de site is te zien dat er in een kleine drie maanden zes auto's zijn verkocht. "Je koopt als consument toch redelijk ongezien een auto. Dat is ongebruikelijk en een ander proces dan we zijn gewend. Ik vind dat bijzonder, zeker gezien de marktomstandigheden."


Positionering
Een andere doelstelling van Skoda was de positionering van het merk onder jongeren. "Aan internet kleeft natuurlijk het beeld van innovatie en verjonging. Het heeft de toekomst. Ik denk dat wij hiermee als fabrikant een voorsprong nemen in de markt. De toegankelijkheid en de zichtbaarheid van ons merk neemt toe. Zeker onder die groep die het internet elke dag gebruikt."
En ook het leerproces zelf is waardevol voor Skoda. "Je bereidt een case voor, lanceert het project en doet ervaring op met een nieuw verkoopkanaal. Het is learning by doing", aldus de woordvoerder. "We gaan het zeker voortzetten, het is geen experiment. Internet is een verkoopkanaal, voor het ene product wat vanzelfsprekende dan het ander. Als autofabrikant moet je dit kanaal bekijken en benutten, het is er nou eenmaal."

Infrastructuur
Zoals het geheel ju is ingericht is het lonend voor Skoda. "Het is en relatief eenvoudige site met een relatief eenvoudige infrastructuur. De dealer blijft bij dit project betrokken voor de logistiek en het administratieve proces."
Volgens de woordvoerder is het een illusie om te denken dat de dealer overbodig wordt met de verschuiving van internet als informatiebron naar distributiekanaal. "de rol van de dealer is al lang veranderd. De consument gebruikt internet als informatiebron en oriënteert zich op prijs en gebruikerservaringen. Dat verandert niet nog een keer nu de consument online een auto kan kopen. De basiszaken voor de dealer, logistiek en administratief blijven bestaan."
Bron foto: Hugo90 (CC)
 

nemo

Senior Member
Zes auto's in drie maanden. Er zijn Skoda dealers die dat op één dag doen!

Maar misschien hebben de dealers door de website wel meer verkocht. Dat mensen de website bekeken en dachten "zo dat is een leuke auto" maar toch liever niet via internet wilden bestellen of net 1 optie extra op hun fabia wilden, en naar de dealer zijn gegaan.
 

MarcoO2

Forumguru
Recessie vertraagt online-auto-verkopen


02.07.2009
1pix_transparant.gif

Voor wie geen zin of tijd heeft om bij een dealer over de prijs te onderhandelen, kan op internet tegen korting zo’n beetje alle merkauto’s nieuw bestellen. Met de online-verkoop loopt het echter nog niet zo hard. Een kwestie van tijd, zeggen betrokkenen.
Tekst: Marc Verduyn
Ruim vier op de tien consumenten is bereid om een auto op internet te kopen. Dat becijfert automatiseerder Capgemini in het meest recente onderzoek - eind 2008 - naar de ontwikkelingen in de internationale auto-industrie. Dit onder-zoek bewijst dat steeds meer mensen zeggen een auto via internet aan te willen schaffen, maar doen dit uit-eindelijk niet. Crisis of niet, uit gesprekken met betrokkenen blijkt dat er in het eerste kwartaal van 2009 in Nederland naar schatting enkele honderden nieuwe auto’s via internet zijn verkocht. De cijfers van de Rai Vereniging en Bovag stellen dat er in dezelfde periode in totaal 155.166 -ieuwe auto’s zijn aangeschaft. Die paar honderd internetauto’s maken bij lange na geen 40 procent.
Gebrekkige informatie
Toch is dat een kwestie van tijd, denkt Arie Hoekstra, directeur van -com-municatiebureau Plan de Campagne en exploiteerder van de sites Autos4sale.nl, Citroen4sale.nl, Chevrolet4sale.nl, Opel4sale.nl en Ford4sale.nl. ‘50 tot 60 procent van de online-autokopers op Autos4sale.nl is vrouw. Dat verklaart ook waarom er vooral kleinere modellen tot 10.000 euro worden verkocht. Mannen gaan naar de showroom en onderhandelen liever zelf over de prijs. Tijd zal een mentaliteitsverandering brengen.’
Paul de Vries, die eind 2005 Nieuwe-autokopen.nl oprichtte, wijdt de -achterblijvende online-autoverkopen aan onwetendheid van de consument. ‘Dealers maken consumenten bang, door te zeggen dat ze geen garantie krijgen op een internetauto. Dat is niet waar. Er geldt ook op internet een Europese fabrieksgarantie op auto’s.’ Zowel Hoekstra van Autos4sale.nl als De Vries van Nieuweautokopen.nl geeft aan dat er nauwelijks is geïnvesteerd in de naamsbekendheid van autowebsites. Ook dat zou een verklaring zijn waarom het grote publiek wegblijft.
Kleine modellen favoriet
Voor auto-importeur Pon Mobiel is de verkoop van de Skoda Fabia via
Skoda-direct.nl niet de belangrijkste doel-stelling. Het belangrijkst is om een jongere doelgroep te bereiken. Over de resultaten is de importeur wel aan-genaam verrast. Maandelijks trekt de site volgens Mirjam de Wilde, verantwoordelijk voor de pr van Skoda, 81.000 unieke bezoekers. In totaal zijn er sinds de lancering van de webwinkel eind januari duizend brochures en veertig proefritten aangevraagd. Tot begin mei zijn er acht speciale internetversies van de Skoda Fabia verkocht, die niet direct bij de dealer te koop zijn.
Ook op Nieuweautokopen.nl blijken de kleinere modellen favoriet. ‘Hardlopers’ zijn volgens De Vries de Fiat 500 en de Toyota Aygo. De korting die de consument bij deze autowebwinkel krijgt ten opzichte van de catalogusprijs, is afhankelijk van het gekozen merk. Zo geeft Ford bijvoorbeeld 10 procent en Seat 5 procent korting. Maandelijks trekt de site zo’n 90.000 unieke bezoekers. De Vries ziet in de weekenden een piek in bezoekersaantallen. ‘Dat zijn mensen die een showroom hebben bezocht en een offerte van een dealer hebben gekregen. Op internet kijken ze dan of ze deze auto met dezelfde opties goedkoper kunnen krijgen.’ De Vries zegt zo’n twintig auto’s per maand te verkopen. In de eerste vier maanden van 2009 is er 273 procent meer auto’s verkocht dan in dezelfde periode het jaar daarvoor.
Gedrag van de doelgroep
Citroen4sale.nl en Ford4sale.nl -trekken zo’n 3000 unieke bezoekers per maand. Opel4sale.nl en Chevrolet4sale.nl slechts 1000. Volgens Hoekstra heeft dat niet alleen met de populariteit van de merken te maken, maar ook met de merkdoelgroep. ‘Opel-rijders zijn conservatiever en kijken daarom liever bij de dealer dan op internet.’ De merkensites van Autos4sale.nl verkopen de auto’s niet zelf maar zijn leadgenerators voor één dealer van het betreffende merk. Autos4sale.nl krijgt een vaste fee per ingevuld bestelformulier. In februari werden er op Citroen4sale.nl, Ford4sale.nl, Opel4sale.nl en Chevrolet4sale.nl in totaal 24 for-mulieren -verzonden. Een maand later lag dat aantal, als gevolg van de economische recessie, al 30 procent lager.
Nog goedkoper
Zowel Nieuweautokopen.nl als Autos4sale.nl gaan de komende -maanden uitbreiden. Nieuweauto-kopen.nl, waarop elke auto in elke uitvoering te koop is, gaat per merk een eigen website openen, bijvoorbeeld Audikopen.nl en Volkswagenkopen.nl. Deze automerkwebwinkels worden verhuurd aan een groep dealers van het betreffende merk. Autos4sale.nl krijgt later dit jaar ook dochtersites voor -merken als Fiat, Lancia, Renault en Hyundai. De strategie blijft overigens gelijk: één dealer per merk en de dealer bepaalt zelf welk aanbod tegen welke prijs via internet te koop wordt aangeboden. Het online-kopen van nieuwe auto’s zal zeker een verdere vlucht nemen wanneer het prijsvoordeel van de consument toeneemt. ‘De geboden internetkortingen zijn vaak ook bij de dealer te krijgen’, zegt De Vries. Importeurs zouden korting op de netto-catalogusprijs kunnen geven als een auto via internet wordt verkocht. Dat zou ook minder bpm en btw betekenen en de consumentenprijs nog lager maken. Ook parallelimport van auto’s - wat Nieuweautokopen.nl niet wil gaan doen - zou de nieuwprijs drukken. ‘Echter, het prijsvoordeel van een -nieuwe importauto zal deels teniet -worden gedaan door een lagere in-ruilwaarde.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.
 

MarcoO2

Forumguru
Skoda-Direct keert de eerste sales bonussen uit!


Afgelopen week heeft Conversive en Skoda-Direct de eerste affiliates mogen belonen met een extra sales vergoeding (€150,-) voor de verkoop van een Skoda Fabia.
Naast de standaard vergoeding wordt er een extra bonus bij verkoop van een auto uitgekeerd.
Hieronder alle aantrekkelijke vergoedingen nog even op een rijtje!
CPC vergoeding € 0,10
Brochure aanvraag € 1,00
Proefrit aanvraag € 20,00
Voorlopig koopcontract € 25,00
Sales vergoeding € 150,00

De groeten van Skoda & Conversive
 

JJB

Lid
Ben even aan het puzzelen geweest voor een auto-zoekend familielid.
Als ik de specificaties vergelijk is de basis een 1.2 12V (69pk) comfort, die in de prijslijst staat voor 12.800 euro ex. afleveringskosten. De internet-editie kost 12.495 ex. afleveringskosten en voor dat geld krijg je er sowieso aardige lichtmetalen velgjes, metallic lak en een radio bij, en optioneel wat stickers maar daar kun je van afzien.
Voor een proefrit moet je naar Leusden (maar hij zal niet anders rijden dan een andere gelijk gemotoriseerde Fabia), mij lijkt dat je die opties én een korting van circa 300 euro er bij de dealer zonder inruil nooit bij kan bedingen dus het lijkt me een aantrekkelijke aanbieding, of zie ik iets over het hoofd??
En zou de dealer er financieel ook wat aan over houden?
 
Bovenaan Onderaan