Skoda Fabia 1.2 44kw code cgp start niet

Hallo allemaal ik zit hier met een probleempje.

Bij het starten van de auto wou ik vertrekken en deze is stilgevallen met een lichte schok.
Ik dacht de benzine is op om dat hij op reserveren stond.
Dit was dus niet het probleem.
Ik heb al de benzine toevoer gecontroleerd werkt gewoon de boegie en de bobine zijn ook ok.
Nu heb ik hem uitgelezen en hij zegt nokassensor fout en katalysator.
Maar ondertussen door meermaals te proberen starten klink hij redelijk raar,als iemand mij zegt hoe ik een filmpje hier kan zetten kan ik dit even doen dat is wat makkelijker.
Hopelijk kan iemand mij helpen
 

Tees

Donateur
Welkom hier! Velen hier stellen t op prijs als je je even voorstelt in de Meet & Greet!

Wat betreft je vraag: kan je de foutcodes ook posten? Dat helpt al een stuk meer dan de beschrijving. Eerste vraag waar ik aan denk bij een nokkenas probleem is een distributieprobleem. Is de distributie al eens vervangen? En wat is je km-stand?
 
Oei wist ik niet mijn excuses ik ga het nu even doen. hij heeft 210000km maar de motor is op +- 100000km gereviseerd na een kapotgeslagen ketting.de codes zijn
P0341 p0402
 

Tees

Donateur
Zoals ik al vreesde: P0341 is indicatief voor een distributieprobleem. Het kán een defecte nokkenaspositiesensor zijn, maar als ik het verhaal zo hoor denk ik eerder dat de ketting naar z'n gootje is.
P0402 kan ik niet meteen plaatsen, dat is een EGR probleem. Enige wat ik kan bedenken qua relatie tussen die 2 is dat er in het blok wat beschadigt is wat in de EGR regelklep gevlogen is.

Maar dat geluid op die audio-opname...auw, dat doet pijn aan m'n oren. Dat is serieus mis in ieder geval, ik schat zo dat de monteur die je gevraagd heb er niet ver naast zit...
 
Ik heb ondertussen gevonden hoe ik me kon voorstellen in de meet en Greet.
Hmmmm de garagist zij dat ik 2 dingen kon doen of weer een revisie 3000euro
Of een wissel motor zoeken en dan wou hij deze wel plaatsen voor 500euro maar de VW motoren zijn de laatste tijd flink de lucht ingeschoten
 

PizzaPieter

Forumguru
Ff uit nieuwsgierigheid: anders dan pech, niet kunnen rijden of beroerd onderhoud...

Een auto die met 100000km een revisie heeft gehad en 110000km later wéér kaduuk gaat....

Wazzup?
 

Cordoba

Forumguru
Wat mij opvalt is dat de startmotor blijkbaar moeite heeft om de motor rond te trekken, dus mogelijk dat ie zwaar rond gaat (starttoerental is gewoon laag in het filmpje). Dat heeft dus alle verschijnselen van een motor die in elkaar is gelopen.

Nu is de 44 kW motor volgens mij ook de motor met het minste vermogen die in deze generatie Fabia is geleverd. Aan het taalgebruik te zien hebben we hier te maken met een Vlaams forumlid, dus ik weet niet of je in dit geval als ruilmotor ook een 1.2 maar dan met turbo en 63 kW kunt plaatsen, ik denk dat die in grotere aantallen zijn te vinden, en misschien wat robuuster. (dat is dus bijvoorbeeld motorcode CBZ i.p.v. de CGP die je nu hebt). In sommige landen wordt vooral op de cilinderinhoud gecheckt, niet op het vermogen dat een blok heeft.
 
Denk niet dat je zomaar een turboloze 1 2 motor kan vervangen door een 1.2 met turbo. Waarschijnlijk heb je dan ook een andere versnellingsbak nodig. En ecu met bijbehorende kabelboom, luchtinlaat, uitlaat enz.
 
Dat de ketting springt bij deze motoren is een heel normaal gegeven helaas hmmm denk zelf ook dat hij is vastgelopen helaas vind je amper nog een betaalbare motor voor deze modellen de prijs van die wagens is zo gestegen de prijs voor een 2dehandsje daarvoor heb ik in de tijd deze nieuw gekocht .
En heel goed opgemerkt in kom uit Belgische Limburg
 

Tees

Donateur
Nou, een verspringende ketting is zeker géén normaal verschijnsel. Er is bij jou vermoedelijk wel iets aan de hand dat het 2x in 200k gebeurd is...
 
De ketting Spanners van deze wagen is toch een gekend probleem internet staat er vol van en daarom zijn de wissel motoren zo duur maar ben er vrij zeker van dat de ketting er deze keer niks mee te maken heeft want Da is echt een heel ander geluid dan stilvallen met een lichte schok ketting die af vliegt was de eerste keer een zeer luiden knal de kettingen heeft toen alles binnen in kapot gemaakt
Weet iemand misschien of er ook een bme 1.2 44kw motor in kan deze zijn goedkoper heb naar vw gebeld maar natuurlijk zeggen ze dan moet je langs komen
 

EdK

Forumguru
Weet niet of je volgens de belgische wetten een nieuw blok uit nederland in je wagen mag zetten !!??
Maar denk dat er genoeg blokken voor redelijke prijzen in NL zijn te vinden van schadewagens
Denk dat @Cordoba wel wat adresjes weet .....
 
Bovenaan Onderaan