Skoda Fabia 1.4 16v - Waar op te letten bij aanschaf?

turboturbo

Forumguru
sorry, het spijt me
Geeft niet :)
Ik heb eerlijk gezegd ook niet in de 1.4 16v 100pk gereden, dus ik heb geen eigen ervaring. Wat ik ervan zo lees hier en daar, is dat hij graag hoog in de toeren gehouden wil worden (max koppel komt relatief hoog in de toeren vrij) Dat is bij de 1.4mpi gek genoeg (het is een veel oudere motor) al heel anders.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een 14 16V 101pk gehad en ook een 1.2 HTP 70pk maar vond de laatste een stuk leuker rijden. De 101pk klinkt wel leuk maar het is echt een toeren motor. Je moet 'm goed op toeren houden dan gaat íe als de brandweer maar dat kost wel meer benzine. De 1.2 heeft een heerlijk koppel onderin en rijdt een stuk prettiger daardoor. Bij 101pk zat ik ook veel meer te schakelen om 'm goed op toeren te houden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het schakelen niet specifiek is voor de 100 pk versie van de 1.4 16V blokken: bij mijn 75 pk (1.4 16V) blok moet ik ook veel schakelen om óf zuinig te rijden bij snelheid die door het verkeer een beetje varieert, óf ik moet veel schakelen om een klein beetje acceleratie te krijgen. Overigens kan dat voor een deel ook komen omdat ik een combi heb, die gewoon wat zwaarder is dan de hatchback.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb een 14 16V 101pk gehad en ook een 1.2 HTP 70pk maar vond de laatste een stuk leuker rijden....... De 1.2 heeft een heerlijk koppel onderin en rijdt een stuk prettiger daardoor.
Die ervaring heb ik ook :tongue:
Hoewel ik ook flink erop los 'pook' want ik rijd altijd 50 in z'n vijf (bij continue snelheden)

En de vijfde versnelling heeft een stuk minder groot 'gat' of overbrenging (valt maar een kleine hoeveelheid toeren terug) na de 4e waardoor je ook op hogere snelheden (vanaf 80 km/u) prima versnellen kan in z'n vijf.

EDIT: Mag je de Fabia nou morgen ophalen?, @Ryanne? :)
 

Fabia

† In Memoriam
Bij de HTP sloeg ik ook vaak de vier over en schakelde gelijk door naar z'n 5. Juist ook omdat je weinig toerenval hebt.
 
Bovenaan Onderaan