Skoda Fabia 1.4 MPi uit 1-2002 ( 85,5 Dkm NAP ) sedan

WiLLoW_TieN

Nieuw lid
Hoi,

Ik ben genoodzaakt snel een andere auto te kopen.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Skoda Fabia ( Sedan ) 1.4MPi uit Jan. 2002 met 85500 op de teller ( NAP ).
Het gaat dus om de "oudere" 8 klepper met maar 68 Pk ( ledig gewicht 1070 Kg ).
Het gaat mij om de 5 zitplaatsen / Trekhaak / de kofferbak.
Nu rij ik elke dag 48 klm ( dus 96 klm in totaal p/dag ) naar mijn werk voornamelijk over de N9.
Dus constant met zeg 85 klm op de teller vwb snelheid.
De auto in kwestie heeft geen airco ( is ook geen must ! ) en wel cruise-control.
En 2 Airbgs / CV / Elektr. ramen VR / Trekhaak. En is in smetteloze staat.
Heeft dat 1.4MPi motorblok nog grote bekende manko's ?
Lees wel eens wat over brakke oliedruksensors ( a € 9,50 ).
En lekkende koppakkingen bij lage kilometerstanden ?
Als grote plus zie ik de distributieketting ipv een riem.
En het verbruik schijnt zo rond de 1 op 14,5 te liggen
nosmile.gif


Groet,
Roger
 

Joske

Forumguru
Lekke koppakking bij de 1.4MPI 8-klepper is het meest bekende probleem.

=> controleer dus oliedop op sludge en koelwaterreservoir op bruinachtige waterkleur

Voor de rest de "gekende" Fabia-problemen zoals lekkende rubbers aan de achterportieren (makkelijk zelf af te kitten, zoek even op forum daarvoor) en kapotte raammechanismen bij de <2003 bouwjaar komt ook wel al eens voor, net als haperende microswitchen waardoor centrale vergrendeling niet meer werkt.

Ook de antenne en antennevoet verdient ook wel wat aandacht. (goed bekijken op slijtage)
 

WiLLoW_TieN

Nieuw lid
Die draagarm rubbers komt dat bij een bepaalde kilometerstand ? Ouderdom ? Is dat zelf te doen ? Indien NEE is dat prijzig om te laten doen ?
 

Joske

Forumguru
klopt! was ik vergeten, zijn mij ook vervangen geweest door gemodificeerde exemplaren, typische kwaal van het Polo-onderstel.

@Erik_NL :thumbsup:
 

Joske

Forumguru
ik was ergens rond de 180 euro kwijt aan arbeidsloon en stukken. (bij officiële dealer)

ergens loopt er wel een draadje of dit zelf te doen is ;)
 

polf

Senior Member
Als de trekhaak voor een aanhanger is kan je niet veel trekken--> maar 800 KG geremd (op mijn kenteken,2001 AQW)

  • Verbruik hier rond de 1:13,5 met stad en buitenweg.(auto is van vrouw lief met rustige rijstijl)
  • Stuurbekrachtiging geeft ook nog wel eens problemen waarbij soms onduidelijk is voor de garage of het de elec hydr stuurpomp is of de stuurhoek sensor.(pomp=heel duur,sensor iets van 120,- exclusief arbeid).
 

Erik_NL

Forumguru
Die draagarm rubbers komt dat bij een bepaalde kilometerstand ?
- eerste keer bij km stand 120.699, kosten versleuteld in grote beurt, februari 2009. Draagarmrubbers helaas vervangen door hetzelfde type als bij fabricage.
- tweede keer bij km stand 178.089, april 2014. Kosten 157,35 €. Nieuwe versie gemonteerd. Meer info daarover via de zoekfunctie.

De 1,4 achtklepper AQW is een fijne, soepele motor.
Benzineverbruik 1:15-16 (Euro 95 van Komas en E10 in Duitsland), mix lokaal/snelweg maar geen stadsverkeer.
Onderhoud sinds 2009 bij Skoda-dealer Korterink De Lichtmis, daarvoor bij Broekhuis Hoogeveen - daar nooit meer.
 

peterrapid

Forumguru
Ik kan niet oordelen maar 1950€ + 495€ kosten rijklaar maken ... Vind ik veel voor een wagen van 12 jaar.
 

turboturbo

Forumguru
Oeh... smetteloos is die zeker!!
En een sedan! (zeldzaam) :cheer: Zal @R.Heikamp leuk vinden dat hij versterking krijgt op dit forum :cheers:

Heeft een zuinig baasje gehad, denk ik. De koplampen zijn lijken dof / iets verweerd, ik zou proberen bij de afleverbeurt eruit te onderhandelen dat ze die laten schuren & polijsten. Dan kan je weer minimaal 5 jaar vooruit daarmee. Mocht het niet lukken, er zijn zat van die handige mannetjes op MP die het voor 5 tientjes voor je doen, heb ik ook eens laten doen.

De 1.4mpi heeft wel wat specifieke problemen, die kun je goed terugvinden op dit forum. En geen van alle zijn op zich onoverkomelijk, m.i. Het is gewoon de meest antieke motor die nog meegeleverd is met de Fabia I tot ergens in 2003. Daarna (op de 1.2 na) allemaal VW motoren erin gelepeld.

Als je voornamelijk buitenwegen rijdt, moet 1:16 gemiddeld echt wel te halen zijn, hoor, met die 1.4mpi.
 
Laatst bewerkt:

WiLLoW_TieN

Nieuw lid
Idd die 2de eigenaar is waarschijnlijk het garagebedrijf ?

Zou ik met een rustig voetje en met 80 km/h ( TomTom ( GPS )) dan 1 op 15,5 mee kunnen halen ?

Rij bijna elke dag van Egmond naar Den helder en terug....N512 en dan N9.
 

milanseegers

Forumguru
Rijklaar maken, alsof een auto anders niet klaar is om te rijden. :fool:
Vraag me ook altijd af wat ze dan precies doen voor die paar honderd euro!

Ik zelf haal ongeveer steeds 1:18 op een rit van 50km snelweg met 105kmh.
Opgave voor het 1.4 bby blok is 1:15,4 als ik me niet vergis.
Lager verbruik is dus mogelijk, je moet er dan wel specifiek op gaan letten..
 
Bovenaan Onderaan