Skoda Fabia 2002 SDI verbruik ineens gestegen

Pallette

Nieuw lid
Hallo beste mede Fabia rijders

Ik ben al een goeie 6 jaar in het bezit van een 2002 Fabia SDI 1.9 Comfort.

Het verbruik is altijd zeer netjes geweest, met de bekende fluctuaties per seizoen. Geniddeld reed ik 800 km op een tank in de zomer en 670/700 in de winter.

Nu de laatste tijd is het verbruik toch wel erg flink gestegen, veel meer dan de normale fluctuatie als de temperatuur onder de 10 graden schiet.

Ik rijd nu, met reserve nog geen 670 kilometer op een tank wat mij vaak forceert lang door te rijden op de reservetank, het scheelt mij vaak een dikke 100/150 kilometer dan het normale verbruik, en dat terwijl ik op wegen rijd die voornamelijk een limiet van 80 km toe laten. Op deze woonwerk wegen haalde ik in de zomer wel eens 1000 km met reserve, nu is dat nog geen 700. Als ik op de boordcomputer rijd, met extreem zuinig optrekken, zie ik toch per 10 werkelijke kilometers de boorcomputer met soms bijna tweevoud de liters aftikken...horror voor een zuinige rijder als ik!

Er lijkt af en toe wat meer grijze (lees GEEN blauwe) rook uit de uitlaat te komen dan normaal en er is olieverbuik geconstateerd. De auto heeft nu 257.000 erop zitten.

Mijn verdenkingen zelf zijn oa:

Thermostaat....de temperatuursensor geeft altijd koud en terwijl ik wel warme lucht krijg uit de kachel, wat misschien een continue winterstand forceert?

Injectoren

Luchtfilter (is 4 jaar geleden voor t laatst vervangen)

Slijtage (olieverbuik gestegen)


Auto is verder altijd goed onderhouden (alle bekende kwalen netjes verholpen op tijd), olie wordt om de 30/40.000 vervangen.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Denk dat je een Fabia 1.9 SDI bedoelt? Volgens mij zijn er geen 1.0 diesels geleverd. Of heb je een 1.0 liter mpi (benzine) driecilinder? Die zijn volgens mij heel zeldzaam of niet eens verkocht in NL?

Je zou als je een 1.9SDI hebt, zeker zo'n 900 à 1000 km per tank moeten kunnen rijden. 700km haal ik zelfs met m'n benzine Fabia als ik m'n best doe.

Dus volgens mij klopt dat verbruik idd niet. Alleen is het lastig praten als je puur op de boordcomputer af gaat. Hou je het verbruik ook bij adhv tankbonnetjes en km standen? (Bv mbv spritmonitor) Dan weet je exact je daadwerkelijk verbruik na een paar tankbeurten.
 

Pallette

Nieuw lid
Heb t veranderd, is idd 1.9 SDI.

Ik let overal op :) Ik tank 35/38 liter en haal daar met reserve dus nu nog geen 670 kilomter mee. De boordcomputer is idd niet alles om in de gaten te houden, echter zie je daar ook het belachelijke verschil wat je gewoon niet kunt ontkennen, Ik rijd deze auto ook al zo lang, ik ken m door en door. Heb ook zelf de distributie vervangen 3 jaar geleden en de remmen rondeom + schijven, dus ik weet een klein beetje van techniek af..

Wordt er een beetje radeloos van, aangezien ik mn octavia verkocht had wegens het vrij hoge verbuik (turbo) en mn fabia gehouden had vanwege zijn zuinigheid. Momenteel drinkt ie dus zelfs meer dan mn octavia tdi 1.9 die ik verkocht heb. Ik heb dit ook niet gemerkt over een enkele tanbeurt, het valt me al langer op en het lijkt zelfs erger te worden...Ik vraag me af of het misschien komt door een defecte motor temperatuur regelaar (de tenperatuur meter op t dashbord blijft stug op koud staan terwijl de kachel gewoon warm wordt, toen mn waterpomp kapot was deed deze het wel, dus die werkt) waardoor deze teveel diesel blijft geven (koude start blijft hangen).
 

Pallette

Nieuw lid
Ik bedenk me net....is de normale tankinhoud van een fabia niet meer dan 35 liter?? want dat is wat ik nu tank, zelfs als hij bijna helemaal leeg is...

Dat zou een vacuumprop knnen zijn waardoor de tank plat gezogen wordt... Valt me ook op als ik tank...normaal geeft hij altijd meer dan 900 km aan als hij helemaal vol zit als haalbaar bereik...dat is nu maximaal 760/740 gebleken na een paar tankbeurten....
 

The bone collector

Senior Member
Hallo beste mede Fabia rijders

Mijn verdenkingen zelf zijn oa:

Thermostaat....de temperatuursensor geeft altijd koud en terwijl ik wel warme lucht krijg uit de kachel, wat misschien een continue winterstand forceert?

Injectoren

Luchtfilter (is 4 jaar geleden voor t laatst vervangen)

Slijtage (olieverbuik gestegen)


Auto is verder altijd goed onderhouden (alle bekende kwalen netjes verholpen op tijd), olie wordt om de 30/40.000 vervangen.

I.v.m de thermostaat, misschien blijft die open staan. Dat was ook een kwaal bij de voorloper van de SDI (waar ik er 2 van heb gehad). Enige waar je dat aan merkt is de temperatuurmeter die niet gemakkelijk oploopt en een hoger verbruik.

Overigens, ik ken de onderhoudsintervallen van de SDI niet, maar moet die pas nieuwe olie om de 30 à 40k km krijgen? Bij de indirect ingespoten versie die ik had, was dat om de 7500km!
 

Pallette

Nieuw lid
7500 lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou ik iedere 3 maanden/2 maanden in de garage moeten staan. 25.000 is zeer voorzichtig, 50.000 is voorgeschreven ;)

45 liter? dan ben ik een aantal liters kwijt? ik tankte laatst met nog 15 km op de boordcomputer te gaan voordat ie echt leeg was precies 38 liter.

Ik ga dadelijk eerst de simpele dingen bekijken zoals het luchtfilter.

Mag ik u allen alvast bedanken voor de reacties zover, is zeer gewaardeerd!
 

Pallette

Nieuw lid
Mag ik je vragen waar deze thermostaat gepositioneerd is (en is het een elektronische of een mechanische?) Dan haal ik er straks eentje op bij de TC hier in de buurt samen met een luchtfilter (is een par jaar geleden bedenk ik me nu dus die moet toch vervangen worden...)

Edit: Heb de thermostaat gevonden op t net, mnechanisch dus...Kan iemand mij vertellen waar deze verborgen zit? Dan ga ik in de straks even knutselen :)
 
Laatst bewerkt:

The bone collector

Senior Member
7500 lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou ik iedere 3 maanden/2 maanden in de garage moeten staan. 25.000 is zeer voorzichtig, 50.000 is voorgeschreven ;)

Ik heb het even opgezocht: voor de SDI is een oliewissel om de 15.000km ofwel 1 jaar voorgeschreven (inclusief filter). In de tijd dat de SDI ontworpen is, was dat al vrij lang (zoals ik zei, de voorganger was om de 7.500km).

Een luchtfilter moet je vervangen om de 60k km of 2 jaar.
 

Pallette

Nieuw lid
owkee? dealer heeft me dan daarmee mooi gefopt...ik kwam ooit na 25 k voor een wissel..dat vondt ie belachelijk (Peerlings, Lommel, Belgie) en vondt 50.000 de juiste tijd. Ik heb hem toen toch gedwongen de oliewissel te doen. Bedankt voor deze info, dat steek ik in mn zak en zal binnenkort weer eens voor een oliewissel gaan! Ik rijd overigens heel veel km per jaar (ruim boven de 25.00) dus ik zal wat vaker moeten wisselen. Mag ik wel in mn handen klappen dat die sdi blokken zo taai zijn...hij loopt verder nog netjes.

Luchtfilter is besteld, die moet dus ook vervangen worden, belachelijk dat als je zelf klust de dealers je dus totaal verkeerde info durven te geven......

Nu de positie van de thermostaat nog...of zit er een beschrijving bij de nieuwe?

Bedankt zover!!
 

van_der_P

Senior Member
Kan iemand mij vertellen waar deze verborgen zit? Dan ga ik in de straks even knutselen :)
Meestal zit een thermostaat op de plek waar de bovenste slang van de radiateur de motor ingaat. Dus een beetje koelvloeistof aftappen slang aan motor zijde los, thermostaat vervangen. Monteren in omgekeerde volgorde. Dat is niet moeilijk.
Waar ik ook al eens aan gedacht heb is de waterpomp. Misschien is deze wel versleten ?
 

Pallette

Nieuw lid
Nee, deze heb ik vervangen met de distributie. De orginele was een kunstof pomp en de nieuwe versie is een stalen, wat me wel een beetje tegenvalt van skoda om zulks prul in nieuwe auto's te stoppen. deze pomp was bij de 150.000 dus ook al kapot, wat zelfs laat blijkt te zijn als ik de forums zo lees. BMW haalt hetzelfde geintje uit, hier ist vaak nog erger...breken de schoepen af en blijven rouleren in het koelsysteem...

Superbedankt! Ik ga zo of straks ff sleutelen en dik post mn feedback hier terug! ;)
 

van_der_P

Senior Member
Als je problemen blijft houden kun je wellicht ook eens op deze site kijken. Je registreren en dan kun je je problemen aangeven en krijg je vaak heel bruikbare tips. Zo doe ik dat ook als ik eens moet klussen en niet precies weet hoe of wat.
http://www.problemcar.nl/index.php

Succes
 

turboturbo

Forumguru
Over de onderhouds interval: op de sticker in je boekje / bodem kofferbak staat met QG0 of QG1 of QG2 aangegeven welke interval je dient aan te houden voor de oliewissel.

Bij QG0 dien je elke 15.000km of elke 12 maanden een beurt en oliewissel te doen. Longlife mag langer, al naar gelang de kwaliteit van de olie tot een max van 30.000km of 24 maanden, dacht ik.


Hoe kan ik zien / te weten komen of mijn auto Longlife intervallen heeft?

  • dat staat in het instructieboekje van de auto.
  • de overeenkomstige code vind je op de sticker met de Wagen-gegevens-codes.

Op die sticker met wagen-gegevens-codes staat o.a. een code die bestaat uit drie posities en begint met 'QG' en eindigt met een cijfer:

  • QG0 = vaste onderhouds-intervallen
  • QG1 = longlife olie = VOI = verlengd onderhouds interval
  • QG2 = geen mogelijkheid voor longlife
  • QG3 = geen mogelijkheid voor longlife
 
Laatst bewerkt:

Pallette

Nieuw lid
Problemcar ken ik al, niet altijd even goede ervaringen mee helaas. Hier wordt ik 10x beter en sneller geholpen merk ik :)

Ik heb t luchtfilter bekeken en ik mag me duchtig gaan schamen, zwart als roet en vettig. Ik denk dat ik het grootste deel van de oorzaak al te pakken heb. Straks thuis ga ik opzek naar de thermostaat en neem ik die ook mee.

Allemaal superbedankt vor de overvloed aan info, en nog eens heel snel ook! Straks monteer ik t nieuwe filter en tank m vol, als het goed is dan dan hoor je over 2 weken terug, zo niet, dan waarschijnlijk iets sneller :) Hoe dan ook post ik of het verholpen is!
 

Desperado

Forumguru
Misschien denk ik wel raar, maar waarom niet even langs de dealer gaan met zulke problemen ipv van alles te gaan proberen? Als het goed is hebben ze daar de juiste apparatuur om het probleem snel te vinden. Kost een paar tientjes, maar dan weet je wel direct waar je aan toe bent.
 

Pallette

Nieuw lid
Omdat ik een dealer niet kan betalen, en ik zelf best problemen op kan lossen. En daar ben ik ook blij om. Ik heb namelijk het filter vervangen en getankt. Boordcomputer gaf 800 km op de volle tank aan. Na 13,6 km na de tankbeurt thuis gekomen gaf de boordcomputer 835km aan en verbruik was gezakt vsn 5,9 naar 4,2 l per 100km.

Nu de thermostaat nog en dan kan ze er weer tegen. Volgende week nog een oliewissel en dan is het onderhoud weer in orde en ga ik het ook beter bijhouden.
Nu ben ik voor 4 tientjes klaar...bij de dealer was ik minimaal 100 euro kwijt geweest. Distributie wilde ze me toen 600 euro voor rekenen en dat kostte mijzelf toen 167 euro aan een distributie set en 3 uur werk. Mocht het verbruik nu alsnog tegen gaan vallen zeg ik dat ook eerlijk, maar gezien het gevoel dat ze veel beter optrekt en het sterk dalende verbruik over die kleine afstand denk ik dat ik goed zit.

Nooit meer een dealer voor mij dus ;) luisteren naar goede adviezen en je handen vuil maken scheelt gewoon bakken met geld. Geld dat ik goed kan gebruiken om mn hoofd boven water te houden.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
goed dat je probleem nu al reeds op het eerste zicht verholpen is.. wat ik wel grappig vind, is dat je steeds over je auto in vrouwelijk vorm praat :D heb je ook een koosnaam voor "haar" ? ;)

als je geld kan besparen op een auto omdat je zelf blijkbaar handig genoeg bent is dat alleszins mooi meegenomen!
 

The bone collector

Senior Member
Waarschijnlijk heb je de oorzaak al: veel beter dan 4,2 liter zal het ook wel niet worden, denk ik.

In ieder geval succes er nog mee verder!
 
Bovenaan Onderaan