Skoda Fabia 2002 SDI verbruik ineens gestegen

VWim

Forumguru
Wellicht is het nog raadzaam om je pomptiming eens te controleren. Dat kun je doen door middel van VAG-COM. Er is vast een behulpzaam lid in je omgeving die je daarmee zou kunnen helpen. Anders kun je altijd nog even kijken op www.tdiclub.nl

Een juiste pomptiming kan je ook wel helpen bij je verbruik.
 

Pallette

Nieuw lid
Hahaha..geen koosnaampje, maar ik heb ze wel ff over t stuurtje geaaid toen ik thuis was. Ze is weer "gezond". Tis gewoon een taai en trouw autootje en hoop er nog lang in te kunnen rijden.

Het zl idd niet heel veel beter worden,al rijd ik wel veel 80 en 70 km wegen waar ik op de boordcomputer zijn realtime stand nog wel eens 3.2 kan halen. En dan haal ik wel weer de 1000 km wellicht al is het dan wel een sport aan t worden en zal ik menigeen irriterrn tijdensxt slome optrekken ;)
 

Pallette

Nieuw lid
Ow...zie nu de laatste 2 tips, dankje, ik ga ermee aan de slag....een collega van me schijnt een vag te hebben. Even navragen....

Wintergrill?? You peaked my interest ;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien denk ik wel raar, maar waarom niet even langs de dealer gaan met zulke problemen ipv van alles te gaan proberen? Als het goed is hebben ze daar de juiste apparatuur om het probleem snel te vinden. Kost een paar tientjes, maar dan weet je wel direct waar je aan toe bent.
Persoonlijk vind ik het wel interessant dat je dit soort dingen zelf kunt oplossen, jammer dat ik er de kennis niet voor heb. Gelukkig heb ik wel het geld om onderhoud door de dealer te laten doen (maar het lijkt me afgezien van het geld wat je bespaart) dat het gewoon ook een heel goed gevoel geeft als je dit soort dingen zelf kunt oplossen. Ik denk dat je met een grote smile op je gezicht naar het verbruik zat te kijken toen je klaar was en het allemaal OK bleek te zijn. :thumbsup:
 

Pallette

Nieuw lid
Ik denk dat je met een grote smile op je gezicht naar het verbruik zat te kijken toen je klaar was en het allemaal OK bleek te zijn. :thumbsup:

Reken maar...van oor tot oor! Vanmorgen aangekomen op mn werk na 12 km snel weg en 25 km 80 km wegen met bochtjes en 2 dorpjes (50) stond de boordcomputer nog steeds op 835??? Ze verbuikt nu niks meer LOL!

Zo ken ik ze weer, superzuining op de trage stukken. Vanmiddag ga ik even in overdekte sfeer de thermostaat vervangen, als ik ze kan vinden...de bovenste slang van de radiateur loopt namelijk van de rechterkant van het blok achter het blok door naar de linkerkant van het blok waar de waterpomp in t blok zit en daar zie ik geen steek, ik zal het een en ander moeten demonteren of aan de kant moeten zien te krijgen....Uitdaging...het is er ook zo enorm compact...zocht ooit naar de stuurpomp toen de stuurhoeksensor kapot was...zat ie ONDER de accu?? Maar ook dat was gelukt uiteindelijk.

Qua sleutelen...ik denk dat angst de slechtste raadgever is, en als je je schroefjes netjes beschreven in zakjes of bakjes bewaard, je onderdelen netjes uitstalt en vooral niet bang bent eenieder die een steek of ringsleutel vast kan houden een heel eind kan komen. Al zou ik met de distributie wel oppassen....normaal heb je tools nodig om de pomp en nokkenas vast te zetten, en ik heb gewoon de oude truuc toegpast, door stippen op de riem/pomp/nokken en krukas te plaatsen met een lakstiftje en die een op een over te nemen op je nieuwe riem, wat best foutgevoelig kan zijn als je niet HEEL goed oplet en 6x na controleert...Ik heb ook met een ratel de krukas wel 10 x rondgedraaid om zeker te weten ze vrij draaide..
 

Pallette

Nieuw lid
Zo, kom nog even terug op mn verbruik...ik heb er nu 560 km op zitten, en de wijzer staat op de helft. gemiddeld draai ik met het stuk snelweg erbij nu 4.5/4.7 en dat zijn vertrouwde beelden. Auto loopt ook erg lekker vergeleken mat daarvoor. Dus ik ga nu trouw ieder jaar het luchtfilter vervangen. Kom ik nog even terug op de thermostaat....ik heb m terug kunnen brengen, want het vermodelijke huis (een langwerpig huis met 2 uistekende aansluitingen, bevestigd met maar 2 boutjes en een temp sensor ingebouwd) behuisd niet de goedkope mechanische thermostaat die TC mij gaf, vanuitgaande van het bouwjaar en type motor.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden....en het schijnt dat het verschil in prijs van het bewuste onderdeel 80 europ kan schelen...Ik vrees dat ik dus het dure onderdeel heb, want al vanaf dat ik de fabia heb is dit "euvel" er. het zou onder garantie gemaakt worden, maar betreffende garage was in de tussentijd opgeruimd vanwege frauduleuze praktijken (Marc Janssen-Willens, Overpelt)

Is er iemand in de zaal die hier uitsluitsel over kan geven? Het onderdeel wat ik als thermostaat huis aanzag is deze, en daar zit een temperatuursensor in gebouwd, en mogelijk ook de thermostaat, maar dat weet ik dus niet:

mdy98NBNMiPOHq7PWBuUUeA.jpg


En ja...deze staat als VW Polo thermostat housing....maar hij zit er toch echt op bij mijn skodaatje :) Ik heb deze gedemonteerd gehad, maar kon niks van een mechanische thermostaat waarnemen....
 

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd. Moet je nagaan wat een beetje regulier onderhoud doet voor je karretje... :jaja:

Ik begrijp je verhaal van de thermostaat niet helemaal, maar het gaat er kennelijk om dat er een mechanische goeiekope is, en een duurdere elektrische? En dat jij mogelijk laatstegenoemde moet hebben?
 

Pallette

Nieuw lid
ja, daar komt het feitelijk wel op neer....ik heb waarschijnlijk een elektronische.. vandaar het enorme prijsverschil...je ziet al het enorme verschil in het huis
 
Bovenaan Onderaan