Skoda Fabia 2005

IHC966

Lid
Zijn een beetje aan het rondkijken naar een Fabia van 2004,2005.
Zijn er nog specifieke problemen met deze auto's. Waar moeten we op letten?

Wanneer moet de distributieriem worden vervangen?

Mvg

Harry
 

piair1982

Forumguru
Welkom op het forum, lees eens rustig het forum door, dan zul je zien dat raammechanismes, kabelboom vochtprobleem en klapperend onderstel veel voorkwamen.

Maar bij de meeste is het bij onderhoud bij de dealer opgelost.

Distributieriem hangt van de motor af. bij diesel 90.000 km en benzine 120.000 km

Succes!
 

Fabia

† In Memoriam
Welkom op dit gezellige forum. Check ook of de achterportieren afgekit zijn. Die willen nogal eens lekken en dan heb je last van vocht in de Fabia.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals Fabia al aangeeft: lekkage van achterportieren is ongeveer standaard. Dit is prima te verhelpen door de portieren af te (laten) kitten. Kenmerken van lekkende achterportieren:
vochtig tapijt onder achterzijde voorstoelen of er net achter, ook het vertikale deel tussen achterportier en vloer wil nog wel eens nat zijn (als het lang droog geweest is, voel je het daar als eerste). Je moet voelen, kijken is niet voldoende. Ander kenmerk: als het geregend heeft, zie je water óp het deurrubber liggen als je de deur open trekt, of er ligt een plasje water op de dorpel (soms ploft dit hoorbaar op straat als je de deur opentrekt).

Wat de distributie betreft: als je een motorblok hebt met een getande riem (en dus géén distributieketting) moet ie na 5 jaar vervangen worden vanwege ouderdom (ze verdrogen, krijgen haarscheurtjes, en kleine haarscheurtjes worden groot).
 

IHC966

Lid
Dus een fabia van 2005 met 50.000 op de teller kan dus wel een nieuwe riem gebruiken. Verkoper gaf aan dat het pas bij 90.000 nodig was.
Is een Fabia ook gewoon met VCDS uit te lezen?
 

Ronnie

Forumguru
Distributieriemwissel is afhankelijk van het type motor, ikzelf heb een 2005 1.4 16V met BKY motor, 2 nokkenassen en ook 2 riemen, ik heb ze vervangen bij 162.000 km uit voorzorg, inclusief de 4 span- en geleiderollen. Verder loopt het motortje probleemloos (op LPG) met 210.000 km inmiddels.
Ook heb ik de versnellingsbaklagers (4 stuks) vervangen rond de 180.000 km wegens een giertoon (welke steeds luider werd tijdens de terugweg van de vorige Forummeeting in Utrecht). Materiaalkosten waren toen inclusief een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep/lager zo'n € 300,-. Dus prijstechnisch is het allemaal wel te overzien.......
De Fabia is uiteraard uit te lezen met VAG-com/VCDS.
Als je kunt uitzoeken zou ik voor een Elegance uitvoering gaan, heb ik ook en deze is lekker compleet!
 

IHC966

Lid
Het gaat om een 1.4 16v 75 pk motor. Is dat zelf een beetje te doen zo'n riemwissel? Materiaal valt vaak wel mee, maar dat uurloon is tegenwoordig zo hoog.
 

Ronnie

Forumguru
Is goed te doen, motorsteun distr.zijde eraf, kap eraf krukaspoelie eraf, dan de spanner los en dan kun je de voorste riem erafhalen, voor de achterste moet het nokkenastandwiel ook los.
Het hele setje riemen en rollen (4x) kost zo'n € 240,-.
Ik zou niet op de rollen bezuinigen, er is een serie geweest waarvan het lager vastliep en de plastic spanrol vervolgens smolt,(de rest kun je wel raden).
 

Slowcruiser

Nieuw lid
Wegens auto van de zaak heb ik een 2006 1.4TDI Ambiente met aardig wat opties in de aanbieding. Mocht je belangstelling hebben dan hoor ik het wel.
 

The bone collector

Senior Member
Misschien nog even vermelden dan de 1.4 8v motor niet de meest betrouwbare is. Koppakking begint in veel gevallen vroeger dan normaal te lekken. Bovendien zijn er problemen met lekkende cilinderbussen (hangt ook dikwijls samen met de koppakking). Beetje opletten daarmee, voor de rest de kleinere (reeds besproken) problemen. Over het algemeen wel heel degelijke wagens hoor.
 

turboturbo

Forumguru
Tip: zoek dan een 2.0 lekker veel koppel en pk's, voorzoverikweet geen grote problemen bekend zoals hierboven staat. Of een 1.2 (liefst de 12 klepper :D Die heb ik ook, en deze motor heeft een distributieketting (die in principe niet vervangen hoeft te worden)

Enne... zijn de draagarmrubbers ook niet een aandachtspuntje? Die gaan toch ook niet zo lang mee.....? (5 jaar?) :icon_smile_question
 

The bone collector

Senior Member
Zijn op zoek naar een benzine. Rijden niet veel km op jaarbasis. 1.4 is voldoende.

Voor een goede nachtrust, neem dan echt de 1.4 16v. De 1.4 8v is in feite een totaal andere motor dan de 16v. Met dat verschil dat de 1.4, 16v altijd veel betrouwbaarder is geweest. Buiten wat problemen met plastic spanrollen. Als de distributieriem al eens vervangen is geweest, moet je je daar ook in feite al geen zorgen meer over maken.
 

IHC966

Lid
Toch binnenkort maar eens "passen" in een Fabia. Wil er weinig bijleggen, dus hopelijk een van 2006 / 2007 met niet al teveel kilometers. Zijn er nog belangrijke dingen waar ik rekening mee moet houden?
 

IHC966

Lid
Zal een benzine worden. Als het kan een wat luxere versie. Huidige Passat zit ook redelijk wat op.
 

turboturbo

Forumguru
Dan voor bv een Elegance gaan qua uitvoering, en qua keuze motoren zijn er de 1.4 16V motoren met resp 75pk (of 80pk, in die bouwkavels) en de 100pk, en de 2.0 liter motor. Allen VW motoren.

Onderaan de lijn vind je nog 1.2 driecilinders met respectabele 65pk :) Deze motor is door Skoda zelf ontwikkeld, maar later ook door VW binnen de VAG groep verder gebruikt vanwege de zeer goede prestaties (o.a. in de Polo 9N en de Ibiza ) :thumbsup:

Verbruik is na te zoeken op spritmonitor, mocht je dat ook nog willen mee laten wegen.

Ben benieuwd!
 
Bovenaan Onderaan