Skoda Fabia combi 2001 probleem

Petje123

Nieuw lid
Hallo

Allereerst ben ik nieuw hier, ik wou mij voorstellen maar wist niet zo goed welke sectie ik dan moest hebben. Ook hoop ik dat mijn topic in het goede stukje zit.

Ik heb een Skoda Fabia combi uit 2001 en heb daar de laatste tijd wat problemen mee.

1 daarvan is zodra ik hem van CV afhaal de complete stroom uitvalt, ik de deur dan moet open doen en de sleutel in het contact moet stoppen om alles weer aan te krijgen. Dit is niet altijd het geval. Soms doet die dit dus al bij het moment van open willen doen.
Dan moet ik hem dus handmatig de deur van vergrendeling af halen om dan hem weer in het contact te doen.

Dit heb ik eerder onder het rijden gehad, toen begon het met het stuurbekrachtiging lampje, toen kwam abs, toen kwam de handrem en vervolgens viel alles 1 voor 1 uit binnen 2 minuten.

Dit was toen de hoofdzekeringkast die door gesmolten was, een nieuwe aangeschaft deze weer gemonteerd en de contact punten van de kabels goed schoon gemaakt. Dit gebeurt dus nu niet meer maar wel het bovenstaande probleem.

Soms heb ik het idee dat het met vochtig weer vaker is dan dan met droog weer. Ook lijkt het dan alsof de accu leeg is maar aangezien alles weer aangaat lijkt me dat niet. Daarna kan ik hem gewoon weer starten alsof er niks aan de hand is.

Soms duurt het 1, 2 of 3 dagen voor het weer gebeurt. Ook is dan de radio gereset maar je km stand die je kan resetten, dus niet. Dit is wel het geval als ik de accu Polen er af haal.

Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Groet,
Patrick
 

Canon-Eye

Forumguru
Allereerst ben ik nieuw hier, ik wou mij voorstellen maar wist niet zo goed welke sectie ik dan moest hebben.
Welkom. Klik eens op Meet en Greet (is een link die je naar het juiste forumgedeelte brengt).

Op je technische vraag heb ik helaas geen antwoord, het is inmiddels 13 jaar geleden dat ik een Fabia1 heb gereden en die heeft nooit dergelijke problemen vertoond.
 

turboturbo

Forumguru
Zou idd eerst eens beginnen met uitsluiten of de Fabia last heeft van het ‘rottende kabelboom’ probleem. Een groot stuk kabelboom in de motorruimte ligt op een plek waar er veel water komt. Dat dringt door de isolatie heen, gaat rotten over de jaren heen en geeft diverse verschillende storingen met name bij vochtig weer.

Is wel diverse info over te vinden op het Fabia I forum.
 
Laatst bewerkt:

Petje123

Nieuw lid
Zou idd eerst eens beginnen met uitsluiten of de Fabia last heeft van het ‘rotte kabelboom’ probleem. Een groot stuk kabelboom in de motorruimte ligt op een plek waar er veel water komt. Dat dringt door de isolatie heen, gaat rotten over de jaren heen en geeft diverse verschillende storingen met name bij vochtig weer.

Is wel diverse info over te vinden op het Fabia I forum.
Is dat een beetje te traceren zoiets? Op plekken letten waar isolatie mist denk ik ?
 

Petje123

Nieuw lid
Ga ik even doen. Bedankt voor het meedenken zover! Ik ga zaterdag eens aan de slag met het oude beestje :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Duijzer

Donateur
Check ook even de doorvoer naar je voorportier. Daar wil ook nog wel eens een breuk zitten die rare storingen veroorzaakt.
 

Petje123

Nieuw lid
Ik had het topic inderdaad gevonden via google. Op rotte kabelboom had ik namelijk nog niet gezocht.

Zaterdag zal ik er eens naar kijken, of ik wat kan vinden.
 

Petje123

Nieuw lid
Dus inmiddels wat onderzoek gedaan, heb de kabelboom na gekeken en dat was prima. Hij is al open gemaakt. Dus hij is niet ingetaped.

Voor de rest is het allemaal het zelfde gebleven. Sterker nog, het is nu elke dag feest. Elke keer als ik in de avond de auto weg zet kan ik de volgende dag het volgende doen om hem te starten:

*Motor kap open
*De kap van de accu zekeringen open maken
*Aan de grootste kabel bewegen tot hij aanslaat

Dan kan ik hem starten en gebeurt het dezelfde dag niet weer.

Ik heb een link naar een foto geplaatst. Is er iemand die hier na kan kijken om te zien of er misschien iets mis is met de kabels?

https://imgshare.io/image/LLehx

Nog een vraag: ik zag dat me auto radio antenne bijna los zit op het dak(is blijkbaar al een keer gekit of iets dergelijks) kan het zijn dat daar water naar binnen loopt en dat die de storing veroorzaakt?

Ik heb namelijk een sterk vermoeden dat die kortsluiting ergens heeft voor dat ik hem überhaupt van slot af haal.

Bedankt,
Patrick.
 

Hakar

Donateur
Bedoel je dat je dan aan de bovenste draad op de foto zit te frunniken?
Dat is de draad van de dynamo, en als je daar aan moet frunniken denk ik aan een kabelbreuk of slecht contact van die kabel.
Er zit overigens tussen die twee schroeven een plaatzekering welke ook defect kan zijn.
Voor je daarmee bezig gaat, eerst je accu even afkoppelen om vonkjes te voorkomen.
 

Petje123

Nieuw lid
Nou, de zekering onder die kabel is dus net nieuw, de hele zekeringkast eigenlijk. Is dat waar die heen gaat! Ik zag hem alleen naar beneden lopen Maar verder niet. De vorige zekeringkast is compleet door gesmolten bij de eerste kabel die hierboven gemonteerd is. Kan het zijn dat daardoor de kabel niet meer goed is? Soort van brandschade?
 

Cordoba

Forumguru
Als je het bestuurdersportier opent (nadat de auto op slot heeft gestaan), dan hoor je dus ook de brandstofpomp niet aanslaan, om de brandstof in de leiding naar de motor onder druk te zetten? Ik denk dat je moet kijken of er bij het openen van het portier wel spanning op de brandstofpomp (onder de achterbank) komt te staan. Het probleem kan in een slechte microswitch in het portierslot zitten, maar bijvoorbeeld ook in een kapot relais.

Als de binnenverlichting wel aan gaat bij het openen van het portier, is de microswitch in orde, gaat de binnenverlichting niet aan, zit het mogelijk in de microswitch.
 

Petje123

Nieuw lid
De ene keer doet die dit wel, de andere niet. Toevallig reedt ik vanavond terug naar huis, elke keer als ik met een beetje snelheid naar links stuurde begon de binnen verlichting aan te springen en het lampje van de deur op het dashboard begon te branden. (Terwijl de deur wel dicht zat) over de brandstof pomp weet ik niet of dat gebeurt. Is daar een manier voor om dat na te kijken? Je hoort wel een pomp bezig die druk op bouwt(dit idee heb ik althans) maar dan moet die alwel stroom hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Alles wijst er op dat het probleem in de microswitch in het portierslot zit. Ik weet niet waar je woont, en hoe handig je zelf bent, maar dit is een bekend adres voor dit probleem en is (na het zelf repareren van het slot) de goedkoopste oplossing.
 
Bovenaan Onderaan