Skoda Fabia II, 2010

Goedemiddag allen,

Omdat ik mogelijk de Skoda Fabia combi Greenline uit 2010 van mijn moeder ga overnemen heb ik me aangemeld op dit forum! Al behoorlijk wat informatie bij elkaar gelezen, maar kans dat ik ook wat vragen ga stellen zo links en recht :)

De Skoda is een 'belastingvrij ingegeven' aankoop geweest voor mijn moeder destijds, maar is inmiddels te duur, te groot en te onderhouds gevoelig geworden want: er wordt bijna niet mee gereden en dus hebben ze problemen met het oranje lampje wat iets wil aangeven over de roetfilter, EGR of wat het ook precies mag zijn. Goede nieuws is dat ze het eerst laten fixen.

Ik twijfel over een aantal zaken, waar ik wellicht de komende dagen wat vragen over ga stellen. Zo zit er geen bluetooth module in, dus moet ik iets gaan verzinnen op hands free bellen (gewoon een nieuwe radio erin jetsen of gaan we een carkit of toch bluetooth module erin (laten) zetten). Ook vraag ik me af of ik de EGR klep software en 'hardware' matig wil laten dichtzetten. Enige wat me toch enigszins tegenhoudt is de mogelijkheid dat dit bij de apk een testpunt kan gaan worden....

We hebben naar volle tevredenheid al enige jaren een octavia 1.6 diesel uit 2003 en daarom is ook deze stap van een scenic naar een fabia niet een hele grote stap voor ons. Wij vinden 'm heerlijk rijden i.i.g. Ik zal wel weer moeten wennen aan de ontbrekende keyless entry en de heerlijk hoge instap :)
 

CDK

Forumguru
Welkom! Voor wat betreft dat oranje lampje dat zal vrijwel zeker de EGR zijn. Tip: ga daarmee naar een tuner en niet naar een Skoda dealer. Laat de EGR wegschrijven en eventueel afdoppen en dan kan je de auto ook meteen van een chiptuning laten voorzien, daarna ben je voor altijd van het (telkens terugkomende EGR) gezeik af en bovendien krijg je meer vermogen en een beter rijdende auto terug voor ongeveer dezelfde kosten als het laten fixen van de EGR bij de dealer.
 
Welkom! Voor wat betreft dat oranje lampje dat zal vrijwel zeker de EGR zijn. Tip: ga daarmee naar een tuner en niet naar een Skoda dealer. Laat de EGR wegschrijven en eventueel afdoppen en dan kan je de auto ook meteen van een chiptuning laten voorzien, daarna ben je voor altijd van het (telkens terugkomende EGR) gezeik af en bovendien krijg je meer vermogen en een beter rijdende auto terug voor ongeveer dezelfde kosten als het laten fixen van de EGR bij de dealer.
Hoi Corné bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben wel benieuwd naar de risico's in de toekomst mbt de apk keuring en eventuele wijzigingen daarin. Men is van plan om ook dit soort modificaties op te gaan sporen. Heb je daar toevallig wat meer info over en/of jouw visie daarop? Als het teruggedraaid moet worden, wordt het al gauw 'duurkoop'....
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Ja, maar wil je nog een roetfilter in de uitlaat als er geen egr meer is? Of heeft wegschrijven/afdoppen geen invloed op het filter?
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien ben ik daarin een beetje dwarse uitzondering, maar ik zou eigenlijk geen diesel willen rijden zonder roetfilter.
Bij mijn vorige (dienst)auto was het, als ik me goed herinner, nog een optie waar ik ondanks de meerprijs en navenant hogere bijtelling toch voor heb gekozen, bij de huidige privéauto zit het er gelukkig standaard onder.
Een volgende auto zal geen diesel meer zijn trouwens, dat tijdperk moest zo langzamerhand maar eens afgesloten worden...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Misschien ben ik daarin een beetje dwarse uitzondering, maar ik zou eigenlijk geen diesel willen rijden zonder roetfilter.
Bij mijn vorige (dienst)auto was het, als ik me goed herinner, nog een optie waar ik ondanks de meerprijs en navenant hogere bijtelling toch voor heb gekozen, ij de huidige privéauto zit er gelukkig standaard onder.
Een volgende auto zal geen diesel meer zijn trouwens, dat tijdperk moest zo langzamerhand maar eens afgesloten worden...
In de basis ben ik het ook eens hoor met dat standpunt. Het mag natuurlijk alleen niet zo zijn dat door gekozen techniek er om de paar duizend kilometer dikke rekeningen betaald moeten worden voor fálende techniek.

Ik probeer overigens in te schatten of dat met 25000 km per jaar ook wel een probleem gáát worden, aangezien de klep dan iig moet werken voor z'n geld (en kilometers).
 
Blijkt inderdaad de egr klep te zijn. Garage (gewoon bovag, geen dealer oid) wilde daarvoor 1200 euro gaan vragen.

Ik heb de kosten vraag al even bij mijn eigen garage neergelegd. Ik kan me niet voorstellen dat het zoveel moet gaan kosten...

Zijn er ervaringsdeskundigen voor deze reparatie? Zijn daarnaast de vervangende onderdelen van wellicht betere kwaliteit dan de oorspronkelijke onderdelen?
 
Eigen garage belt net terug..... Die doen het letterlijk voor de helft. Dat is volgens mij ook een bedrag wat ik vaker voorbij heb zien komen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik probeer overigens in te schatten of dat met 25000 km per jaar ook wel een probleem gáát worden
In het verleden behaalde resultaten vormen geen garantie voor de toekomst, dat allereerst.
Ik heb tot nu toe gemiddeld ruim 23k km per jaar gereden en nog geen enkel probleem ondervonden met de egr en het roetfilter. Sterker, het regenereren gebeurt zonder dat ik er ooit iets van merk.

Rijomstandigheden: Er worden zowel boodschappenritjes als langere ritten van 100 tot 250 km per keer mee gereden, zodat hij regelmatig (maar dus niet altijd) grondig warm wordt gereden - waar mogelijk op de cruisecontrol 4 km boven de geldende Vmax volgens de gps. Voordat ik bij een snelweg kom heb ik al een km of 30 provinciale wegen te pakken.
 
Duidelijk verhaal. Ik snap uiteraard dat elke auto op zich staat. Ik verwacht ongeveer dezelfde soort ritten te rijden dus ik heb goede hoop! :)
 

Cordoba

Forumguru
Welkom en veel plezier met de Fabia. Wat het rijden van een diesel betreft, zoals Canon-Eye ook al aangeeft, is het belangrijk dat je niet teveel korte ritjes van 5 km maakt, of als je die maakt dat je dat bij voorkeur doet in combinatie met een ander ritje zodat de motor toch redelijk op temperatuur komt en zo af en toe een wat langere rit waarbij alles echt goed warm gestookt wordt.
 

CDK

Forumguru
1200 en 600 scheelt nogal. Vervangen ze de EGR of gaan ze hem proberen te reinigen?
Voor dat geld of iets meer heb je ook een chip.
Bij de APK moet er een roetfilter aanwezig zijn inderdaad en je hoeft de EGR niet te demonteren, alleen softwarematig wegschrijven. Ik zou het wel weten hoor! :jaja:
 
Bovenaan Onderaan