Skoda fabia Stuur probleem!!

AZZAM

Lid
Beste mensen,

Ik zit namelijk met een probleem wat me helemaal gek maakt!

Ik bezit een Skoda Fabia 1.4 Mpi Atz

Vorige week viel mij stuurbekrachtiging uit heb hem toen naar de dealer gebracht voor een diagnose.

Daar kwam uit een storing met de stuursnelheidsensor en als advies gaven ze mij om de stuurpomp te vervangen dat heb ik inmiddels gedaan.

nu doet de stuurbekrachtiging het weer maar opeens bij inparkeren enz. brand de oranje lampje van het stuur weer en knipperen af en toe de koplampen.

Wat moet ik nu doen ? want het heeft me al een heleboel gekost vanwege de stuurpomp.

Hoop dat iemand weet wat nu het probleem is..

Groetjes Azzam!

Noord26

Forumguru
Is de accu al eens door gemeten? Stuurbekrachtiging is een vaak voorkomend probleem bij een slechte accu. Dat je lampen knipperen duidt daar ook op.

AZZAM

Lid
@Noord26

Toen ik de auto bracht na de dealer. Had ik dat ook aangegeven en ze zouden alles hebben door gemeten ook de sensor daarom gaven ze mij advies om de pomp te vervangen.

Ik heb nog 3 maanden garantie op de pomp maar daar zou het toch niet aan kunnen liggen?

Groetjes Azzam

Noord26

Forumguru
Ik verdenk accu of anders de dynamo. Weg vallen of niet leveren van een constante spanning vertaald zich in knipperend koplampen en uitvallende stuurbekrachtiging.

AZZAM

Lid
@Ronnie

Ik heb dat namelijk gezien die forum maar ligt het dan aan de stuurhoeksensor of aan de accu?

@Noord26
Maar ik heb ook bij inparkeren dat de stuurbekrachtiging zwaarder word en bij hoge snelheid soms licht.

Ronnie

Forumguru
Meet de accuspanning eens tijdens het starten, liefst met koude motor,(kan gewoon met een multimeter),
De spanning mag dan niet onder de 12V komen, anders is je accu overleden.
Zekeringen op de accu ook even nakijken op corrosie e.d.

AZZAM

Lid
Oke dan zal ik dat morgen even doen.

Bedankt!

Nog even ter aanvulling van mij probleem,
Bij stationair draaiend als ik dan de motorkap open doe en de lichten aanzet dan hoor ik de stuurpomp ook telkens een geluid maken i.c.m koplampen gaan dan knipperen telkens is het tegelijkertijd met het geluid dat ze knipperen. Dus 3 sec. Geluid en knipperen tegelijk en daarna weer 5 sec niks.

Heel raar probleem.

Laat het morgen even weten over de accu.

Bedankt!

AZZAM

Lid
Vandaag heb ik de accu gemeten.

Meten zonder starten was de accu 12.1 volt.
Meten met koude motor gestart was 14.2 volt.

dus als het goed is is er niks met de accu aan de hand? @Ronnie @Noord26

LdN

Forumguru
Vandaag heb ik de accu gemeten.

Meten zonder starten was de accu 12.1 volt.
Meten met koude motor gestart was 14.2 volt.

dus als het goed is is er niks met de accu aan de hand? @Ronnie @Noord26

Dat is dus niet goed, je moet tijdens het starten meten.

12.1V in rust (voor het starten) is erg laag, dan zakt de spanning onder het starten zeker onder de 12V.
14,2V met draaiende motor is de laadspanning, die is goed

Joske

Forumguru
Dat maakt niet uit. Ze moet natuurlijk wel opgeladen zijn e, als je zonet al 2 keer de auto gestart hebt en niet rondgereden hebt zou het kunnen dat je een te lage spanning meet..

LdN

Forumguru
Het beste zou zijn als je tijdens het starten meet, voordat de motor aanslaat moet je in
ieder geval rondom de 12V blijven.

AZZAM

Lid
Hallo iedereen,

Heb weer een meting gedaan.

Met contact aan geeft die 11 v met half warme motor

Met contact uit geeft die 11.5 volt. met half warme motor

Met motor startend geeft die 10.5 v aan met half warme motor

Met draaiende motor geeft die nu 13v aan en de motor is half warm

Het is nu wel veel lager dan met een koude motor.

Bovenaan Onderaan