Skoda fabia Stuur probleem!!

turboturbo

Forumguru
hoeveel hoort een Fabia eigenlijk te verbruiken want die van mij lust wel wat benzine merk ik
De 1.4mpi staat niet bekend om z'n zuinigheid. Het is ook een antiek blokje, het is een doorontwikkeling van het 1.3 Skoda blok uit o.a. de Felicia. In 2003 werd vanwege milieu eisen dit blok opgevolgd door de 1.2 12V.

Ik dacht dat het opgegeven verbruik voor de 1.4mpi gemiddeld 13,5km/L is. Daar zou je met een beetje je best doen wel in de buurt moeten komen.
Misschien mankeert er iets op dat vlak. Want de waardes die je noemt, zijn wel shocking.
Komt de motor wel mooi op temperatuur? (blijft het koelvoelstof naaldje netjes in midden tijdens het rijden?)

Wat is je verplaatsingsgedrag ongeveer? Wat voor soort ritjes maak je gemiddeld genomen over 1 tank? (afstand, snelheid, duur)
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Even op Spritmonitor gekeken en volgende selectie gemaakt:
Je selectie klopt niet, je moet alleen de 1.4mpi motoren selecteren om een goed vergelijk te krijgen. De 1.4 16V motoren zijn totaal andere motoren. Dus alleen de 1.4 motoren van 64 60PK en 68PK moet je met elkaar vergelijken.
 

Cordoba

Forumguru
1:11 of 1:12 is een stevig verbruik voor een Fabia, zeker voor een hatchback (is lichter, en daarom vooral in de stad zuiniger). Probleem is, dat hier onmogelijk is vast te stellen of het hoge verbruik in de auto zit, of in de chauffeur.

Misschien eens een compressie-test laten doen. Overigens, je kunt ook te vroeg opschakelen, waardoor je steeds bij te lage toerentallen rijdt.
 

Cordoba

Forumguru
Je selectie klopt niet, je moet alleen de 1.4mpi motoren selecteren om een goed vergelijk te krijgen. De 1.4 16V motoren zijn totaal andere motoren. Dus alleen de 1.4 motoren van 64 60PK en 68PK moet je mee vergelijken.

Selectie veranderd naar 'tot 70 pk' en Schaltgetriebe (handgeschakeld), en gemiddeld verbruik blijft 1:13,5
 

AZZAM

Lid
Beste mensen,

Ik rij veel buitenwegen (80km) vaak .
Ik schakel vlot en geef heel rustig gas.
Laat me zeggen ongeveer 25 liter laatst getankt heb daar rond de 280 km meegereden
Ik heb 3 weken geleden bougies, olie ververst en oliefilter.
Luchtfilter heb ik niet vervangen maar die zit er nog schoon uit. Zelfs mij bougies hoefde ik niet eens te vervangen (toch wel gedaan) die waren nog als nieuw.

Ik heb wel een probleem dat als ik de auto start dat ik eerst 2 x gas moet geven dan blijft die stationair.
En als ik met een koud motor wegrij dan begint die in zijn 1 en 2 schakel flink te bonken en trekt die ook niet lekker op. Maar daarna is die gewoon weer goed .

Is het mischien iets met Luchtmassameter?
Er brand geen lampje Of iets.


Groetjes
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dat denk ik ook. EGR unit ook even nakijken meteen. Toen ik deze 2 had gereinigd merkte ik duidelijk positief verschil in vermogen en verbruik.
 
Dat schokken had ik ook en werd steeds erger... na verloop van tijd ook een motorstoringslampje erbij... bij mij kapotte bobine.. heb gehoord dat t door verkeerde serie bougies kan komen... dus bougies/kabels/bobines ff nakijken...

Gaskleppenhuis alleen doen als je een afspraak hebt bij garage of iemand die m aan de laptop kan hangen om m in te leren... :)
 

AZZAM

Lid
Dat schokken had ik ook en werd steeds erger... na verloop van tijd ook een motorstoringslampje erbij... bij mij kapotte bobine.. heb gehoord dat t door verkeerde serie bougies kan komen... dus bougies/kabels/bobines ff nakijken...

Gaskleppenhuis alleen doen als je een afspraak hebt bij garage of iemand die m aan de laptop kan hangen om m in te leren... :)
Ik ga morgen gasklephuis reinigen bij een algemene garage en gelijk inleren voor 75 euro

Maar hij zei dat die egr unit Niet Hoef te reinigen maar alleen vervangen?
Is dat zo of kan het wel gereinigd worden?
 

turboturbo

Forumguru
Ik weet niet waar die bij jouw Fabia zit, ik heb een heel andere motor. Het reinigen is niet moeilijk, maar misschien wel het de- en weer monteren van de spullen. Ik heb er een topic over gemaakt destijds, is hier wel te vinden. Maar nogmaals; is een andere motor.
Soms / waarschijnlijk zit 'ie in de buurt of zelfs onder het gasklephuis. Idd wat @RLeltz zegt, het gasklephuis moet na reinigen weer 'ingeleerd' worden (basisafstellingen inladen) Anders gaat je motor heel vreemd doen (onrustig toerental)
Ik kan iig geen info vinden op internets over EGR op motorcode ATZ.

Men wil de EGR niet reinigen? Wat moet een vervangend exemplaar wel niet kosten, dan? Jij maakt toch uit of je er een nieuwe in wil of niet? (tenzij een nieuwe natuurlijk bijna net zo duur is als laten reinigen, maar dat kan ik me niet voorstellen) Ik kon beide destijds laten doen voor 100 euro bij een algemene garage (maar heb het dus zelf gedaan), dus misschien nog even verder zoeken?

En mocht het je probleem niet oplossen, dan heb je het niet voor niets gedaan; je gaat er iig wel iets op vooruit.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
...
Ik heb wel een probleem dat als ik de auto start dat ik eerst 2 x gas moet geven dan blijft die stationair.
En als ik met een koud motor wegrij dan begint die in zijn 1 en 2 schakel flink te bonken en trekt die ook niet lekker op. Maar daarna is die gewoon weer goed .

Is het mischien iets met Luchtmassameter?
Er brand geen lampje Of iets.

Groetjes

Ik denk dat je de auto eerst eens uit moet laten lezen op foutcodes (de meeste foutcodes geven geen brandend waarschuwingslampje). Het kan heel goed zijn dat bijv. een temperatuursensor kapot is (of draadbreuk naar een sensor), waardoor de hoeveelheid brandstof niet aangepast wordt aan de temperatuur. Gevolg kan zijn dat ie snel afslaat, of veel brandstof verbruikt. Wat is het stationair toerental bij warme motor en bij koude motor (geef daarbij ook even aan of dit met of zonder ingeschakelde airco is).
 

AZZAM

Lid
Oke bedankt mensen voor de goede Info alweer:)!

Morgen ga ik maar eens kijken.

Ik Denk dat ik net de verkeerde skoda Heb gekocht Haha aangezien alle Problemen opeens treden na 2 maanden.

Want nu Heb ik ook al 2 dagen geen knipperende lichten meer en Stuurbekrachtiging doet ook gewoon goed.

Echt heel vreemd.

Maar laat morgen even weten over de gasklephuis!

Fijne avond iedereen:)
 

EdK

Forumguru
als ik krijg een bruin vermoeden dat je gecorrodeerde contacten in stekkers nabij de boord computer hebt.
Hoeft niet zo te wezen maar zou me niets verbazen als het wel zo is
 

Cordoba

Forumguru
Azzam: ik wordt ineens getriggerd door de knipperende lichten. Zitten de accuklemmen wel goed vast? Het beste even proberen of je de klemmen kunt verdraaien op de accupolen, van de pool afschuiven lukt vaak niet als ze half vast zitten, draaien wel. Andere optie even kijken of de massakabel (tussen de - pool van de accu en het stalen frame van de auto) wel goed contact maakt met het frame, en er bijvoorbeeld geen roest tussen zit.

Edit: EdK denkt dus in dezelfde richting, alleen bij andere contacten.
 

AZZAM

Lid
@Cordoba & @EdK

Zou dat kunnen Hmm Zal ik morgen wel even na kijken. Dankjewel!

Alle Problemen op een rijtje van me Fabia.

1. Soms knipperende lichten en Stuurbekrachtiging Word dan zwaar bij inparkeren( stuurpomp 1week geleden vervangen)

2. Teveel brandstofverbruik terwijl ik normaal zuinig rij. En bokkend bij 1e en 2e versnelling bij koudd Motor alleen.

3. Start alleen met 2x gas geven dan blijft Die goed stationair.

4. Bij stationair druppels water uit uitlaat ( Heb gehoord dat de Motor dan juist schoon is.) Dus dat het geen kwaad kan.

Dat zijn mij minpunten van de skoda voor de rest werkt alles gewoon perfect.
:)
 

Cordoba

Forumguru
4 is normaal voor iedere auto die buiten 'slaapt'. Condens komt in de uitlaat en dempers terecht, en als je start wordt dat er uit geblazen. Bovendien vormt de motor waterdamp bij de verbranding, als de motor en uitlaat koud zijn, condenseert dat, en komt (soms) als waterdruppels uit de uitlaat, als alles wat is opgewarmd blijft het waterdamp en zie je er niets van.
 

AZZAM

Lid
4 is normaal voor iedere auto die buiten 'slaapt'. Condens komt in de uitlaat en dempers terecht, en als je start wordt dat er uit geblazen. Bovendien vormt de motor waterdamp bij de verbranding, als de motor en uitlaat koud zijn, condenseert dat, en komt (soms) als waterdruppels uit de uitlaat, als alles wat is opgewarmd blijft het waterdamp en zie je er niets van.
Oke dan zal ik die afschrijven :) nu nog 3 punten te gaan:)
 
Bovenaan Onderaan