Skoda heeft behoefte aan uitbreiding produktiecapaciteit

Nick2203

Forumguru
https://www.reuters.com/article/us-...ding-new-plant-sources-idUSKBN1GW1JW?rpc=401&

"Sources said Skoda could miss out on about 360,000 car sales by 2020 if capacity is left unchanged. Production of Skoda models has been expanded in recent years in markets including China, India and Russia."

Heeft ze ongeveer 1 jaar gekost om daarachter te komen ... gezien het succes van de Kodiaq en nu de Karoq, met de bizarre levertijden van ca 10 maanden, hadden wij ze dat een jaar geleden al kunnen vertellen ... :banghead:
 

Japanese Power

Donateur
Ik zou niet graag in de schoenen van Skoda staan op dit moment @Nick2203 Iedereen weet het beter en ga er naar aanstaan om “even” een extra productielijn uit de grond te stampen. Ze moeten wel maar daar heb je even iets meer tijd voor nodig. Vanaf de zijlijn is het makkelijk praten...
 

peterhuppertz

Forumguru
Heeft ze ongeveer 1 jaar gekost om daarachter te komen ... gezien het succes van de Kodiaq en nu de Karoq, met de bizarre levertijden van ca 10 maanden, hadden wij ze dat een jaar geleden al kunnen vertellen ... :banghead:

... ik begrijp dat je even op je auto hebt moeten wachten? :deuk:

Het alternatief had kunnen zijn dat ze hadden besloten geen Kodiaq te maken, en die Karoq ook maar te vergeten. Of ze met opzet een beetje minder aantrekkelijk te maken. Of wacht even... wat duurder. Om de vraag te remmen.
Was je dan blijer geweest?
Overigens heb ik wel levertijden meegemaakt die aanzienlijk bizarder waren dan 10 maanden.
 

Nick2203

Forumguru
Ik zou niet graag in de schoenen van Skoda staan op dit moment @Nick2203 Iedereen weet het beter en ga er naar aanstaan om “even” een extra productielijn uit de grond te stampen. Ze moeten wel maar daar heb je even iets meer tijd voor nodig. Vanaf de zijlijn is het makkelijk praten...

Natuurlijk is dit succes ze enorm gegunt, en hebben we allemaal makkelijk praten.

Ik had eigenlijk de indruk dat het opwaartse prijsniveau de groei wel wat zou dempen, maar omdat wij collectief dat signaal niet begrijpen, ontstaan er nu wachtlijsten ... ik begrijp heel goed dat niemand dat had verwacht :D
 

peterhuppertz

Forumguru
Ach, ik kan me de tijd nog herinneren dat de baas van mijn pa, wanneer zijn auto werd afgeleverd, de volgende bestelde omdat de levertijd 3 jaar was. Dan valt 10 maanden nog een soort van mee.
 

Cordoba

Forumguru
Simpel naar Skoda kijken voor de productiecapaciteit lijkt me wat kort door de bocht: er rollen in de Skoda-fabrieken ook andere Vagmodellen van de lijn (denk bijv. aan de drieling Citigo, Mii en Up), maar omgekeerd rollen er volgens mij ook Skoda's van andere VAG-productielijnen. In principe kan dus een daling van de verkoop van een ander Vagmodel, extra ruimte bieden om Skoda's te produceren. Daarnaast heb je bijvoorbeeld nog de productielijn voor de motoren, en volgens mij is er geen motorblok (motorcode) die niet in meerdere Vagmerken gebruikt wordt, en ook daar kan de bottleneck zitten.

Omgekeerd als men besloten had om een extra productielijn op te zetten, maar vervolgens de lijn niet voldoende bezet krijgt (dus onvoldoende auto's verkoopt), en Skoda daardoor in zwaar weer terecht komt, hebben we ook allemaal commentaar. Het opzetten van een productielijn heeft bovendien tijd nodig: je hebt personeel nodig dat ook de nodige kennis en ervaring heeft (dus zal veelal nog een scholing/training vooraf nodig hebben), je hebt alle machines voor de productielijn nodig, en dan moet je ook nog alle logistiek in orde hebben. Denk hierbij aan aanvoer van halffabrikaten, ruwe materialen, grondstoffen (zoals bijv. lak, motorolie, remolie, koelvloeistof enz enz.) en als er ook maar ergens een schakel ontbreekt heb je geen werkende productielijn.
 

krikke5150

Senior Member
Ik zou niet graag in de schoenen van Skoda staan op dit moment @Nick2203 Iedereen weet het beter en ga er naar aanstaan om “even” een extra productielijn uit de grond te stampen. Ze moeten wel maar daar heb je even iets meer tijd voor nodig. Vanaf de zijlijn is het makkelijk praten...

Waar feit!
Maar... het wordt ook eens hoog tijd dat ze iets doen aan de communicatie met de klant... dealer EN producent...
Alle verhaaltjes van onverwacht succes, en hoe het bijbenen van de trage productie ten spijt, hebben ze duidelijk géén kaas gegeten van een elementaire vorm van beleeftheid inzake de klant op de hoogte te houden van de levering...
De eerste 8 maand kreeg ik géén enkel telefoontje om te melden dat er vertraging was, de reden hiervoor, en in welke mate die zou kunnen uitlopen...
Ook niet na 6 maand, toen de beloofde leverdatum verlopen was...
Dat was niet proper meer...
Skoda Tsjechie contacteren levert niets op, want die verwijzen je naar de dealer...
1 geluk is dat de wagen meer dan voldoet aan de verwachtingen...
Dus Skoda, plant fabrieken, maar denk ook eens aan Uw klant...
:jaja:
 

CharlesTucker

Forumguru
Die communicatie in jouw geval is heel slecht, maar het lijkt me dat dat meer aan de dealer ligt dan aan Skoda. Ik ben zelf altijd tevreden geweest met de communicatie vanuit de dealer, maar heb ook niet te maken gehad met vertragingen of zo, dus het waren geen "slecht nieuws" gesprekken. We hebben inmiddels 2 Skoda's afgeleverd gekregen, in beide gevallen een goed geval over de bestelling, communicatie en aflevering. Inmiddels staat de derde in bestelling, dus we zullen zien of dat goede geval blijft. Voorlopig heb ik daar wel vertrouwen in.

Dat is wat betreft de dealer, ik irriteer me wel af en toe aan de wervende mails vanuit skoda.nl (pon?). Een poging doen om je persoonlijk aan te spreken, en dan een mail sturen met reclame voor de Superb terwijl ik 5 dagen geleden een Octavia heb besteld. Als je je bulkmail personaliseert moet je het wel goed doen :banghead:.
 

Japanese Power

Donateur
De eerste 8 maand kreeg ik géén enkel telefoontje om te melden dat er vertraging was, de reden hiervoor, en in welke mate die zou kunnen uitlopen...
Ik herken hier niet veel van. Heb regelmatig even contact gehouden/of andersom met de dealer. Had hij geen pasklaar antwoord dan kreeg ik dat enkele dagen later alsnog. Ik denk dat op het gebied van communicatie met de dealer het een wisselwerking is tussen koper/verkoper.

Wat Skoda Tsjechië of PON doen daar kun je geen invloed op hebben, maar als je wat meer tussentijdse communicatie met je dealer zou hebben, zou het wel schelen.

Het siert jouw dealer in elk geval niet dat hij 8 maanden NIETS van zich heeft laten horen.
Maar goed, even een mailtje of belletje van jouw kant had ook gekund...

En voor nu: genieten!
 

krikke5150

Senior Member
[QUOTE="Japanese Power, post: 756192, member: 24745
Maar goed, even een mailtje of belletje van jouw kant had ook gekund...
En voor nu: genieten![/QUOTE]

Het belletje van mij gebeurde hoor... wat me op momenten een eerder geirriteerd antwoord opleverde...
Het was éénrichtingsverkeer... :jaja:
ik wou maar zeggen, als ik de klant iets verkoop, een leverdatum beloof, en dat niet kan waarmaken, dan bel ik de klant regelmatig eens om te zeggen dat het er nog niet is... ook als ik niet echt meer info heb...
Ik vraag me af wat hierop kan tegen ingebracht worden...
Maar inderdaad... genieten nu...

Zoal Charles probeerden ze me via foldertjes nog wel een 2de kodiaq én een Karoq te verkopen... de commerciële dienst van Skoda kan géén luiheid verweten worden...:D
 

robvv

Senior Member
Het is maar de vraag of Skoda over 10 jaar nog bestaat... met de opkomst van de autonome auto.

En hoeveel productiecapaciteit zal dan nog nodig zijn ? wellicht slechts 1/10de van nu.
 

CharlesTucker

Forumguru
Op termijn zou Skoda natuurlijk ook autonome auto's kunnen bouwen, vermoedelijk houden ze die ontwikkelingen prima in de gaten. Bepaalde blokken, zoals bijvoorbeeld adaptive cruise control, lanekeeping, parkeerhulp, zijn al te koop bij Skoda ...
 

Cordoba

Forumguru
[QUOTE="Japanese Power, post: 756192, member: 24745
Maar goed, even een mailtje of belletje van jouw kant had ook gekund...
En voor nu: genieten!

Het belletje van mij gebeurde hoor... wat me op momenten een eerder geirriteerd antwoord opleverde...
Het was éénrichtingsverkeer... :jaja:
ik wou maar zeggen, als ik de klant iets verkoop, een leverdatum beloof, en dat niet kan waarmaken, dan bel ik de klant regelmatig eens om te zeggen dat het er nog niet is... ook als ik niet echt meer info heb...
Ik vraag me af wat hierop kan tegen ingebracht worden...
Maar inderdaad... genieten nu...

Zoal Charles probeerden ze me via foldertjes nog wel een 2de kodiaq én een Karoq te verkopen... de commerciële dienst van Skoda kan géén luiheid verweten worden...:D[/QUOTE]

De dealer is verantwoordelijk voor de communicatie met de klant, de invoerder dus D'Ieteren in jouw geval (en Pon voor de Nederlanders) kan daar nog een beetje in sturen, maar Skoda Tjechie kan niet iedere individuele koper benaderen (mag volgens mij ook niet, omdat de invoerder hun klant is, niet degene die uiteindelijk de auto koopt). Per dealer/verkoper zitten er ook grote verschillen in de benadering van de klant: bij sommigen besta je niet meer op het moment dat de handtekening onder het contract staat, anderen informeren soms maanden na de levering nog een keer (als je toevallig in het bedrijf bent, of per mail/telefoon) of alles naar de zin is, en of er nog verbeterpunten zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Het is maar de vraag of Skoda over 10 jaar nog bestaat... met de opkomst van de autonome auto.

En hoeveel productiecapaciteit zal dan nog nodig zijn ? wellicht slechts 1/10de van nu.

Waarom zou het aantal auto's zoveel afnemen als auto's zelfrijdend zijn? Overigens met het recente dodelijk ongeval bij de autonome auto's van Uber, is nog weer eens duidelijk geworden dat die autonome auto's eigenlijk "goed-weer-auto's" zijn: zolang alles volgens model verloopt, gaat het prima, maar als er ergens een sensor hapert, of de omstandigheden afwijken van wat vooraf bedacht is, heb je grote problemen. Ook is het volgens de wet nu zo dat je als 'passagier' in een zelf-rijdende auto verantwoordelijk bent, voor de ongelukken die zo'n auto maakt.
 

peterhuppertz

Forumguru
Overigens met het recente dodelijk ongeval bij de autonome auto's van Uber, is nog weer eens duidelijk geworden dat die autonome auto's eigenlijk "goed-weer-auto's" zijn
Nounounounounou.

Dat is intussen door de politie allang ontkracht. Ze hebben aan de hand van beelden het ongeval geanalyseerd, en vastgesteld dat ook een menselijke bestuurder dat ongeval niet had kunnen voorkomen, omdat het slachtoffer zomaar ineens de weg overstak.

Een maandje of zo terug zag je op YouTube nog een dashcamfilmpje van een eigenaar van een Model X, wiens voertuig plotseling snelheid minderde. Een moment later zag je vóór die Model X een andere SUV ineens op z'n kant liggen.

Ik ben ervan overtuigd dat binnen afzienbare tijd de autonome auto's zo slim zullen zijn dat het aantal ongevallen substantieel zal afnemen. Ik ben er ook van overtuigd dat een reus als VAG er veel aan gelegen zal zijn om die ontwikkeling bij te benen.
 

Cordoba

Forumguru
@peterhuppertz En omdat het niet te voorkomen was, zijn alle proeven gestaakt ook die in andere gebieden? Overigens had ik het verhaal dat je nu beschrijft nog niet gehoord of gelezen, maar heb inderdaad wel dit gevonden. In dat artikel zie ik nogal wat twijfelachtige info: omdat de vrouw in kwestie in de schaduw liep zou ze slecht te zien zijn? Dat geldt misschien voor het menselijk oog, maar radar heeft weinig last van schaduw door de zon, en ook optische sensoren hebben een totaal andere gevoeligheid dan menselijke ogen (kan positieve en negatieve invloed zijn). Vervolgens lees ik wel dat de auto ondanks dat ie in autonome modus reed, boven de toegestane maximum snelheid reed, het artikel zo op het gezicht op een site staat die waarschijnlijk erg voor die autonome auto's is (dus niet objectief). Kortom ik krijg het idee dat de lokale koddebeier iets heeft gezegd, en dat dit als vaststaande waarheid wordt gebracht. Daarnaast herinner ik me ook zo'n mooi promotiefilmpje van Volvo (in het geval van dit dodelijk ongeluk gaat het ook om een Volvo), waarbij ze de pers zouden demonstreren dat de auto zelf remt voor obstakels, en vervolgens gewoon op volle snelheid achter op een vrachtwagen botst.....

Geen idee waar in Tempe de fout zat, maar de conclusie dat deze Uber-auto's veilig zijn, lijkt mij voorbarig. Als ik het artikel in de link eerder in dit bericht moet geloven, kan zo'n auto dus blijkbaar niet omgaan met schaduw, dus is ie ook niet geschikt als "mooi-weer-auto" in zijn huidige vorm/stand van de techniek.

Zo'n 30 jaar terug was men er van overtuigd dat menselijke experts overbodig zouden worden, en vervangen zouden worden door 'zelf-lerende-systemen'. Ik heb het in dit geval niet over een gasklep of iets dergelijks die aan de hand van sensoren kleine aanpassingen doet, maar echt over specialistische kennis en ervaring op hoog technisch niveau. Destijds in opdracht van mijn baas met een aantal collega's daar onderzoek naar gedaan, en onze conclusie was dat het menselijk brein te complex was, met allerlei ondefinieerbare grootheden waar experts hun aanpak van zaken op baseren. Tegenwoordig zijn computers veel krachtiger, en zijn er veel meer en betere sensoren, maar de voortgang van zelflerende systemen is uiterst traag. Het is een beetje vergelijkbaar met de klassieke droom van vliegende auto's: daar zijn al 60-70 jaar enkele voorbeeld-exemplaren van gebouwd, maar gemeengoed zal het voorlopig niet worden.
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
En omdat het niet te voorkomen was, zijn alle proeven gestaakt ook die in andere gebieden?
Dat heet PR.
Pushing a bicycle laden with plastic shopping bags, a woman abruptly walked from a center median into a lane of traffic
Als iemand gewoon besluit om, in het donker (het was tien uur 's avonds, en er was dus geen sprake van zon), zonder te kijken, de weg over te steken... daar kan je je, of je nou een autonoom rijdende auto of een bestuurder bent, niet tegen wapenen. Dat heeft met goed weer niks te maken. Met de informatie die ik lees, ben ik niet klaar om zonder meer de schuld op de autonome auto te schuiven, en ik vind het oprecht voorbarig als dat wel gebeurt.

Jij en ik weten ook geen van beide of de mededeling gedaan is door iemand die deskundiger is dan jij en ik of door een "koddebeier". Als je vanaf de site die jij noemt even had doorgeklikt, was je op een site terechtgekomen die zeker niet zonder meer kan worden beticht als zijnde "waarschijnlijk erg voor die autonome auto's", namelijk de San Francisco Chronicle.

The Tempe police will collaborate with investigators from the National Transportation Safety Board and the National Highway Traffic Safety Administration in probing the accident.
Laten we, voordat we de zelfrijdende auto aan de hand van dit ongeval opknopen, eerst eens afwachten wat daaruit rolt.
 

robvv

Senior Member
Waarom zou het aantal auto's zoveel afnemen als auto's zelfrijdend zijn? Overigens met het recente dodelijk ongeval bij de autonome auto's van Uber, is nog weer eens duidelijk geworden dat die autonome auto's eigenlijk "goed-weer-auto's" zijn: zolang alles volgens model verloopt, gaat het prima, maar als er ergens een sensor hapert, of de omstandigheden afwijken van wat vooraf bedacht is, heb je grote problemen. Ook is het volgens de wet nu zo dat je als 'passagier' in een zelf-rijdende auto verantwoordelijk bent, voor de ongelukken die zo'n auto maakt.

Minder eigen auto bezit; intensiever gebruik van de resterende auto's, dus minder tijd voor wegroesten. Dat zal de vraag naar nieuwe auto's reduceren. Ik denk niet dat Skoda de veldslag overleeft (want onder de VAG vlag).

Zelfrijdende auto's resulteren niet in 0 ongevallen (ze blijven immers een remweg houden), maar wel in veel minder ongevallen.

Het ongeval met Uber lijkt me overigens wel degelijk een technische fout (afgezien van de berijdster die niet zat op te letten, omdat ze nu eenmaal vrijwel nooit meer iets hoeft te doen).
 

Cordoba

Forumguru
@robvv Dan ga je er vanuit dat zelfrijdende auto's als een soort greenwheels gaan functioneren, maar het is de vraag of dat gebeurt. Mensen kunnen ook zelf zo'n zelfrijdende auto aanschaffen, dus eigenlijk net als nu de gewone auto's.
 
Bovenaan Onderaan