Marcel_Live
Lid
De afgelopen jaren heeft Skoda gestaag zijn verkopen weten op te voeren, maar het Tsjechische merk wordt nu vol geraakt door de economische tegenwind. Dit heeft tot gevolg dat de doelstelling om in 2011 wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen, is losgelaten. Skoda topman Reinhard Jung zegt in Auto Motor und Sport "geen realistische prognosse voor 2009 vast te stellen".
Skoda is nog steeds voornemens om de grens van 1 miljoen verkopen te passeren, maar dat zal niet in 2011 of 2012 gaan gebeuren, zo erkent het merk zelf. Vorig jaar verkocht Skoda wereldwijd 620.000 auto’s en iedereen die het economisch nieuws een beetje volgt, weet dat je als autofabrikant blij mag zijn als je dit aantal in 2008 en vermoedelijk ook 2009 weet te evenaren.
Skoda wordt sinds vorige maand hard geraakt door de economische malaise omdat markten waar zich een grote vraaguitval heeft voorgedaan (zoals Spanje, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk) voor het merk erg belangrijk zijn. Skoda is hierdoor genoodzaakt om in de eerste helft van 2009 een werkweek van 4 dagen in te voeren. Jung laat tegenover het Duitse magazine weten niet te verwachten dat Skoda na de eerste helft van 2009 weer de oorspronkelijke plannen kan gaan hanteren. "We hopen natuurlijk dat halverwege volgend jaar de markt 180 graden draait, maar pas over 6 maanden weten we of we de bodem hebben bereikt".
In Nederland zijn er voor Skoda tot nu toe amper wolken aan de horizon. Zowel op jaarbasis als in november wist het Tsjechische merk meer auto’s te verkopen. De vernieuwde Octavia heeft uitstekende recensies gekregen, waardoor er goede hoop is dat de klantenstroom richting de showrooms in 2009 niet zal opdrogen.
Een aandachtspunt voor Skoda is in de ogen van Autointernationaal.nl wel de klanttevredenheid. Het merk heeft op dit onderdeel jarenlang geschitterd, maar lijkt qua betrouwbaarheidsreputatie afgelopen jaar wat aan glans verloren te hebben. Omdat het merk in het verleden nogal wat kopers heeft aangetrokken die juist vanwege de vermeende kwaliteit voor Skoda kozen, bestaat het gevaar nu dat deze klantengroep weer zal vertrekken als het Tsjechische merk qua klanttevredenheid blijvend terugzakt naar de middenmoot.
bron: www.autointernationaal.nl
Skoda is nog steeds voornemens om de grens van 1 miljoen verkopen te passeren, maar dat zal niet in 2011 of 2012 gaan gebeuren, zo erkent het merk zelf. Vorig jaar verkocht Skoda wereldwijd 620.000 auto’s en iedereen die het economisch nieuws een beetje volgt, weet dat je als autofabrikant blij mag zijn als je dit aantal in 2008 en vermoedelijk ook 2009 weet te evenaren.
Skoda wordt sinds vorige maand hard geraakt door de economische malaise omdat markten waar zich een grote vraaguitval heeft voorgedaan (zoals Spanje, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk) voor het merk erg belangrijk zijn. Skoda is hierdoor genoodzaakt om in de eerste helft van 2009 een werkweek van 4 dagen in te voeren. Jung laat tegenover het Duitse magazine weten niet te verwachten dat Skoda na de eerste helft van 2009 weer de oorspronkelijke plannen kan gaan hanteren. "We hopen natuurlijk dat halverwege volgend jaar de markt 180 graden draait, maar pas over 6 maanden weten we of we de bodem hebben bereikt".
In Nederland zijn er voor Skoda tot nu toe amper wolken aan de horizon. Zowel op jaarbasis als in november wist het Tsjechische merk meer auto’s te verkopen. De vernieuwde Octavia heeft uitstekende recensies gekregen, waardoor er goede hoop is dat de klantenstroom richting de showrooms in 2009 niet zal opdrogen.
Een aandachtspunt voor Skoda is in de ogen van Autointernationaal.nl wel de klanttevredenheid. Het merk heeft op dit onderdeel jarenlang geschitterd, maar lijkt qua betrouwbaarheidsreputatie afgelopen jaar wat aan glans verloren te hebben. Omdat het merk in het verleden nogal wat kopers heeft aangetrokken die juist vanwege de vermeende kwaliteit voor Skoda kozen, bestaat het gevaar nu dat deze klantengroep weer zal vertrekken als het Tsjechische merk qua klanttevredenheid blijvend terugzakt naar de middenmoot.
bron: www.autointernationaal.nl