Skoda laat verkoopdoelstelling los

De afgelopen jaren heeft Skoda gestaag zijn verkopen weten op te voeren, maar het Tsjechische merk wordt nu vol geraakt door de economische tegenwind. Dit heeft tot gevolg dat de doelstelling om in 2011 wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen, is losgelaten. Skoda topman Reinhard Jung zegt in Auto Motor und Sport "geen realistische prognosse voor 2009 vast te stellen".
Skoda is nog steeds voornemens om de grens van 1 miljoen verkopen te passeren, maar dat zal niet in 2011 of 2012 gaan gebeuren, zo erkent het merk zelf. Vorig jaar verkocht Skoda wereldwijd 620.000 auto’s en iedereen die het economisch nieuws een beetje volgt, weet dat je als autofabrikant blij mag zijn als je dit aantal in 2008 en vermoedelijk ook 2009 weet te evenaren.
Skoda wordt sinds vorige maand hard geraakt door de economische malaise omdat markten waar zich een grote vraaguitval heeft voorgedaan (zoals Spanje, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk) voor het merk erg belangrijk zijn. Skoda is hierdoor genoodzaakt om in de eerste helft van 2009 een werkweek van 4 dagen in te voeren. Jung laat tegenover het Duitse magazine weten niet te verwachten dat Skoda na de eerste helft van 2009 weer de oorspronkelijke plannen kan gaan hanteren. "We hopen natuurlijk dat halverwege volgend jaar de markt 180 graden draait, maar pas over 6 maanden weten we of we de bodem hebben bereikt".
In Nederland zijn er voor Skoda tot nu toe amper wolken aan de horizon. Zowel op jaarbasis als in november wist het Tsjechische merk meer auto’s te verkopen. De vernieuwde Octavia heeft uitstekende recensies gekregen, waardoor er goede hoop is dat de klantenstroom richting de showrooms in 2009 niet zal opdrogen.
Een aandachtspunt voor Skoda is in de ogen van Autointernationaal.nl wel de klanttevredenheid. Het merk heeft op dit onderdeel jarenlang geschitterd, maar lijkt qua betrouwbaarheidsreputatie afgelopen jaar wat aan glans verloren te hebben. Omdat het merk in het verleden nogal wat kopers heeft aangetrokken die juist vanwege de vermeende kwaliteit voor Skoda kozen, bestaat het gevaar nu dat deze klantengroep weer zal vertrekken als het Tsjechische merk qua klanttevredenheid blijvend terugzakt naar de middenmoot.

bron: www.autointernationaal.nl
 

LenK

Forumguru
Een aandachtspunt voor Skoda is in de ogen van Autointernationaal.nl wel de klanttevredenheid. Het merk heeft op dit onderdeel jarenlang geschitterd, maar lijkt qua betrouwbaarheidsreputatie afgelopen jaar wat aan glans verloren te hebben. Omdat het merk in het verleden nogal wat kopers heeft aangetrokken die juist vanwege de vermeende kwaliteit voor Skoda kozen, bestaat het gevaar nu dat deze klantengroep weer zal vertrekken als het Tsjechische merk qua klanttevredenheid blijvend terugzakt naar de middenmoot.

+ niet meer zo value for money
+ niet echt aansprekende nieuwe vormgeving (Roomster, FabiaII, SuperbII en O2 facelift)
 
+ niet meer zo value for money
+ niet echt aansprekende nieuwe vormgeving (Roomster, FabiaII, SuperbII en O2 facelift)

vindt althans LenK - meningen zijn geen feiten, immers!

Overigens ben ik het wat de O2 facelift betreft wel met je eens. De Superb vind ik echt mooi, maar de naäperij ervan op verkleinde schaal in de O2 is (pardon: vind ik) mislukt.

Relatief biedt Skoda echter nog altijd veel value for money.
 

LenK

Forumguru
En nog frappanter: dat Fabia weer als eerste denkt dat mijn opmerkingen negatief zijn.
 

Hetzer

Forumguru
+ niet meer zo value for money)

Ben ik het wel met je eens, de Skoda's worden ook steeds duurder, blijft nog wel, dat je in een Skoda voor het zelfde geld meer luxe , lees opties krijgt dan een vergelijkbare VW


+ + niet echt aansprekende nieuwe vormgeving (Roomster, FabiaII, SuperbII en O2 facelift)

Tja. als je zelf gek bent van de vormgeving van de f-1/0-1/s-1 heb je misschien wat moeite met het nieuwe "gezicht"
Persoonlijk vond ik des tijds de eerste generatie erg mooi, maar de tweede generatie vind ik toch weer een stukje mooier, ik vond het dan ook ook erg tijd voor de 0-2 facelift, die ik uiteraard ook erg weer geslaagd vind, maar dat is natuurlijk persoonlijk.


maar weer een beetje on het topic, ik denk niet dat het verkeerd is dat het concern zijn plannen aanpast, zolang Skoda en lees VW gezond blijven, en het niet zo'n drama word als de Amerikaanse merken ben ik gelukkig !!!!!!!!!!!!
 

MarcoO2

Forumguru
Maar nu ff serieus: kunnen we kappen met het telkens weer afzeiken van opmerkingen van LenK als zijnde negatief?
 
Maar nu ff serieus: kunnen we kappen met het telkens weer afzeiken van opmerkingen van LenK als zijnde negatief?

Helemaal mee eens Marco, maar is het meestal niet actie/reactie,
en de enige reden waarop ik hierop reageer is dat ik van de week zelf een "aanvaring" had met LenK (prediken voor eigen parochie)

Oorspronkelijk geplaatst door LenK
+ + niet echt aansprekende nieuwe vormgeving (Roomster, FabiaII, SuperbII en O2 facelift)

En hierop...... welk merk nou niet, ieder heeft zijn eigen gezicht in de familie.
 

MarcoO2

Forumguru
Klopt helemaal. Maar dat adagium werkt twee kanten op... dus dan blijven we bezig, vandaar mijn reactie. Ik ben nog niet eens zo lang lid, maar hoe vaak ik deze discussie nu al langs heb zien komen...

Ik zou (tegen iedereen) zeggen: voer de discussie op feiten en meningen, niet op, over of tegen personen!

Zo! :bye: En da's alles wat ik erover te zeggen heb! :D
 

octofreak

Actief lid
Helemaal eens!!


En over de meningen:

+ niet meer zo value for money

Denk het niet. Vind nog steeds dat Skoda meer biedt voor hetzelfde geld. Dan praten we over opties\motorisering\dimensionering van de auto en specificaties. En last but nog least de prijsstelling van opties en accessoires. Die zijn relatief lager.

+ niet echt aansprekende nieuwe vormgeving

Nog 4 weken wachten en ik ben een gelukkige leaserijder in een superbII. Toch vind ook ik de achterkant wat minder. Sterker nog, er zijn een hoop mooiere auto's, maar juist dat value for money spreekt mij aan. En wellicht dat in de toekomst Skoda meer ruimte krijgt (zo zie ik het dan) van VW om strakkere en gedurfde lijnen in te brengen.
 
+ niet meer zo value for money
+ niet echt aansprekende nieuwe vormgeving (Roomster, FabiaII, SuperbII en O2 facelift)

Niet meer zo value for money;
In de nieuwe autobild staat een test tussen zes auto`s. De octavia komt eruit als winnaar. Maar er staat ook geschreven dat de octavia (en mogelijk meerdere skoda`s) niet langer gezien kunnen worden als voordelige auto`s. De golf wint het zelfs op dit onderdeel !!

Niet echt aansprekende nieuwe vormgeving;
Vwb de nieuwe vormgeving vind ik de s2 juist uitgesproken. De achterkant is twijfelachtig op de foto`s maar in het echt ziet dit er veel beter uit.
 
Klopt helemaal. Maar dat adagium werkt twee kanten op... dus dan blijven we bezig, vandaar mijn reactie. Ik ben nog niet eens zo lang lid, maar hoe vaak ik deze discussie nu al langs heb zien komen...

Ik zou (tegen iedereen) zeggen: voer de discussie op feiten en meningen, niet op, over of tegen personen!

Zo! :bye: En da's alles wat ik erover te zeggen heb! :D

Slotje dan maar....:529:
 
De afgelopen jaren heeft Skoda gestaag zijn verkopen weten op te voeren, maar het Tsjechische merk wordt nu vol geraakt door de economische tegenwind. Dit heeft tot gevolg dat de doelstelling om in 2011 wereldwijd meer dan 1 miljoen auto’s te verkopen, is losgelaten. Skoda topman Reinhard Jung zegt in Auto Motor und Sport "geen realistische prognosse voor 2009 vast te stellen".
Skoda is nog steeds voornemens om de grens van 1 miljoen verkopen te passeren, maar dat zal niet in 2011 of 2012 gaan gebeuren, zo erkent het merk zelf. Vorig jaar verkocht Skoda wereldwijd 620.000 auto’s en iedereen die het economisch nieuws een beetje volgt, weet dat je als autofabrikant blij mag zijn als je dit aantal in 2008 en vermoedelijk ook 2009 weet te evenaren.
Skoda wordt sinds vorige maand hard geraakt door de economische malaise omdat markten waar zich een grote vraaguitval heeft voorgedaan (zoals Spanje, Oekraïne en het Verenigd Koninkrijk) voor het merk erg belangrijk zijn. Skoda is hierdoor genoodzaakt om in de eerste helft van 2009 een werkweek van 4 dagen in te voeren. Jung laat tegenover het Duitse magazine weten niet te verwachten dat Skoda na de eerste helft van 2009 weer de oorspronkelijke plannen kan gaan hanteren. "We hopen natuurlijk dat halverwege volgend jaar de markt 180 graden draait, maar pas over 6 maanden weten we of we de bodem hebben bereikt".
In Nederland zijn er voor Skoda tot nu toe amper wolken aan de horizon. Zowel op jaarbasis als in november wist het Tsjechische merk meer auto’s te verkopen. De vernieuwde Octavia heeft uitstekende recensies gekregen, waardoor er goede hoop is dat de klantenstroom richting de showrooms in 2009 niet zal opdrogen.
Een aandachtspunt voor Skoda is in de ogen van Autointernationaal.nl wel de klanttevredenheid. Het merk heeft op dit onderdeel jarenlang geschitterd, maar lijkt qua betrouwbaarheidsreputatie afgelopen jaar wat aan glans verloren te hebben. Omdat het merk in het verleden nogal wat kopers heeft aangetrokken die juist vanwege de vermeende kwaliteit voor Skoda kozen, bestaat het gevaar nu dat deze klantengroep weer zal vertrekken als het Tsjechische merk qua klanttevredenheid blijvend
terugzakt naar de middenmoot.

bron: www.autointernationaal.nl

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt dat de prijs/kwalitietverhouding zoek is geraakt. Het feit dat mijn fabia combi 2 niet voldoet aan mijn verwachtingen ten aanzien van mijn andere fabia's, kan ook bij mij resulteren in het verlaten van skoda.(dit is mijn 3e Skoda).
Voor de prijs die je betaald zijn er tegenwoordig voldoende alternatieven.
En in deze tijd willen alle merken graag een nieuwe klant. Natuurlijk hoop ik dat Skoda iets gaat doen met deze kritiek want het blijft natuurlijk merk met mooie modellen.
 
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die het opvalt dat de prijs/kwalitietverhouding zoek is geraakt. Het feit dat mijn fabia combi 2 niet voldoet aan mijn verwachtingen ten aanzien van mijn andere fabia's, kan ook bij mij resulteren in het verlaten van skoda.(dit is mijn 3e Skoda).
Voor de prijs die je betaald zijn er tegenwoordig voldoende alternatieven.
En in deze tijd willen alle merken graag een nieuwe klant. Natuurlijk hoop ik dat Skoda iets gaat doen met deze kritiek want het blijft natuurlijk merk met mooie modellen.

Errrrug fijn dat je je kritiek ook onderbouwd....
 
Bovenaan Onderaan