Skoda lanceert nieuwe fotoset VisionD. Met meisjes

E

Ex-lid 2926

Wat ik eigenlijk bedoel; Bij de huidige auto's heb je vaak dat de carrosserielijn naar achteren flink oploopt. Als dan ook nog het dak naar achteren toe naar beneden afloopt wordt het zicht naar achteren wel heel erg slecht. Mijn O2 hatchback vind ik al niet het toppunt van overzichtelijkheid (ik heb helaas ook geen PDC) maar als je b.v. naar de achterkant van een nieuwe Astra HB, Kia Rio HB, Ford Focus kijkt dan blijft er ondanks het formaat achterruit maar een hele kleine kijkopening over. En bij een Honda Civic zit in het midden van de achterruit ook nog eens een spoiler.
Kort geleden moest ik een Daewoo Espero wegbrengen (bestuurder kon niet meer rijden). Inmiddels een zeer gedateerde auto, maar het zicht vanachter het stuur was formidabel. Groot ruitoppervlak, ruiten stonden ook mooi vlak en alle hoeken van de carrosserie te zien. Botsveiligheid is natuurlijk heel belangrijk, maar een goed uitzicht vind ik ook wel een veiligheidsitem.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Harrie D:

Mee eens. En ook bij mooi rechtopstaande, van buitenaf bijna wagenbrede ruiten zie je bij kritisch onderzoek dat de netto doorkijkopening nogal tegenvalt: mooi gecamoufleerd achter een donkere rand in het glas zitten dan die hele dikke deur- en/of raamstijlen ten behoeve van de botsveiligheid.

Maar het is me in het begin bij mijn Fabia I (en later opnieuw bij m'n O2) een paar keer overkomen dat er bij nadering van een rotonde een hele auto achter mijn linker voorruit- + deurstijl verborgen zat, die er ook netjes achter bleef omdat de aanrijstrook al naar rechts afboog. Een schreeuw van mijn vrouw (die 'm vanaf de passagiersstoel wél zag) voorkwam een aanrijding - en sindsdien weet ik dus dat ik heel bewust vooral ook door het zijraam moet kijken in zo'n situatie, om niks te missen.
Botsveiligheid is een groot goed - maar botsingen voorkómen is m.i. ook belangrijk...
 
Bovenaan Onderaan