Skoda mankementen in Consumentengids

Tacovia

Nieuw lid
Heb net de nieuwe Consumentengids onder ogen gekregen met een overzicht van mankementen bij auto's. Octavia 1.6 kwam op alle punten er slechter uit dan gemiddeld! De Golf 1.6 presteerde gemiddeld. Ik dacht dat de Octavia en de Golf onderhuids zowat hetzelfde waren. Heeft iemand een idee waar dat verschil vandaan komt? Ik heb met mijn vorige Octavia (I) never nooit problemen gehad.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb bij de consumentengids altijd zoiets van schoenmaker blijf bij je leest. Ga lekker allerlei witgoed, reizen, fietsen etc testen maar geen computers en auto's. Daar zijn andere bladen voor.
 
Qua prijs-kwaliteitverhouding staan er 2 Skoda's in de top 5 van de autobezitters die hun oordeel aan de Consumentenbond kenbaar maken, de Fabia en de Octavia 1.6. Als enige europeanen, overigens! Dan kan het quotum mankementen toch niet echt slecht zijn, lijkt me zo.
 

___JC___

Forumguru
Bij mij is een van de dekseltjes van de koplampsproeiers gisteren afgebroken.
Lag opeens er naast. En daar is echt niemand tegenaan gereden ofzo gezien de plek waar ik parkeer (priveterein).

Ik blijf dus ook teleurgesteld in de kwaliteit van de O2. De turbo begint ook alweer flink te fluiten en de koppeling trilt ook alweer bij het wegrijden.
:407:
 

higgy

Forumguru
En ik (bij mijn vorige O2) ook. Klepje was ineens foetsie. Inderdaad: bestellen en spuiten. Heeft lang geduurd destijds. Maar goed, om daatom de hele auto neer te sabelen? Ik vind het nog steeds erg veel value for money.
 

___JC___

Forumguru
En ik (bij mijn vorige O2) ook. Klepje was ineens foetsie. Inderdaad: bestellen en spuiten. Heeft lang geduurd destijds. Maar goed, om daatom de hele auto neer te sabelen? Ik vind het nog steeds erg veel value for money.

Dat is niet alles Higgy, nog ff kort dan mn lijstje:
- koppeling is bij 35.000 km vervangen want daar zat speling op.
- turbo was kapot is vervangen
- de lak is zo zacht als je er naar kijkt krast ie al
- de knop van de schakelpook is al vervangen want die was helemaal kaal
- hij kraakt en piept aan alle kanten als je over drempels gaat
- nu dus opeens weer een klepje wat spontaan afbreekt
- het achterraam had opeens een luide suis bij 120 km p/uur (is na veel kit nog niet helemaal weg)
- de windgeluiden op de voorspijl bij 140+ maken me inmiddels horendol
- het soundsystem is perfect maar de deurpanelen e.d. trillen heel irritant mee bij zware bastonen

Maar hij rijdt verder heerlijk. :grin:
 
Dat is niet alles Higgy, nog ff kort dan mn lijstje:
- de knop van de schakelpook is al vervangen want die was helemaal kaal
- hij kraakt en piept aan alle kanten als je over drempels gaat
-- het soundsystem is perfect maar de deurpanelen e.d. trillen heel irritant mee bij zware bastonen

Maar hij rijdt verder heerlijk. :grin:

Idem bij mijn O2. Verder geen herkenning in de klachten.
 

LenK

Forumguru
Ik heb best goede herinneringen aan mijn O2.

Alleen waren wel veel kleine "oneffenheden". Ik zal ze niet allemaal opnieuw opnoemen maar voor een beetje kritische consument te veel.
Als ik door was blijven rijden en alles had moeten laten repareren (garantie was voorbij) dan had me dat toch een aardige duit gekost vrees ik.

Het is wel zaak voor Skoda om de kwaliteit te verbeteren. Door zijn goede kwaliteit/prijsverhouding is Skoda gegroeid. maar dan moeten ze het niet verprutsen met kwaliteitsproblemen. Echt gunstige prijzen tov de concurrenten heeft Skoda inmiddels immers ook niet meer.

Samenvattend: goede auto's maar wel met toenemend aantal klachten en problemen.

Oordeel Consumentenbond hecht ik voor niet-huishoudelijke apparaten ook niet zoveel waarde aan. Ik ben wel benieuwd naar het Autoweek tevredenheids onderzoek. Alleen is het jammere daarvan weer dat er alleen jonge auto's aan mee mogen doen.
 
Is er geen autotijdschrift of andere instantie die duur- en/of tevredenheidstesten over een langere periode organiseert?
 
- de lak is zo zacht als je er naar kijkt krast ie al
- hij kraakt en piept aan alle kanten als je over drempels gaat
- het soundsystem is perfect maar de deurpanelen e.d. trillen heel irritant mee bij zware bastonen

JC,

Ik neem aan dat ik dezelfde lak als jij hebt (ook 2006), maar ik heb nog geen enkel noemenswaardige kras. Ik poets dan ook altijd handmatig en rij nooit door een krasstraat. Daarbij geef ik hem twee keer per jaar een grote beurt met wassen, kleien, machinaal polijsten, sealen en waxen. 't is een hobby van me, maar dan heb je ook geen last van swirls en krassen.

Bij mij kraakt ie 's morgens bij de eerste drempel, bij de tweede is het al minder en vanaf de derde is het weg.

Soundsystem is idd goed. Maar ook mijn deurpanelen trillen heel vervelend mee.

En ja, hij rijdt errug lekker! ;)
 

___JC___

Forumguru
JC,

Ik neem aan dat ik dezelfde lak als jij hebt (ook 2006), maar ik heb nog geen enkel noemenswaardige kras. Ik poets dan ook altijd handmatig en rij nooit door een krasstraat. Daarbij geef ik hem twee keer per jaar een grote beurt met wassen, kleien, machinaal polijsten, sealen en waxen. 't is een hobby van me, maar dan heb je ook geen last van swirls en krassen.

Ik was m ook altijd netjes met de hand. Poetsen gebeurd helaas niet vaak maar dat moet ook niet nodig zijn lijkt me. Ik denk dat ik gewoon pech heb met openslaande deuren van medeparkeerders e.d. Plus die boom die op mn auto gevallen was, die hielp ook niet mee.
:D
 

___JC___

Forumguru
@JC
Hoe zit het met de tuning, gezien jouw turbo en koppelings problemen?

Ze zeggen dat het er niks mee te maken heeft. Er zijn ook O2 rijders zonder tuning met dezelfde problemen. Ik rij m ook altijd netjes warm voordat ik echt gas ga geven en rij nooit met piepende banden weg ofzo.

Maar ik ben wel blij dat ik de tuning via Abt gedaan heb gezien de problemen die er zijn geweest.
 
Aan dat gekraak en gepiep van de voorwiel ophanging is wat te doen. Bij mij zijn uiteindelijk de draagarmen vervangen en daarna nooit meer 1 kraakje gehoord.

Rammelende deurpanelen komen me wel wat bekender voor...heb zelf de speakers op MDF ringen geplaatst en inderdaad pop-nagels uitgeboord. Deurpaneel her en der met tochtstrip beplakt, sinds die tijd geen problemen meer.
 

___JC___

Forumguru
Aan dat gekraak en gepiep van de voorwiel ophanging is wat te doen. Bij mij zijn uiteindelijk de draagarmen vervangen en daarna nooit meer 1 kraakje gehoord.

Rammelende deurpanelen komen me wel wat bekender voor...heb zelf de speakers op MDF ringen geplaatst en inderdaad pop-nagels uitgeboord. Deurpaneel her en der met tochtstrip beplakt, sinds die tijd geen problemen meer.

MDF zorgt er inderdaad voor dat die trillingen over zijn. Deed ik vroeger ook altijd met mn auto's. Maar dit is een leaser. Dan moet de dealer dr mdf panelen in zetten onder garantie lijkt me.
 

doperwt

Nieuw lid
Ik heb ook weinig problemen terwijl mn bakkie 6 jr oud is, t blijft een kwestie van g

nee hoor ik heb ook weinig porblemen gekend met de skoda van 2002
Heb net de nieuwe Consumentengids onder ogen gekregen met een overzicht van mankementen bij auto's. Octavia 1.6 kwam op alle punten er slechter uit dan gemiddeld! De Golf 1.6 presteerde gemiddeld. Ik dacht dat de Octavia en de Golf onderhuids zowat hetzelfde waren. Heeft iemand een idee waar dat verschil vandaan komt? Ik heb met mijn vorige Octavia (I) never nooit problemen gehad.
 

___JC___

Forumguru
Heb net de nieuwe Consumentengids onder ogen gekregen met een overzicht van mankementen bij auto's. Octavia 1.6 kwam op alle punten er slechter uit dan gemiddeld! De Golf 1.6 presteerde gemiddeld. Ik dacht dat de Octavia en de Golf onderhuids zowat hetzelfde waren. Heeft iemand een idee waar dat verschil vandaan komt? Ik heb met mijn vorige Octavia (I) never nooit problemen gehad.

Ik zag het blad gisteren bij mn ouders liggen. Het is veel erger. De Octavia staat op 4 in de top 5 met de meeste mankementen!!
Das toch wel heel erg....
 

LenK

Forumguru
Ik zag het blad gisteren bij mn ouders liggen. Het is veel erger. De Octavia staat op 4 in de top 5 met de meeste mankementen!!
Das toch wel heel erg....

Een commentaar op het CG onderzoek op Autointernationaal liegt er niet om:
Speciale aandacht verdient Skoda, dat met beide onderzochte modellen een teleurstellend resultaat laat zien. Hoe valt dit te rijmen met de hoge merkentrouw? De verklaring is vermoedelijk dat in de klanten trouwheid een na-ijleffect zit. Met de vorige generatie Octavia heeft Skoda een mooie reputatie op kunnen bouwen qua betrouwbaarheid, maar uit de cijfers van de Consumentenbond blijkt ook dat dit merk samen met Renault de hardste daler is qua klantentrouw. Zet de terugval zich bij de eerstvolgende mening door, dan eindigt Skoda in de onderste helft, ter hoogte van Peugeot en Renault.
Ik weet niet of de mankementen in de CG genoemd worden. Zijn het de "kleine" ongemakken die ik ervaren heb of zijn het ernstige dingen. Bij genoemde Franse merken hebben de meeste Skoda rijders toch het idee dat je er elke maand mee bij de garage staat of stil langs de weg.
 
Bovenaan Onderaan