Nou, heen en weer naar Oostenrijk heel mooi diverse navigatie-apps uit kunnen proberen. Hierbij mijn korte versie met bevindingen:
Skoda eigen navigatie
- Mooie en duidelijke interface.
- File en ander oponthoud is accuraat
- Zelfs zichtbaar op de kaart hoelang wegwerkzaamheden duren
- Stem niet superprettig
- Prijzig
Apple Maps
- Mooie kaart
- Zoomt niet automatisch ver uit, waardoor je op de lange afstand geen overzicht hebt. Wanneer je dat handmatig wel doet, zie je wel plaatsen maar zonder namen erbij.
- Duidelijke interface
- Hoewel het wel zo moeten kunnen, was er geen zichtbare rijstrookbegeleiding. Wel mondeling. Dus bijvoorbeeld bij grote knooppunten gaf de dame wel aan dat ik in de 3 linker rijstroken moest blijven, maar zag je alleen een pijl naar links op het scherm. Gek, want als ik op internet naar afbeeldingen van Apple Maps met Carplay zoek lijkt het wel mogelijk te zijn. Misschien heb ik een instelling verkeerd staan?
- De pijlen e.d. zijn zichtbaar op het dashboard bij de kilometerteller.
- Aangegeven maximum snelheden waren regelmatig onjuist. Dan stond er 80, terwijl je allang weer 130 of harder mocht.
Waze
- Je kan dus zichtbaarheid van andere wazers gelukkig ook uitzetten
- Kaart is prima
- Veel in te stellen, waaronder stemmen
- Melding voor wegwerkzaamheden kwam regelmatig te laat, bijvoorbeeld 500 meter nadat de wegwerkzaamheden al bezig waren.
- Veel meldingen tussendoor, waardoor het afleidde. Waarschijnlijk kan ik dit wel apart instellen.
- Alle data gaat naar Google, privacytechnisch niet zo handig.
Google Maps
- Ik kan maar niet wennen aan de nieuwe kleurensamenstelling. Het kost mij teveel concentratie om de kaart goed te zien. Daarom al heel snel weer uit gezet.
Conclusie: voor de prijs zou ik Apple Maps waarschijnlijk willen blijven gebruiken, maar wanneer het complex en donker wordt bij knooppunten mis ik die rijstrookbegeleiding wel echt. Doe ik nou iets verkeerd of is die rijstrookbegeleiding in de Octavia toch niet te gebruiken?