We weten intussen ook wel dat de chiptuners zich niet veel gelegen laten liggen aan de vraag "kan de rest van de auto die vermogens- en koppelwinst wel aan?"
Ik herinner me dat er veel van die tuners waren die indertijd mijn C5 138PK 2.2HDi best wilden tunen naar 170 PK en 410 NM.
Het probleem was dat die 138PK C5 alleen verkocht werd met een 4-traps automaat van ZF (dus niet met een handbak), en dat ZF zelf die bak ratificeerde tot 320 NM. Wat toevallig ook precies het maximum koppel was dat de 2.2DHI leverde. Dat het blok veel meer in huis had, bleek wel uit de koppelkromme... dat was zo ongeveer een rechte lijn. Het ding was dus teruggebracht tot 320 NM om de automaatbak niet te zwaar te belasten. De chiptuners gingen daar rustig met 90 Newtonmeters overheen.
Dat is nu eens een goed voorbeeld waar sommige tuners totaal geen rekening mee houden.
Je zie dat veel bij hoog vermogens motoren waar ze extra koppel van 150-200Nm bij doen.
Al goed dat de aandrijving en automaat/handbak/koppeling deze waarden aankan.
Ook een klein detail, beter iets minder koppel/pk maar dat deze blijft doorgaan dan piek waarbij motor ecu vermogen naar beneden doe.
Met de huidige extra beveiliging : Inlaat en uitlaattemperatuurbeveiliging,turbodraaimomentbeveiliging enz.....
Met de huis en tuin tuners ga deze niet echt goedkomen of eerder de verwachte resultaten niet behalen.