Skoda Octavia Attractive Business Edition (NIEUW)

Geen 'gewone' Bus.Ed. meer????

In de laatste voorbereidingen op de aanschaf (via lease dan) van een Business Edition dacht ik even argeloos op skoda.nl te kijken. Wat schetst mijn verbazing??? Allereerst dat er überhaupt iets gewijzigd leek en bij nader inzien dat er een aanpassing is bij de actiemodellen!!!

De 'gewone' BE is vervangen door de Attractive Business (zie http://www.skoda.nl/home/modellen/actie_modellen/octavia_attractive_business/1,17170,_D0Lnl,00.html), die in grote lijnen wel overeenkomt met de oude, maar toch een paar significante verschillen kent. Om te beginnen de prijs! In plaats van 290,-- goedkoper dan de Elegance is de AB € 1.140 duurder, slikkkkkkkkkkkk.... Daar zat ik niet op te wachten!
Okay, je krijgt er ook wat voor terug, namelijk: dakreling zilver, multifunct. stuur, mistlampen met cornerfunctie, functiepakket voor Jumbobox (whatever that may be) en als klap op de vuurpijl het Navi-dinges Nexus.
Túúrlijk is dat veel 'voordeel', maar ik had zonder de extraatjes gekund en die 1400 eurootjes liever bespaard...

Mooiste is nog wel dat ik de dealer belde (Hegeman in Arnhem) en daar wist men van nix.... verkoper was eerst stil, begon daarna snel te tikken en was daarna alleen maar verbaasd. :ahum:

Hij gaat voor me uitzoeken wat de consequenties zijn voor mijn bijna-bestelling.

Ik baal toch wel hoor. :mad:

Vraagje gelijk maar: die Nexus fungeert neem ik aan ook als radio? Dat scheelt dan in ieder geval de 600 pop die ik anders voor de Stream had neergeteld.
 

Lim

Lid
Jahoor de Nexus is ook radio en cd speler. (En kan via tmc ook nog eens fileinfo laten zien :) )
 

Tijg

Actief lid

Hmm, da's ff raar nieuws. Nog raarder is dat de Ambiente+ nog steeds op de site staat, terwijl daar maar 500 van zouden zijn. En nu helemaal raar aangezien je nu voor minder dan een Ambiente+ een Ambiente Attractive Business kan krijgen. Ik vind het jammer voor jou dat de BE blijkbaar gestopt is, maar de AAB is dus voor mij precies wat ik aan extra's zocht t.o.v. de Ambiente, niets meer en niets minder.

Hmm, ok, misschien had ik Xenon willen hebben.
 

Lim

Lid
Sorry, mijn vraag was onvolledig: ook mp3-compatibel??

Dat moet ik voor mijn nexus in ieder geval ontkennen. Misschien dat de nieuwe versie MFD3 (die ook navi DVD's kan gebruiken) het kan maar ik vermoed dat in je middels dit aanbod nog een MFD2 zult krijgen. Deze kan het in ieder geval niet. Je kunt hooguit via het cd wisselaar's interface een ipod oid aansluiten.
 

redfoxert

Senior Member
Inderdaad, de nieuwe Business Edition, de Elegance Attractive Business zeg maar, kost (in Combi uitvoering 1.9TDI) 28.820 plus 1140 euro.

Kom je op net geen 30.000 (29.960) euro. Hiervoor krijg je echter wel een Nexus van bijna 3000 euro en een multifunctioneel stuurwiel van 610 euro. Naast alle andere opties.

Als ik nu een auto moest bestellen wist ik het wel :) Mijn "oude" BE is bijna net zo duur als dit model nu, inclusief Stream radio.
 
Dit is echt balen zeg! Ik krijg m'n auto volgende week waarschijnlijk, inclusief stream radio en ga dan zitten hannesen met een navigatiesysteem in het bovenste opbergvakje. Voor bijna hetzelfde geld had ik het dus allemaal mooi geintegreerd gehad...
 

LenK

Forumguru
On board nav is ook niet alles.
Ik heb ingebouwde navigatie gehad en nu heb ik PDA navigatie.
Als ik er objectief naar kijk dan kan ik echt niet zeggen dat het een beter is dan de ander als je totale concept beoordeelt:
- Kosten aanschaf
- Programmeergemak
- Uitwisselbaarheid
- Nauwkeurigheid
- Koppeling met buitenwereld
- Afleesbaarheid
- Up-to-date kaarten en software
- Kosten en mogelijkheid updates

Zodra de kosten van onboard flink dalen en het display uit de auto te halen is om op de computer aan te sluiten of vooraf routes te programmeren dan krijgt onboard mijn voorkeur, maar omdat dat nu nog niet het geval is neem ik de ongemakken van de PDA voor lief.
 

Ron

Lid
En nu helemaal raar aangezien je nu voor minder dan een Ambiente+ een Ambiente Attractive Business kan krijgen.

Dit verhaal ligt iets genuanceerder. De "Business" uitvoeringen zijn bedoeld voor de leasemarkt. Veel opties en een lage catalogusprijs. Dit komt natuurlijk wel weer terug in het leasebedrag. Koop je als particulier zón "Business" uitvoering dan betekent dit heel eenvoudig dat je minder voor je oude auto terugkrijgt dan wanneer je bijvoorbeeld een "Elegance" had gekocht. Dus het lijkt een heel voordelige aanbieding maar dit betaal je via een omweg deels zelf terug. Los daarvan kan het natuurlijk nog steeds aantrekkelijk zijn om een "Business" uitvoering aan te schaffen.

Skoda doet overigens niet geheimzinning over deze strategie. Het verhaal werd me op de autorai ook uitgelegd door een van de verkopers.

Mijn O1 van 2002 is was toen ook zón uitvoering (Compass genaamd) met veel opties. Ik heb hem als particuliere rijder toch gekozen.
 

MadDog2K

Actief lid
Nou ... dit had bij mij wel gescheeld :)
BE die ik nu besteld heb komt op 35440,-
De Elegance met dit pakket had me 34710,- gekost, met als extra een Nexus ipv. een Stream en mistlampen met 'Corner' fuctie.

Voordeel zou dan dus zijn :

(35440,- - 34710,-) + (2750,- - 570,-) = 2910,-

Maar ja, dan moet je dus wel een Nexus gehad willen hebben.
Niet dat ik 'm vaak zou gebruiken (TomTom @ PDA rulez), maar om die elke keer mee te nemen gaat af en toe ook vervelen,
zeker op korte ritjes of naar plekken waar je eigenlijk geen spullen wilt achterlaten en meenenen ook geen optie is.

Nog een voordeel is denk ik dat je nu wel nog alle extra Elegance opties er bij kan bestellen, wat op de BE niet kon.
(Bijv. volledig lederen interieur, alarm af-fabriek, sportonderstel, etc)
 

Frankie

Actief lid
Nog een voordeel is denk ik dat je nu wel nog alle extra Elegance opties er bij kan bestellen, wat op de BE niet kon.
(Bijv. volledig lederen interieur, alarm af-fabriek, sportonderstel, etc)

Hoezo kon jij op de BE geen volledig lederen interieur krijgen ??
 

MadDog2K

Actief lid
Misschien kon het voorheen wel dan ?

Ik heb de prijslijst van Januari 2007, en daar staat alleen de Duo Ivory/Onyx op (half leder dus).
 

Raindeer

Nieuw lid
Op de Skoda site komt men met de Skoda Octavia Attractive Business Edition. Deze heeft ten opzichte van de Elegance uitvoering de hieronder genoemde leukigheden. Ik zie als verschillen tov de gewone business uitvoering het multifuncitonele stuurwiel, de Nexus, mistlampen, mp3 aansluiting en zilveren dakrail. Iemand een idee of dit een stoer alternatief is voor de gewone O2 Business Edition? Oh ja op de ambiente heb je nu voor 120 euro de Stream radio, lichtmetaal etc. Dat lijkt me dus duidelijk een winnaar voor dat model.

De leukigheden op een rij.
  • Parking Distance Control vóór en achter
    Maxi-DOT
    Externe audio-aanlsuiting in Jumbo Box
    Dakreling, zilver (voor Combi)
    Lichtmetalen velgen 16" Vega
    Xenon koplampen met dynamische lichtbundelhoogte verstelling en koplampsproeiers
    Multifunctionel stuurwiel
    Klein leerpakket
    Navigatiesysteem 'Nexus' met 6,5" kleuren LCD scherm
    Mistlampen vóór met 'corner' functie
    Functiepakket voor Jumbo Box
Voor de Hatchback bedraagt de waarde van dit pakket € 4.970,-
De meerprijs voor dit pakket is € 1.340,-
Uw voordeel is € 3.630,-

Voor de Combi bedraagt de waarde van dit pakket € 5.160,-
De meerprijs voor dit pakket is € 1.340,-
Uw voordeel is € 3.820,-
 
Iemand een idee of dit een stoer alternatief is voor de gewone O2 Business Edition?

De verschillen tussen 'oude' BE en nieuwe zijn inderdaad zoals door Raindeer beschreven. Of dat allemaal fantastische opties zijn, weet ik eerlijk gezegd niet...

Laat ik beginnen met wat ik overduidelijk een aanwinst in het pakket vind: het multifunctionele stuurwiel (wel excl. telefoon trouwens). Er zijn al zat concurrenten die dit wel standaard leveren op niet eens alleen hun topmodellen.
Over de onboard navi is al veel gezegd hier, maar wat we niet moeten vergeten, is dat je ook nog een cd-wisselaar moet aanschaffen, wil je ook nog cd's luisteren. Dat vind ik dus al een belachelijk gegeven waardoor ik mijn enthousiasme over Nexus weer kwijt was.
Verder frons ik mn wenkbrauwen bij de mistlampen met cornerfunctie, da's toch enkel een gimmick (met overigens ook n waarde van maar ca. 100 € als ik me niet vergis.
De mp3-aansluiting was er volgens mijn dealer wel al in de oude BE, maar echt zeker weet ik dat niet.
De zilveren dakrails: vind ik inderdaad erg mooi, maar wat bij de Octavia roet in het eten gooit (en voor mij waarschijnlijk reden wordt om de zilveren dakrails niet te nemen), zijn de stootstrips die niet meegespoten zijn. Je hebt dus altijd een zwarte streep over je auto lopen. Ik heb t nog niet in t wild gezien, maar ik ben bang dat n zilveren dakrailing dan alleen maar gek staat.

Tot slot nog een extra feature die Raindeer niet noemt: het "functiepakket voor de JumboBox". De dealer kon mij niet vertellen wat dat zou moeten betekenen, maar op de Oostenrijkse site kost het 30€, dus echt schokkend kan het niet zijn.

Zo, ik heb mijn denkproces zo maar van me afgeschreven. Doe ermee wat je wilt (kan ook niets zijn dus!).
Mijn twijfel is weer weg, ik ga voor de ouderwetse BE. Misschien zelfs met nog wat meer korting nu de nieuwe BE ernaast staat!! Iedereen happy.
 

redfoxert

Senior Member
Mijn twijfel is weer weg, ik ga voor de ouderwetse BE. Misschien zelfs met nog wat meer korting nu de nieuwe BE ernaast staat!! Iedereen happy.



De vraag is .... kan je die uberhaubt nog wel krijgen ?!

Die stootstrips zijn op een zwarte lak nauwelijks nog te zien dus dat maakt niet zoveel uit. Op een zwarte O2 Combi staan die zilveren dakrails best mooi :)

Gelukkig word de mijne binnenkort afgeleverd.
 

LenK

Forumguru
Skoda is bijna van mijn shortlist af.
Had misschien voor de BE gegaan, maar nu is die weer duurder en de Nexus die hoef ik niet.
Heb mijn handtekening vast aangepast.
 
Skoda is bijna van mijn shortlist af.
Had misschien voor de BE gegaan, maar nu is die weer duurder en de Nexus die hoef ik niet.
Heb mijn handtekening vast aangepast.

Wat staat er wel nog op je lijst dan? [of is dit al te offtopic? Misschien doe ik wat inspiratie op]
 
Bovenaan Onderaan