Skoda octavia III 2014

Cordoba

Forumguru
de wagen nog verlagen ook? of standaard houden en geen gezever hebben met schuren en dergelijke.?

De praktijk blijkt precies andersom: verlaagde auto's veren minder door, en raken daardoor minder vaak/snel de bodem dan standaard exemplaren!!

En natuurlijk welkom hier:bloemen:
 

W2them

Nieuw lid
De praktijk blijkt precies andersom: verlaagde auto's veren minder door, en raken daardoor minder vaak/snel de bodem dan standaard exemplaren!!

En natuurlijk welkom hier:bloemen:


dankje,

Maar hier in belgië is het zo'n stomme wet dat je naar de keuring moet en attesten aanvragen.. De politie ziet mensen niet graag met verlaagde wagens 9 op 10 sta je aan de kant,,
Dat is de enige reden die me er een beetje van weerhoud.
 

Cordoba

Forumguru
Calais (Frankrijk) of Arlon/Aarle(Wallonie) liggen nog dichterbij Breda dan bijv. Delfzijl in Groningen, het lijkt me sterk dat je een plaats in Vlaanderen weet te vinden die verder weg ligt.

Wat de wet betreft: je kan je verlaging natuurlijk binnen de perken houden, een cm of drie valt niet direct op voor een niet-kenner, bovendien is bijvoorbeeld het originele sportonderstel zoals bijv. op een Greenline ook ongeveer even ver verlaagd.
 

W2them

Nieuw lid
Calais (Frankrijk) of Arlon/Aarle(Wallonie) liggen nog dichterbij Breda dan bijv. Delfzijl in Groningen, het lijkt me sterk dat je een plaats in Vlaanderen weet te vinden die verder weg ligt.

Wat de wet betreft: je kan je verlaging natuurlijk binnen de perken houden, een cm of drie valt niet direct op voor een niet-kenner, bovendien is bijvoorbeeld het originele sportonderstel zoals bijv. op een Greenline ook ongeveer even ver verlaagd.

Gewoon het gedacht als er iets mis Zou zijn moet ik naar Nederland komen vind het idee een beetje stom snapje. ik zeg niet da Antara slecht is ofzo he. maar het is makkelijker als het in mijn buurt gebeurd..
moet je in nederland ook naar de keuring om gekeurd te zijn als " verlaagd voertuig" en een GOCA attest hebben ?
 

Cordoba

Forumguru
Keuring verlaagd voertuig bestaat niet in NL, wel is het zo dat je (officieel) alleen onderdelen mag gebruiken die goedgekeurd zijn voor jouw type auto (dat geldt dus voor van alles: lampunits, velgen, uitlaat, verlagingssets, eigenlijk alle functionele delen van een auto). Neem anders eens contact op met @Joske hij is van Vlaanderen, en heeft zijn vorige auto bij Antera laten verlagen, en zijn huidige auto is gebeurd, of gebeurt binnenkort.
 

W2them

Nieuw lid
Keuring verlaagd voertuig bestaat niet in NL, wel is het zo dat je (officieel) alleen onderdelen mag gebruiken die goedgekeurd zijn voor jouw type auto (dat geldt dus voor van alles: lampunits, velgen, uitlaat, verlagingssets, eigenlijk alle functionele delen van een auto). Neem anders eens contact op met @Joske hij is van Vlaanderen, en heeft zijn vorige auto bij Antera laten verlagen, en zijn huidige auto is gebeurd, of gebeurt binnenkort.

Oke zal ik doe alvast bedankt!
 

micky

Forumguru
Gewoon het gedacht als er iets mis Zou zijn moet ik naar Nederland komen vind het idee een beetje stom snapje. ik zeg niet da Antara slecht is ofzo he. maar het is makkelijker als het in mijn buurt gebeurd..
moet je in nederland ook naar de keuring om gekeurd te zijn als " verlaagd voertuig" en een GOCA attest hebben ?

Daarom verwees ik je (net als anderen) ook naar Antera, die heeft vaker met dit bijltje gehakt en idd is er volgens mij een attest te verkrijgen, anders worden gewoon alle letters op de veren verwijderd, ze zijn gewoon donker grijs, het valt dan niet eens op.
Problemen hoef je niet te verwachten, in Nederland leveren de dealers nieuwe Octavia's gewoon af met deze veren, het is een keuze uit de optielijst (zo heb ik ze ook besteld :) )
 

Joske

Forumguru
Ik zie dat je de weg op het forum gevonden hebt ;)

Betreft verlaging, @Antera kan alle nodige attesten voor ons Belgen ook voorzien. Dit houdt in: montage-attest en GOCA-attest. Vroeger (lees, tot een jaar geleden) was het niet evident om het GOCA-attest te bekomen. Maar aangezien de importeur in België "verdwenen" is, en Eibach Antera heeft aangeduid als officiële invoerder voor België (dat wil toch al wat zeggen denk ik dan ;) ) is het makkelijker geworden betreft het o zo belangrijke GOCA-attest.

Twee documenten zijn vereist voor verlagingen :


Dus, stel, je laat verlagingsveren Eibach pro plaatsen door Antera. Dan maak je vervolgens een afspraak op de keuring en daar moet er een "ongevallenkeuring" gebeuren, zie site: http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning#doc verlaging

"Na een keuring van de verlaging moet een bijkomende keuring van de « wielgeometrie » uitgevoerd worden om na te gaan of de geometrische hoeken binnen de toleranties van de constructeur blijven. De wielgeometrie kan enkel gekeurd worden in een gemachtigd keuringscentrum (zie hoofdstuk keuring na ongeval)."



Dit kost je bij de keuring, enkel voor wielgeometrie: €47 en dan wsl nog een tuningrapport a rato €8. Of er dan nog basiskeuring bij komt weet ik niet, maar ik veronderstel van niet. Ook hoe het zit met je jaarlijkse keuring weet ik niet, dat moet ik zelf nog onder horen. (of ik na verlagingskeuring nog 4 jaar vrijgesteld ben van de "gewone" keuring).

(nieuwe tarieven: http://www.goca.be/upload/documents_akct/Tarieven_AK_2014.pdf )


Betreft de keuring en de opmerking die @micky maakt over de letters er af te schuren, vergeet dat maar.. daar zijn ze in tussentijd al achtergekomen in de keuringscentra. Risico om met afgeschuurde letters naar keuring te gaan zou ik niet meer nemen, WANT indien ze het opmerken kan je de verlagingskeuring niet meer laten uitvoeren omdat de benodigde letters en kleuren verwijderd zijn van de verlagingsveren en dan krijg je ze niet meer gekeurd. Op je huidige veren staan gekleurde bolletjes, die vergelijken ze met de info die bij de auto hoort.


Mijn persoonlijk advies, voor de Belgen: plaats je verlagingsveren.. laat je auto dan ook keuren voor verlaagde set, nooit meer stress als je "anoniem" door de keuring wilt geraken verlaagd en je rijdt tenminste reglementair (én verzekerd) rond!
 

JorisAdriaanse

Nieuw lid
2- En ik zou graag wat voorstellen horen van mooie velgen die er onder zouden kunnen passen (zwarte kleur wagen)

18" Golus op de Black Magic

full
 
Bovenaan Onderaan