Skoda Octavia III: how to sierlijst grille vervangen

BlackIII

Actief lid
Is plastidippen zonder te verwijderen een optie of kan je moeilijk afplakken?

Heb ikzelf ook eerst gedaan, gaat een tijdje goed (bij mij zo’n 4weken) maar door de scherpe randen van de gril komt plastidip toch snel los. En gezien de tijd en toch het bedrag wat je weer aan plastidip + afplak spul kwijt bent, is het wat mij betreft wel waard om gewoon voor de zwarte (RS) omlijsting te kiezen. Het metallic staat ook wat mooier vond ik....

BlackIII

Actief lid
Owja en zelf installeren is goed te doen volgens de eerder geposte instructie, zonder de bumper los te hoeven halen ;)

BlackIII

Actief lid
bij de kreijne webshop, was toen €59,-

(Kreijne was vroeger de dealer in hoogland, tegenwoordig overgenomen door Pon) hun eigen webshop blijkt niet meer in de lucht te zijn, (wordt doorgeleid naar die van skoda.nl)

Maar deze dealer kan het waarschijnlijk wel bestellen, laatst ook met een bumperprotectiestrip gedaan:
https://www.skoda.nl/dealers/pon-dealer-hoogland

Succes!

JeSko

Forumguru
Dus begrijp ik goed dat de grille omlijsting kan vervangen worden zonder de bumper los te halen, maar als je de gehele grill wilt vervangen zoals ik, dan moet de gehele bumper eraf?

JeSko

Forumguru
Blijkbaar is enkel de VRS 220 ( bij de 230/245 hebben ze het veranderd ) de grille geplasticlast en niet geklikt. Dus moet ik het plastic lassen om de nieuwe grille te monteren. Dat kan je zelf doen met bv stripbandjes toe te voegen en te smelten met een heatgun of zelfs aansteker, maar het word wel een hele klus zo.

JeSko

Forumguru
@EdK

We hebben van die opzetstukken voor een heatgun om heel gericht te werken, daarmee concentreer je tot 600 graden op één plek dus dat komt wel goed.

EdK

Forumguru
@JeSko je hebt het volste recht om het te doen met de hittegun hoor alleen Hemi en ik hebben daar blijkbaar de zelfde gedachte over !?
Nu zijn wij ook niet te oud om te leren maar ik redeneer in deze uit de praktijk.

Op zaak maken wij heel veel frontplaten voor elektra kasten. Hier zit heel veel ponswerk in maar ook buigwerk.
De frontplaten worden gemaakt uit kunststof platen van 2 of 4mm dikte.
Bij het buigen gebruiken wij een tafel met een in te stellen liniaal en daar leggen we dan op maat de kunststof plaat tegen aan.
Er onder zit een 1mm weerstandsdraad die spanning krijgt en dan de kunststof plaat gericht hitte geeft en waardoor hij warm(heet) word zonder te verbranden en als kunststof dan warm genoeg is buigt hij al uit zichzelf om en wij brengen de plaat dan op de rand van de tafel en met dan een hoekprofiel eroverheen laten we het dan afkoelen en creëren dan een mooie omgezette frontplaat.

En we hadden dus een collega die dit maar ouderwets en traag vond gaan, en dit moest ook met een hittegun gedaan worden.
Affijn om er geen al te lang verhaal van te maken, hij maakte veel teveel kunststof TE heet rondom dat hij uiteindelijk een frontplaat had die alleen mooi was voor in de prullenbak.
En in jouw geval ook je moet maar op beperkt gedeelte die stiften warm maken en met de gun maak je al teveel warm.
En met bv een soldeerbout ( oude grote ) en die tegen begin te houden druk je al smeltend de kop uit elkaar maar niet waar het koud moet blijven....
Maar zoals ik aan begin zei, ook ik ben niet te oud om te leren dus zie graag dat het je lukt !
Al heb ik er me twijfels over redenerend vanuit bovenstaand verhaal

JeSko

Forumguru
Nja zal wel zien @EdK , heb de oude oem en nieuwe Kopa grill eens naast elkaar gehouden en ik zie toch echt ( ondanks wat men me verteld heeft ) dat deze clipspunten heeft. Twee grote die diep gaan ( soort van clips/pin ) en de rest normale clipsen. Zal voor de zekerheid zo'n soldeerbout scoren en wat plastic toevoeg materiaal.

Bovenaan Onderaan