AGTon
Forumguru
Na zeven jaar komt eindelijk het pensioen van de huidige Skoda Fabia in zicht: dit is zijn opvolger die in het voorjaar leverbaar wordt.
De nieuwe Fabia groeit ten opzichte van het huidige model niet eens zo veel met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 3,99, 1,64 en 1,50 meter. De grootste winst boekt het nieuwe model in de hoogte, die met 5 centimeter toeneemt. Skoda belooft meer ruimte in het interieur en de bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter. Met de achterbank neergeklapt loopt de laadcapaciteit op tot 1.163 liter. Het design van de Fabia lijkt sterk op dat van de Roomster, de gelijkenissen tussen de neuzen is treffend. Skoda stelt de hatchback voor op de Salon van Genève, die begin maart plaatsvindt, en kort daarna wordt de auto leverbaar. De Nederlandse dealers zien de Fabia net na de AutoRAI 2007 in hun showrooms verschijnen, en dat komt neer op begin april. Overigens blijven de huidige Fabia Combi en de Sedan (bij ons al uit het gamma gehaald) naast de nieuwe hatchback leverbaar.
Zoals verwacht komt het motorengamma van de nieuweling overeen met dat van de Roomster, al levert Skoda de nieuwe Fabia met een nog lichtere 1.2 driecilinder instapversie. De 1.2 is er met 60 en met 70 pk. Een volgende stap is de 85 pk leverende 1.4 16V, een viercilinder uiteraard en de 1.6 16V met 105 pk is de voorlopige topversie. Deze is te combineren met een zestraps Tiptronic automaat, waarmee de Fabia na de Volkswagen Polo de tweede auto is in het B-segment met automatische zesversnellingsbak. Dieselen kan met de 70 pk sterke 1.4 TDI, en Skoda biedt net als in de Roomster ook de 80 pk-versie van deze driecilinder diesel aan. De 1.9 TDI met 105 is de krachtigste zelfontbrander, en die beschikt net als de 1.4 TDI 80 pk over een roetfilter. Over een eventuele toekomstige RS doet Skoda nog geen uitspraken. In het huidige model werd de sportieve rol vertolkt door een 130 pk sterke 1.9 TDI maar die motor is uit het omvangrijke motorengamma van de Volkswagen Groep verdwenen.
Skoda waardeert het Fabia-gamma op door automatische airco aan te bieden, GSM-telefoon met Bluetooth, en een audiosysteem waarop je MP3 of iPod kunt aansluiten.
Ik moet zeggen, ben niet zo dol op de plaatjes, maar misschien komt hier nog verandering in als ik hem in het echt zie.
bron: autoweek: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5699&cache=no
De nieuwe Fabia groeit ten opzichte van het huidige model niet eens zo veel met een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 3,99, 1,64 en 1,50 meter. De grootste winst boekt het nieuwe model in de hoogte, die met 5 centimeter toeneemt. Skoda belooft meer ruimte in het interieur en de bagageruimte heeft een inhoud van 300 liter. Met de achterbank neergeklapt loopt de laadcapaciteit op tot 1.163 liter. Het design van de Fabia lijkt sterk op dat van de Roomster, de gelijkenissen tussen de neuzen is treffend. Skoda stelt de hatchback voor op de Salon van Genève, die begin maart plaatsvindt, en kort daarna wordt de auto leverbaar. De Nederlandse dealers zien de Fabia net na de AutoRAI 2007 in hun showrooms verschijnen, en dat komt neer op begin april. Overigens blijven de huidige Fabia Combi en de Sedan (bij ons al uit het gamma gehaald) naast de nieuwe hatchback leverbaar.
Zoals verwacht komt het motorengamma van de nieuweling overeen met dat van de Roomster, al levert Skoda de nieuwe Fabia met een nog lichtere 1.2 driecilinder instapversie. De 1.2 is er met 60 en met 70 pk. Een volgende stap is de 85 pk leverende 1.4 16V, een viercilinder uiteraard en de 1.6 16V met 105 pk is de voorlopige topversie. Deze is te combineren met een zestraps Tiptronic automaat, waarmee de Fabia na de Volkswagen Polo de tweede auto is in het B-segment met automatische zesversnellingsbak. Dieselen kan met de 70 pk sterke 1.4 TDI, en Skoda biedt net als in de Roomster ook de 80 pk-versie van deze driecilinder diesel aan. De 1.9 TDI met 105 is de krachtigste zelfontbrander, en die beschikt net als de 1.4 TDI 80 pk over een roetfilter. Over een eventuele toekomstige RS doet Skoda nog geen uitspraken. In het huidige model werd de sportieve rol vertolkt door een 130 pk sterke 1.9 TDI maar die motor is uit het omvangrijke motorengamma van de Volkswagen Groep verdwenen.
Skoda waardeert het Fabia-gamma op door automatische airco aan te bieden, GSM-telefoon met Bluetooth, en een audiosysteem waarop je MP3 of iPod kunt aansluiten.
Ik moet zeggen, ben niet zo dol op de plaatjes, maar misschien komt hier nog verandering in als ik hem in het echt zie.
bron: autoweek: http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?ID=5699&cache=no