Skoda Rapid hatchback 2014

MaxN

Donateur
De Goodyear Vector 4Seasons G2 of Continental All Season Contact zijn wel die maat beschikbaar.
Beide ook erg goed, alleen schijnt van de Conti de duurzaamheid minder te zijn.
De Goodyear en de Michelin presteren praktisch hetzelfde volgens de tests.

Het is overigens een niet veel voorkomende maat zie ik zo.
En ook aardig aan de prijs.
Dezelfde band in 205-55-R16 is ongeveer €30,- goedkoper per band.
Misschien een andere maat kiezen die overeenkomt qua omtrek die goedkoper is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het niet erg tweemaal per jaar een uur/anderhalf wielen te wisselen.
Dat heb ik ook wel een jaar 10 niet erg gevonden hoor - dan had ik het wel anders geregeld. Het gaf mij de vrijheid om zelf het moment te kiezen dat er gewisseld werd, zonder afhankelijk te zijn van de bandenboer of zo. Maar nu ik me er helemáál niet meer druk over hoef te maken ervaar ik dat toch als een hele vooruitgang...
 

duopenotti

Senior Member
Zo is het @Nielzzz . Laat je niks aanpraten ;)

Volgens mij is veruit het grootste deel van het jaar de zomerband de beste type band met betere rij- en rem-eigenschappen en dus ook veiliger dan de 4 seizoenen band.
 

Nielzzz

Actief lid
Het is overigens een niet veel voorkomende maat zie ik zo.
En ook aardig aan de prijs.
Dezelfde band in 205-55-R16 is ongeveer €30,- goedkoper per band.
Misschien een andere maat kiezen die overeenkomt qua omtrek die goedkoper is.

Is het geen probleem dan, die 10mm breedte verschil?
 

hemi24

Forumguru
Misschien is een 195/55r16 een alternatieve maat, waarin meer keus is (voor een gunstige prijs)...
 

Canon-Eye

Forumguru
Is het geen probleem dan, die 10mm breedte verschil?
Is geen probleem. Integendeel, het contactvlak wordt er iets kleiner van bij hetzelfde gewicht van de auto, daardoor (iets) meer druk per cm2. Is op nat wegdek en ook met sneeuw alleen maar een voordeel...
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Leuke recente test in VS - kwam Michelin lager uit dan bv Pirelli in nieuwstaat, maar beter wanneer de band al een stuk afgesleten was... Wel interessant - de meeste tests zijn altijd de band in nieuwstaat, maar dat zijn ze niet erg lang toch
Dees test was all season variant - in de beschrijving links naar de test data specifiek


Wijzelf - we hadden de eerste jaren Michelin en eigenlijk geen klachten over. Later Continental EcoContact en een andere variant en in t begin blij mee maar moet wel zeggen dat de Conti's wat minder lang prettig voelen dan de Michelins.
 
Laatst bewerkt:

Nielzzz

Actief lid
De Rapid staat er inmiddels, meteen de km stand over de 130k getikt (was niet veel voor nodig). Erg blij met de wagen!

Banden blijft lastige materie voor me. Aantal dingen:

1. Bandbreedte. @Canon-Eye wat betreft aquaplaning: duidelijk, dit wordt ook na Googlen bevestigd. Hoewel die 10 mm zal niet bijzonder veel uitmaken.

2a. Kan die minder brede band zomaar op de velg? Waarschijnlijk maakt die 10 mm hier ook niet zoveel uit, maar wat is de (figuurlijke) bandbreedte?

2b. Stel ik switch van 215/45 naar 205/55, dan veranderd de omtrek. 175/55 op R16 levert eenzelfde wanghoogte op, maar 175 zal niet op deze velg passen.


Iedereen bedankt voor de reacties. Het is interessant om wat dieper in de wetenschap van banden te duiken. Er meer ‘science’ in dan je aanvankelijk denkt. Erg interessant, maar een keus voor een band kan gecompliceerder worden dan nodig/je wil.
 

gossy

Actief lid
Klopt ^^ Soms gewoon kijken naar je portemonnee =}
Als je dan dingen tegenkomt die je hoofd doen krabben en je auto doen zwabberen.. kijk je naar wat anders =}

Ikzelf ben niet een persoon die super veel emotie in een auto stopt zeg maar - het moet het gewoon goed doen en blijven doen en vooral veilig.. Soms loont het wel om even verder te kijken wel dan een prijslijst en de eerste de beste review doch - er zitten producten tussen die eigenlijk niet door de beugel kunnen wel in bepaalde omstandigheden.. Ikzelf zou de standaard maat voor de velg kiezen wel Ook ooit iets anders gedaan meen ik in t verleden en dat verschil was merkbaar en niet een een praktische goede zin eigenlijk achteraf gezien lol
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik kan niet in je portemonnee kijken en je hebt natuurlijk net een auto gekocht, maar voor €30,- per band (€120,- in totaal) extra zou ik me niet druk maken over of smallere opties zouden passen. Gewoon de fabrieksmaat kiezen.....
 
Bovenaan Onderaan