Skoda start niet meer ;-(

Heren / Dames,

Heb een lichtelijk probleempje!

Even kleine inleiding. Sinds ik de auto heb, heb ik al last van een overenthousiaste startmotor. Vooral als het koud is hoor je het het duidelijkst. Hij blijft dan nog even nastarten...

Gister wilden wij dus met de auto weg, maar op alle lampjes knipperen (standaard) na, deed ie helemaal niks. Contact en stroom werkt allemaal goed, maar zodra je de sleutel verder draait doet ie helemaal niks!

Hebben de auto aangeduwd en dat werkte wel.

Werd mij gezegd dat het de startmotor is, dat ie de geest gegeven heeft?
Is ook tegen mij gezegd dat ik tijdens het starten een tikkie tegen de startmotor moest geven, want dat zou nog weleens helpen. Nou hier dus niet!!!

Wat ik ook opmerkte is dat tijden het proberen te starten een soort zachte pieptoon (beetje alarm achtig) uit het motorcompartiment vandaan komt!!

Wie kan me helpen!?!?!? Is het echt de startmotor? Dan moet ik proberen een andere te regelen.

Gieliovd

Forumguru
Dat klinkt als een defect startrelais!

Een kapotte startmotor speelt hier ook een rol ja.

Piepen is een elektronisch probleem, ik denk direct aan het relais. Even boekje erbij en checken!

Dat nadraaien heb ik ook, moet geen probleem zijn. Hij kan er hoogstens gewoon een keer mee stoppen.

Tenzij hij natuurlijk sluiting maakt.

En de startrelais zit als ik me niet vergis op de startmotor toch?
Volgens mij niet in de zekeringenkast...

Anders eerst kijken of het de relais is of is het verstandiger om een andere startmotor te kopen

Gieliovd

Forumguru
Startrelais zit volgens mij in een zekeringenkast in het motorcompartiment. Heb het nog niet bekeken! Ik moet ooit ook een andere startmotor denk ik, hij loopt wel eens na zoals de jouwe.

Nee, niet zomaar een nieuwe startmotor kopen. Eerst kijken, dan kopen. Second opinion halen, ff monteurs hier afwachten, garage bellen....

van_der_P

Senior Member
En de startrelais zit als ik me niet vergis op de startmotor toch?
Volgens mij niet in de zekeringenkast...

Anders eerst kijken of het de relais is of is het verstandiger om een andere startmotor te kopen

Misschien zou het ook aan het contactslot kunnen liggen. Omdat je schrijft dat de startmotor nog nadraait. Als de motor loopt, moet de spanning toch afgeschakeld worden. Dan kan die startmotor toch niet door lopen ?

Wacht dan de reacties hier eventjes af...
Weet ook niet precies waar de startrelais zit, hoop dat iemand mij dat kan vertellen?

Denk niet dat het aan het contactslot ligt. Want anders zou die het nu nog steeds moeten doen, maar hij doet niks meer, draait niet meer rond

Gieliovd

Forumguru
Misschien zou het ook aan het contactslot kunnen liggen. Omdat je schrijft dat de startmotor nog nadraait. Als de motor loopt, moet de spanning toch afgeschakeld worden. Dan kan die startmotor toch niet door lopen ?
Neuh, dat is gewoon de starterkrans die even meeloopt met het vliegwiel. Waarschijnlijk door vervuiling of slijtage.

Is wel een bekend euvel in de voertuigenbranche.

EdK

Forumguru
Ik ga voor een defect startrelais !! Volgens mij zit deze ergens onder de motorkap gemonteerd !! zullen dikke draden naar toe lopen vanwege het vermogen wat een startmotor trekt !!

Ik ga voor een defect startrelais !! Volgens mij zit deze ergens onder de motorkap gemonteerd !! zullen dikke draden naar toe lopen vanwege het vermogen wat een startmotor trekt !!

En hoe weet ik dat als ik de startrelais gevonden heb dat ie kapot is???

Bij de weg, zekeringen zijn het iig niet, heb net gecontroleerd!!

EdK

Forumguru
En hoe weet ik dat als ik de startrelais gevonden heb dat ie kapot is???

Bij de weg, zekeringen zijn het iig niet, heb net gecontroleerd!!
Eerst je wagen in zijn vrij zetten en de handrem erop !!!!
Als er alleen maar 2 dikke draden opuit komen en 1 of 2 dunne dan een stuk draad nemen van dezelfde dikte als de dikke draden en deze dikke draden kortstondig doorverbinden ( 1 a 2 sec ) ( wel kleur op kleur ) dit doet het relais uiteindelijk ook !!
Maar laat even een ander het ook bevestigen want ik ben geen automonteur en het elektra in een auto is een vak appart zeg ik altijd !!

Gieliovd

Forumguru
Exact ja.

Tja, probeer eens of hij klikt met contact schakeling.

Hoor of deze aan het piepen is of wat anders.

Misschien is hij wel half gesmolten....

Ga eerst eens kijken of je wat hebt gevonden. Ben benieuwd.

Exact ja.

Tja, probeer eens of hij klikt met contact schakeling.

Hoor of deze aan het piepen is of wat anders.

Misschien is hij wel half gesmolten....

Ga eerst eens kijken of je wat hebt gevonden. Ben benieuwd.

Wordt em nu niet meer hoor :biggthumpdown:
A is het donker en B ook nog takkeweer!!!!

Morgen misschien maar eerder naar huis! Dan creatief aan de slag...
Stel dat het de relais is, waar kan ik dan een ander halen? Zal het op voorraad liggen bij de dealer?

EdK

Forumguru
Wordt em nu niet meer hoor :biggthumpdown:
A is het donker en B ook nog takkeweer!!!!

Morgen misschien maar eerder naar huis! Dan creatief aan de slag...
Stel dat het de relais is, waar kan ik dan een ander halen? Zal het op voorraad liggen bij de dealer?

Donker takkeweer ??? hier schijnt de zon !!! ( t zonnetje loopt weer voorbij in haar string )

Relais is bij je skodadealer te halen en een telefoontje met hem en je weet of hij het op voorraad heeft !!

Gieliovd

Forumguru
Bij de grote dealers wellicht...

Krijgen we nou Ed! Strings? Een jaar of 20? Maak ff wat foto's :D (grap, offtopic)

Donker takkeweer ??? hier schijnt de zon !!! ( t zonnetje loopt weer voorbij in haar string )

Relais is bij je skodadealer te halen en een telefoontje met hem en je weet of hij het op voorraad heeft !!

Woon je vast HEEEEL ver weg :D Hier jammer genoeg niet! Ja als ik de zonnehemel aanzet :yeah:

Da's makkelijk, gewoon te halen bij de skodadealer!!!!

Kan iemand mij misschien ook vertellen waar die relais ergens verstopt zit onder de motorkap???

Bovenaan Onderaan