@Rallye, laten we de rekensom eens maken, recent is er namelijk
een nieuwe life cycle analysis gepubliceerd over de productie én het verbruik van nieuwe elektrische auto's (EV) t.o.v. auto's met verbrandingsmotor (ICE).
Bij de productie van een EV komt voor een middensegment auto (VW Golf bijv) 10.5 ton CO2 vrij (waarvan 4.5 ton voor de batterij). Voor een vergelijkbare ICE ongeveer 7. Uitstoot van een gemiddelde ICE die nu rondrijdt (de data komt van Spritmonitor
) is 0.22 ton / 1000 km, van een EV 0.04, verschil is 0.18 ton / 1000 km. Dus om die 10.5 ton CO2 voor de productie van een nieuwe EV te compenseren, moet een nieuwe EV een kleine 60.000 km rijden.
Als we dan nog even meerekenen hoeveel de auto's de laatste jaren zuiniger geworden zijn (want die maatregel in Wallonië gaat allereerst om de oudste auto's), dan gaat dit getal met nog ongeveer 1/3 tot 1/4 omlaag (even een schatting mijnerzijds, kan zo snel even geen data vinden), dus dan zitten we rond de 40-45.000 km. Dit zijn dus de opgetelde kilometers tot het moment dat iemand een nieuwe auto koopt.
Milieutechnisch is dit geen heel gekke maatregel dus. Ik heb nu 30.000 km in m'n huidige Faab gereden, en voorlopig koop ik nog geen nieuwe (klop af, en zelfs als ie overlijdt koop ik geen nieuwe, maar een nieuwe oude). En ik rijd behoorlijk weinig.
Financieel is t natuurlijk een heel ander verhaal, zonder subsidies wordt dit inderdaad voor veel mensen een zware dobber.