Skoda superb combi nieuwe koplampen

Dag allemaal,

ik beschik over een Skoda superb combi 1.6TDi van 2014 deze heeft de standaard koplampen, nu ik zou er graag de led xenon koplampen willen inzetten, kan dit überhaupt?

Ik heb er gevonden maar weet niet of dit lukt, en is er iemand die deze zou willen plaatsen voor mij? Of kan ik dat aan mijn dealer vragen.

groet,
Rob

Electric

Senior Member
Wil je LED of xenon lampen? Retrofit monteren van de koplampen kan, maar is een duur grapje. Tevens komen er nog meer zaken bij: automatische niveau regeling en aanpassing van je bumper voor de sproei installatie voor de koplampen. Als het je het tenminste volgens "het boekje" wilt doen...:D

Bij mijn vorige auto wilde ik dit ook maar de 2 koplampen alleen waren al meer dan 1300 euro en dan moest ik nog een andere kabelboom regelen, automatische hoogteregeling, enz. Toen maar besloten om er Ali Express xenon in te zetten. 1 van best bestede 60 euro ooit op Ali.:jaja: Wereld van verschil in vergelijking met halogeen. Maar mijn koplampen waren geschikt voor xenon (lens koplampen). En de Passat B5 stond ook bekend om slecht lichveld met halogeen...:shutup:

JeSko

Forumguru
Dat word vrees ik een dure ombouw, zoals al gezegd zit je met andere units, ballast van de Xenon ( heb begrepen dat dit voor APK nogal eens problemen kan geven, geen idee hoe dat echter in NL zit?) aanpassingen kabelboom, installatie koplamp sproeiers, coderen etc etc.

Hier wat leesmateriaal, maar eenvoudig is het niet, @Antera kent hier alles van misschien dat hij je kan helpen.

Edit: aftermarket setjes gaan denk ik vlotter zijn om te bekomen en te installeren.

Laatst bewerkt:
Heb Antera een bericht gestuurd, bedankt alvast voor de reacties, ben benieuwd...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Antera

Donateur
Heb hem al beantwoord er komt zoveel meer kijken. Hoogte regelaars , juiste BCM indien geen High versie en eventuele gateway en daarnaast ook het inleren , parametiriseren enz enz.

Eltjo

Forumguru
Is langzamer rijden een optie?
Ja, ik heb af fabriek xenon en dat is idd een enorm verschil ..... in echt donker. En dat heb je in NL al bijna niet meer.
Het is ook een enorm verschil als er iets mee aan de hand is. Lamp kost idd > € 600.
Ik denk dat je inmiddels wel aardig genezen ben en afziet van een echte ombouw.
Succes met andere lampen.

JeSko

Forumguru
@eltjo2

Mij maakt het niet uit dat Xenon duurder is als het stukgaat, en ik zeg als, want het is superieur aan halogeenlampen, zowel qua lichtopbrengst als qua levensduur, halogeen wil ik echt nooit meer op een auto. Toen ik de S2 kocht moest die ook Xenon hebben, met halogeen had ik hem laten staan.

JeSko

Forumguru
@Cuupke

Heb je mijn linkje al eens bekeken? Via ledperf, dit zou plug en play moeten zijn. Ook makkelijk weer te demonteren Indien gewenst of nodig.

Electric

Senior Member
Xenon was voor mij ook een vereiste toen ik ging zoeken naar een andere auto. Zeker toen ik het verschil zag na het "ombouwen" van halogeen naar xenon bij mijn vorige auto. En dat was een low budget uitvoering: ballast en xenon plaatsen.

Ben ook erg blij met xenon op de Superb. Ik woon ook vlak bij enkele snel- en autowegen die niet 100% voorzien zijn van lantaarnpalen.

JeSko

Forumguru
@Electric

In België is het nog erger, om te besparen schakelen ze hier vanaf een bepaald uur op veel plaatsen gewoon het licht uit, mijn straat bijvoorbeeld heeft overal verlichtingspalen staan, maar deze branden s'nachts nooit, ondanks dat het een heel drukke weg is.

JeSko

Forumguru
@eltjo2

Dat was zo enkele jaren geleden inderdaad, maar sinds de besparingen is dit niet langer zo fel. Zeker niet op secundaire wegen, ook bepaalde stukken autosnelweg worden s'nachts gedoofd. Maar alsnog zijn we het best van alle landen s'nachts zichtbaar, het is alleen wat minder geworden en dat merk je dus vooral op kleinere tot middgrote wegen die vroeger heel de nacht door verlicht werden.

http://thismustbebelgium.com/belgium-spotted-space/

Eltjo

Forumguru
Hoe zit dat eigenlijk met de levensduur van xenon?
De teller staat bij mijn auto nu op 265 dkm en ik weet dat ook de vorige eigenaar nog nooit een lamp heeft laten vervangen. Er zijn van de hele auto alleen nog maar stads- en kentekenlampjes vervangen...
En uiteraard heb ik geen xenon reservelampjes (€50 ?) in de auto liggen.

JeSko

Forumguru
@eltjo2

Xenon doe je normaal de levensduur van je auto mee uit, maar het vaak kort inschakelen van de lampen ( en dus het gas ) zorgt wel voor snellere achteruitgang van de lampen. Zou er zelf geen schrik van hebben. In mijn omgeving ken ik niemand die zijn Xenon heeft moeten vervangen, soms op auto's die 10 jaar in bezit van desbetreffende personen zijn geweest.

Bovenaan Onderaan