MarcoO2
Forumguru
Op de IAA is de Skoda Superb Combi onthuld, maar de gewone Skoda Superb staat inmiddels al een jaar bij de Nederlandse dealers en je ziet de auto steeds meer op de weg. Kunnen we concluderen dat de nieuwe sedan een succes is?
Volgens de importeur wel. Van sept 08 t/m sept 09 werden er maar liefst 1.500 stuks verkocht. Het doel was om in die periode 1.200 stuks te verkopen, dat is dus gelukt. En ter informatie; van het vorige model Superb zijn er van 2002 t/m 2009 maar 1.900 stuks verkocht. De cijfers lijken te kloppen met mijn eigen indruk, ik zie de Superb opvallend vaak rijden. Meest populaire model schijnt de Superb Greenline te zijn, het ecomodel van Skoda (A-label).
De nieuwe Superb heeft inmiddels al 30 internationale prijzen gewonnen. Dit varieert van Best Car volgens Auto Motor & Sport in Tsjechië, Company Car of the Year in Duitsland, Tsjechië en Kroatië, en tot Golden Steering Wheel volgens Bild am Sonntag in Duitsland. De Superb is in Nederland oa Trekauto van het Jaar geworden, al zou een CL500 natuurlijk ook voldoen. Tevens is de auto in maar liefst 8 Europese landen uitgeroepen tot Auto van het Jaar, onder andere in thuisland Tsjechië.
Mijn rokende collega heeft het al eerder geschreven, Skoda zit in de lift. Het merk weet jaar na jaar haar eigen verkooprecords te verbreken en ook qua uitstraling is Skoda de afgelopen jaren veel aantrekkelijker geworden. Zelfs ex-Audi en Bugatti designer Jozef Kaban stapte over naar Skoda. What’s next?
bron: autoblog