Skoda Superb niet door elandproef?

Captain Hook

Forumguru
Zou ditzelfde ook niet het geval zijn met allerlei andere auto's die afgeladen worden met opties?

Op de duitstalige skoda sites staat/stond altijd dat het lediggewicht altijd afhankelijk is van de eventuele meeruitvoeringen... Lijkt me op zich ook heel logisch.

BTW: heel veel mensen zweren bij grote maten velgen (want dat staat zo lekker stoer) en beweren dat je auto dan een betere wegligging krijgt. Nou niet dus... :bye:
 

dickv6

Nieuw lid
elandproef

Hallo, ik ben nieuw op het forum maar heb vandaag ook autointernationaal gelezen. Ik rij in een S2 V6 Combi met Themisto 18", kortom de risicogroep. Wat me opvalt is de lage loadindex op de banden: 92 XL . Bij mijn vorige audi a4 moest er absoluut 97 XL op zitten anders begon de auto te bonken ( hier is hij voor teruggeweest bij PON) . De S2 weegt net zoveel (of meer) en heeft ook 4x4 dus waarom zo'n lage loadindex?
 

hemi24

Forumguru
Als ik het verhaal op autointernationaal.nl zo lees denk ik direct: "Zeker weer van die superbanden van Bridgestone... ;)"
 

michelover

Forumguru
Verhaal is niet echt compleet. Want wat voor banden zijn er gebruikt en wat voor merken. Als het maar met een merk band is getest kan het ook daar aan liggen. Jammer dat de journalisten nooit complete verhalen afleveren. Rij nu al een jaar met Themisto 18 inch en geen problemen gehad ook niet bij volle belading. Maar er lopen dan ook weinig elanden op de weg.;)
 

michelover

Forumguru
Even wat dingen opgezocht en het volgende gevonden als voorbeeld ;
Gewicht volgens Skoda , Superb HB 1.4 TSI , 1382kg er mag 663kg bij is dus 2045kg.
Met een index van 92 op de banden mag je 630kg per band dus 2520kg in totaal wegen.
Maximale gewicht van de standaard auto is dus vol beladen 2045kg.
Houden we nog 475kg over om alle opties erop te zetten.
Wegen alle extra opties bij elkaar dan nog even 475kg ????
Begrijp me niet verkeerd dit soort testen zijn goed maar maak ze wel volledig. Doe op me werk de analyse van wapens en wapensystemen en dat zijn uitgebreide rapporten waar alles in staat. Anders kan je geen conclusie trekken en aanbevelingen geven.
@sitechris op de wegen waar ik rij zitten ook bochten , zou wel willen dat er geen bochten in zitten maar dan kom je zo moeilijk thuis.
 

LenK

Forumguru
geconstateerd dat alle exemplaren van de Superb die tot nu toe bij het tijdschrift gelogeerd hebben aanzienlijk meer wegen dan op het kentekenbewijs staat vermeld
De fiscus heeft zijn oortjes al gespitst :D
 

andrehj

Forumguru
En we hebben beeld!

Zie http://www.teknikensvarld.se/tvtv/100607-skoda-superb-dack/index.xml
(klik op het plaatje voor de video). Autointernationaal zit er in dit geval duidelijk naast: het is niet de achterband, maar de voorband die eraf loopt, omdat de velg het wegdek raakt. Dit doet ook gelijk het vermoeden rijzen dat de hatchback er net zo goed last van zal hebben, omdat de voorkanten van beide auto's nu eenmaal even zwaar zijn. :ahum:
Wie vind de ondertitelde variant van het filmpje?
 

vincefra

Actief lid
volg het even niet maar dat zijn extreme situaties die eland test ... (niet dat het nuttig is dat het wel lukt in zo'n situatie moest je daar ooit in verzeilen ...)
betreffende voor of achterwiel t.o.v. superb gewoon of superb combi, daar is een verschil daar de vering en ophanging anders zijn tussen beide modellen ... wat wel eens de resultaten kan vertekenen afhankelijk van model ...
 

kwaazaar

Actief lid
Heeft het sportonderstel hier netzoveel last van? Kan me voorstellen dat met wat minder rol ook de gewichsverdeling op het wiel anders is.
 

vincefra

Actief lid
de vertaling van het niet te vertalen (maar de zinnen zijn zeer cryptisch)

Vertaling van het Zweeds in het Nederlands
Twee weken geleden schreven we over de ramp voor de Skoda Superb (zie links hieronder) wanneer we de grote mid-range-test voor de komende editie van de World Technology had. Toen we de auto reed in gekrengd uitwijkmanoeuvre testband van de velg, nog voordat de traction control systeem de tijd gehad om te gaan werken. Het was geen toeval, het dek verleiden door alle vijf keer testen op verschillende gelegenheden.
Skoda reageerde snel en stuurde een delegatie van technici uit de Tsjechische Republiek, in principe, vestigden zich op de technologie wereld testbaan buiten Nyköping. Diverse tests werden uitgevoerd en uiteindelijk geconcludeerd dat de fout was dat de auto was te zwaar en ten onrechte gesteld dat de fabriek bandenspanning bij maximale belasting.
Nu gaan de fabriek met nieuwe aanbevelingen.
- Voor het geteste model, hebben we de aanbevolen spanning bij maximale belasting van 0,1 bar verhoogd op zowel de voor-en achterbanden, "zegt Marcus Nordstrom, service coördinator bij het Volkswagen-concern in Södertälje.

De nieuwe aanbevelingen zullen worden verstuurd naar alle Superb eigenaars. Eerst dacht dat Skoda banden plakken gebruikt in vergadering was de boosdoener, maar die theorie is het niet. In aanvulling op de bandenspanning is van mening dat een zekere overbelasting opname.
Technologie World heeft eerder opgemerkt dat veel auto's met een gewicht van aanzienlijk meer dan wat ze moeten doen volgens het kentekenbewijs. Het probleem is vooral auto's met veel apparatuur. Aangezien maxlasten is het verschil tussen massa en massa is de massa in de taak van de beslissing maxlasten. Volgens Skoda is het eigen gewicht van onze testwagen 1594 kg met chauffeur, maar toen we de auto te controleren weegt 58 kilogram weegt meer. Zoals laden we de auto als het moet bestand zijn tegen de maximale onder de logging-gegevens, betekent dit dat de auto's totale gewicht is 58 kg te hoog wanneer we de volledig geladen voordat älgtestet. Een verschil kan verwoestende kracht op de banden, en het onderhoud van wegen. Skoda zal nu informeren van klanten over het gevaar van overbelasting.
- We zullen het verzenden van brieven aan bestaande klanten op die voor maximale belasting en het belang van het rijden niet meer belasting dan toegestaan. Op onverkochte auto's, zullen we de etiketten plakken van instructie boeken waarin we duidelijk dat het eigen gewicht en daarmee varieert tussen maxlasten bilindividerna. Je moet kijken bij de registratie van de auto, "zegt Marcus Nordstrom.

Tegen deze kan worden betoogd dat dit niet het fundamentele probleem op te lossen, doet de fabrikant niet aangegeven het werkelijke gewicht. Zolang het opgegeven ledig gewicht is minder dan de werkelijke, zal er altijd een risico dat de Skoda Superb eigenaren rijden gevaarlijke overbelast, vooral omdat de marges lijken te worden uiterst klein.
- Het is waar, en we zullen verder gaan en de auto onderzoeken gewichten worden berekend, "zegt Marcus Nordstrom.
Skoda is na deze maatregelen tot opheffing van de opschorting van de verkoop Superb met 18 inch velgen. World technologie zal uiteraard nieuwe tests te maken.

OPMERKING: Skoda heeft met de recente aanbevelingen komen dan die welke hieronder worden geschreven. Ontdek de nieuwe aanbevelingen hier.
 

michelover

Forumguru
Toch wel knap dat er in verschillende landen ook verschillende gewichten worden aangegeven voor "dezelfde" auto. In ons landje is een Superb HB met 1.8TSI 1411kg , bij de ooster buren is dat 1511kg inclusief bestuurder van 75kg. In zweden waar dit verhaal vandaan komt staat keurig in de brochure 1511kg met 2 sterretjes, en de sterretjes geven aan dat het dan om een standaard versie gaat. Vreemd want het maximaal toelaatbare totaal gewicht is in alle landen weer keurig hetzelfde 2074kg.:crazy:
Vandaag moet ik toch even naar de dealer zal eens vragen wat hun hiervan weten.
 
Bovenaan Onderaan