Skoda verkoopt 75% meer auto's

Verbaasd mij inderdaad niets dat Skoda zo veel verkoopt. Als ik al om mij heen kijk (in de file) hoeveel GL's ik tegen kom onderweg, en hoeveel er in de showrooms stonden te kwijlen...

Dat verkopers in een bepaalde zaak zeiden "geen tijd voor offerte, doe maar online" :-| door de drukte. Nee, dan maar gewoon de autodealer bij mij in de stad, misschien niet 100% op de hoogte, haalt wat dingetjes door elkaar - maar neemt wel de tijd voor je. De koffie is overigens prima daar ;)

Wat forum betreft, ik heb nog nooit de behoefte gehad om mij voor een autoforum te registreren. Sinds ik de Skoda heb is het anders....

Captain Hook

Forumguru
@wmm: niet zozeer alleen autoverkopers, maar bij een heleboel dingen zie ik gewoon de toegevoegde waarde niet van een verkoper.

Bij allerlei duurdere spullen (zoals een auto) zoek ik zelf uit en te na uit, wat, hoe, wie, waar, waarom. Ervaringen (goede/slechte) met het product c.q. leverancier bij kennissen, vrienden, internet, etc. etc.

Dus als ik dan (bijvoorbeeld) in de autoshowroom kom is het van: "ik wil die en die, met die en die opties, kost dat? wanneer kun je leveren?"
Zo is het bij mijn laatste twee auto's ook gegaan. Niets veranderde aan de samenstelling van de gewenste auto. Alles had ik al op schrift voorbereid. Zelfs de prijs wat ik er uiteindelijk voor neer wilde leggen had ik tot op een paar procent nauwkeurig, al precies in m'n hoofd. Of die verkoper nou wel of niet een drie-delig pak aan heeft, of dat het een mooie blondine is met een kort rokje, is niet van invloed op de koop. (wellicht bij anderen wel, maar wat ik met m'n zuurverdiende geld doe, wordt niet door een verkoper met marketing- en salestruukjes bepaald, maar door ondergetekende zelf)

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Skoda het no-nonsense automerk was. Maar ja, als al dat image gedoe ook hier een rol gaat spelen, moet ik naarstig op zoek naar iets anders. :grin:

De verkoper wordt gedreven door z'n salesbonus en niet door mijn motivatie. Dat geeft al het spanningsveld aan... :disc:

Noord26

Forumguru
Dat verkopers in een bepaalde zaak zeiden "geen tijd voor offerte, doe maar online" :-| door de drukte. Nee, dan maar gewoon de autodealer bij mij in de stad, misschien niet 100% op de hoogte, haalt wat dingetjes door elkaar - maar neemt wel de tijd voor je. De koffie is overigens prima daar ;)

Mijn dealer in Tilburg is een grote afnemer van de Greenlines. Maar ik heb altijd uitgebreid te tijd gekregen. Dat kregen anderen ook die geinteresseerd waren- welke geholpen werden door andere verkopers. Een grote dealer wil absoluut niet zeggen dat er geen tijd voor je genomen wordt. Daarin was de lokale grote Opel dealer wel een goed voorbeeld van (Opel als lease-auto gehad). Maar dat pand enorme pand staat al niet voor niets al geruime tijd leeg.

Met andere woorden zegt de grootte van het bedrijf in feite niets over de servivebereidheid van een bedrijf. Als een verkoper iets zou zeggen in de trant van:"geen tijd voor offerte, doe maar online", dan gaat je dat op langere duur je de kop kosten. Ook is een behoorlijke korting mogelijk bij een groot bedrijf, hetgeen veelal alleen van toepassing wordt geacht bij een klein bedrijf. Met inruil zat ik al snel op 8% korting. Uiteindelijk 9,5% gekregen. En dat met een zeer goede inruilprijs voor mijn vorige auto. VW, om maar een voorbeeld te noemen, gaf 40% minder terug en maximaal 5% korting..

FredV

Banned
generaliseren is ook onzin, want er zijn gelukkig nog meer goede dan slechte dealers.

Afschaffen van de verkoper, ach dat is heel persoonlijk. Er zijn zat mensen die niet in de gelegenheid verkeren om zelf alles uit te zoeken en juist de hulp van een verkoper wensen.

Dan ga ik er wel vanuit dat die de kwaliteit heeft en niet zoals hier incidenteel is aangehaald, er met zn pet naar gooit.

Als ik dat zelf meemaak, dan ben ik ook weg bij die zaak en koop ik elders, of het nu iets van 10 euro of een auto betreft, er zijn gelukkig genoeg andere Goede winkels/bedrijven.

Bij mijn inziens en ervaring, koop ik liever mijn wagen bij een Familiaal bedrijf. (Wel officiële concessiehouder) Waar ik nu mijn Octavia besteld heb, werkt de patron (de baas), samen met zijn broer aan de wagens in de werkplaats. De ander broer is verkoper en de zus aan de receptie. Die zullen u niet zo gauw iets willen wijsmaken of afwimpelen... Mijn vorige wagen, Renault, kocht ik in een grote garage met meerdere verkooppunten. Daar komen en gaan de verkopers en mecaniciens zoals het hen uitkomt...

corsaar

Senior Member
Dat verkopers in een bepaalde zaak zeiden "geen tijd voor offerte, doe maar online
is natuurlijk van de zotte alsof ze online ineens wel tijd/zin hebben om de offerte
te maken laat staan de email te beantwoorden.
Al met al waardeer ik een goede verkoper/adviseur.

Bovenaan Onderaan