@wmm: niet zozeer alleen autoverkopers, maar bij een heleboel dingen zie ik gewoon de toegevoegde waarde niet van een verkoper.
Bij allerlei duurdere spullen (zoals een auto) zoek ik zelf uit en te na uit, wat, hoe, wie, waar, waarom. Ervaringen (goede/slechte) met het product c.q. leverancier bij kennissen, vrienden, internet, etc. etc.
Dus als ik dan (bijvoorbeeld) in de autoshowroom kom is het van: "ik wil die en die, met die en die opties, kost dat? wanneer kun je leveren?"
Zo is het bij mijn laatste twee auto's ook gegaan. Niets veranderde aan de samenstelling van de gewenste auto. Alles had ik al op schrift voorbereid. Zelfs de prijs wat ik er uiteindelijk voor neer wilde leggen had ik tot op een paar procent nauwkeurig, al precies in m'n hoofd. Of die verkoper nou wel of niet een drie-delig pak aan heeft, of dat het een mooie blondine is met een kort rokje, is niet van invloed op de koop. (wellicht bij anderen wel, maar wat ik met m'n zuurverdiende geld doe, wordt niet door een verkoper met marketing- en salestruukjes bepaald, maar door ondergetekende zelf)
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Skoda het no-nonsense automerk was. Maar ja, als al dat image gedoe ook hier een rol gaat spelen, moet ik naarstig op zoek naar iets anders. :grin:
De verkoper wordt gedreven door z'n salesbonus en niet door mijn motivatie. Dat geeft al het spanningsveld aan... :disc: