Skoda werkt aan nieuwe grote SUV´s

MarcoO2

Forumguru
[h=1]Skoda werkt aan nieuwe SUV´s[/h]

232012947136_Skoda-.jpg
Skoda onderzoekt op dit moment mogelijkheden voor het bouwen van twee SUV´s. Gepositioneerd boven en onder de Yeti zullen de nieuwe modellen gebruik gaan maken van Volkswagen-onderstellen.

Skoda timmert aardig aan de weg en is momenteel bezig met het verder uitbreiden van de range in segmenten waar zij nog niet vertegenwoordigd is. Technisch directeur Eckhard Scholz verklaarde tegenover het Britse Auto Express plaats te zien voor twee SUV’s, één groter en één kleiner dan de Yeti. Deze schittert namelijk vooral op de weg en schiet in ruig terrein tekort. Skoda kan bij Volkswagen voor een groot onderdeleninventaris terecht waardoor deze auto’s mogelijk al over twee jaar bij de dealer staan.

Touareg-broertje
De grote SUV zal gebaseerd worden op het onderstel en de motorisering van de Volkswagen Touareg en wordt ontwikkeld met de Indiase, Chinese en Russische markt in het achterhoofd. Daar zijn dit soort auto’s immers razend populair. Scholz verklaart niet te mikken op de luxe van de Duitse donor maar wil de auto juist praktisch en laaggeprijsd maken.

232012949132_Skoda-.jpg

Mini-SUV?

Hoewel we een kloon van de Touareg heel goed voor kunnen stellen is het ons onduidelijk hoe een SUV kleiner dan de Yeti eruit zou komen te zien. Wellicht kiest Skoda voor een kleine cross-over zoals de Nissan Juke, maar kan het ook kiezen voor een meer capabele off-roader zoals de Suzuki Jimny. De kleine SUV zal in ieder geval geplaatst worden op Volkswagen´s nieuwe MQB-onderstel. Als beide projecten doorgang vinden horen we daar later dit jaar ongetwijfeld meer over.

bron: autowereld

Onderstel van de touareg? WoW! Zal een grote wagen worden! En wat een gezelschap, de Q7, de Porsche Cayenne, Touareg, ... En met de specifieke skoda looks moet dat zeker meevallen!

@MarcoO2: een mini-SUV zie ik in deze tijd geen nut meer van, behalve dan als je geld over hebt (maar dan niet genoeg geld om een echte SUV te kopen).
De prijs ligt hoger dan een degelijke sedan, het verbruik ervan ook, de ruimte ligt dan weer lager. Er is zeker een markt voor, maar ik versta de mensen die dergelijke wagens kopen toch niet helemaal.

Ja, mijn auto is het ook niet denk ik!
Wat bedoel je precies mee?
Ik moet eerlijk zijn dat ik m'n auto niet gekocht heb omdat 'ie mooi is (alhoewel ik hem al veel meer kan appreciëren)... Wel is 'ie gekozen voor de prijs, grootte, opties en verbruik.

CharlesTucker

Forumguru
Ik sluit me aan bij de mening van Kyomity in deze, en vermoed zomaar dat Marco hetzelfde bedoelt. Bij mij geen haar op m'n hoofd die er aan denkt een Mini SUV te kopen. Ik zou een Mini-SUV ook zeker niet zien als "iets in de Scenic klasse", waarmee AGTon waarschijnlijk een Renault (grande) Scenic, Opel Zafira, VW Touran, Toyota Verso e.d. bedoelt, Midi MPV, 5 zitplaatsen met veel bagageruimte, en simpel om te bouwen tot 7 zitplaatsen zonder bagageruimte. Ik heb me er ook wel eens over verbaasd dat Skoda niet met zoiets bezig is. Aan de andere kant, 4, 5 jaar geleden gingen dat soort auto's bij wijze van spreke als de welbekende warme broodjes, maar tegenwoordig zie je toch erg weinig nieuwe op de weg, terwijl ze wel allemaal vernieuwd en up-to-date zijn. Misschien is de tijd voor dergelijke auto's voorbij, en heeft Skoda dat goed door. Zelf heb ik met veel plezier 4 jaar Zafira gereden, maar de extra mogelijkheden (2 extra kinderplaatsen op de 3e rij) heb ik pas 1 keer een heel klein beetje gemist en ben ik verder blij met m'n O2C. Hoe merkwaardig ik het ook vind, er lijkt wel een markt te zijn voor de "budget SUV's" (waarbij "budget" relatief is, zelfs een Kia Sportage is nog flink aan de prijs in mijn ogen), dus misschien ziet Skoda dat ook wel goed.

@CharlesTucker: De Touran is begonnen als een Skoda wagen. Maar moedertje VW vond niet dat het kon dat zij daarmee uitkwamen dus hebben ze maar even de idëeen weggehaald. Wel vreemd dat ze dan niet zoals bij de Up! een skoda variant hebben uitgebracht.

Wat het mij betreft moeten ze gewoon verder doen in de huidige lijn en (misschien ga ik hiervoor de wind vanvoor krijgen) ze zouden zelfs de Superb mogen laten vallen. Licht terugschakelen en gewoon een nieuwe Roomster uitbrengen als je't mij vraagt. Iets ruimer in de koffer en wat mooier op de zijkant. Jammer van de looks, want die roomster is écht een opperbeste wagen, een beetje stiefmoederlijk behandeld door z'n looks momenteel.

MarcoO2

Forumguru
Ik bedoelde dat een midi-SUV over het algemeen geen auto is waar ik vrolijk van wordt of die ik mooi vindt. Ik zou 'm alleen kopen als ik 'm nodig had (al kan ik me nog geen reden verzinnen waarom dat zo zou zijn). In plaats van een auto als een Zafira heb ik heel wat liever een Superb.

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou [een midi-SUV] alleen kopen als ik 'm nodig had al kan ik me nog geen reden verzinnen waarom dat zo zou zijn
Ik weet er wel een paar: een dochter die her en der concoursen wil rijden met haar paardje, of verhuizen naar een zandpad, of je boot uit het water trekken...

Zelf zou ik overigens in die gevallen waarschijnlijk kiezen voor een als normale combi vermomde 4x4, om het allemaal een beetje low-key te houden.

MarcoO2

Forumguru
Dat zijn dus inderdaad voor mij geen redenen om 'm te kopen -> juist omdat ik hetzelfde zou doen als jij en bijvoorbeeld een Scout of een allroad zou kopen.

Ik zie trouwens ook niet hoe zo'n mini SUV goedkoper zou kunnen zijn dan de Yeti. Toch niet met 4x4 mogelijkheden. En dan koop je beter een Yeti volgens mij. Dus als je dan perse een AWD of 4X4 wagen nodig hebt dan is het gat al gevuld bij Skoda.
Als het aan mij lag zou de Yeti zelfs wat groter mogen, daarom zie ik eerder een Yeti combi ofzo komen met het touareg onderstelletje onder.

Zespri

Forumguru
Zo af en toe lees ik wel eens Auto Motor und Sport zo ook deze week.
In Heft2 van 8 januari 2015 staat een groot stuk over de nieuwe VW Tiquan die blijkbaar ook gebruikt gaat worden voor de nieuwe grotere SUV van Skoda echter als je het artikel goed leest zie je ook een opmerking over de huidige Yeti.

De huidige Yeti zal in 2017 groeien en een lengte krijgen van 4,35 meter.

De grotere SUV die Skoda in 2016 op de markt wil brengen is gebaseerd op de nieuwe VW Tiquan die later dit jaar het levenslicht zal zien. Ik vermoed dat deze de eerder aangekondigde Snowman is..

Ik heb het artikel even in gescand er bijgedaan hieronder voor de liefhebber op de site van Auto Motor und Sport zetten ze alleen dit neer:

http://www.auto-motor-und-sport.de/...016-basis-liefert-der-neue-tiguan-743445.html

Großer Skoda-SUV ab 2016: Basis liefert der neue Tiguan
Der größere Skoda-SUV, den Skoda-Chef Winfried Vahland Anfang Dezember in einem Interview mit auto motor und sport angekündigt hatte, wird voraussichtlich 2016 auf den Markt kommen.

Wie auto motor und sport aus Skoda-Kreisen erfuhr, soll der Geländewagen, der oberhalb des Yeti rangiert, auf dem neuen VW Tiguan basieren, der 2015 kommt.
Skoda-SUV auch als Siebensitzer
Der noch namenlose Viertürer wird 4,60 Meter lang und damit 10 Zentimeter länger als die Basisversion des Tiguan. Der Skoda-SUV soll zwischen 500 und 1.800 Liter Laderaum bieten. Fünf Erwachsene sollen bequem Platz finden. Außerdem soll der SUV als Extra – wie auch der Tiguan – über zwei zusätzliche Klappsitze im Heck verfügen und damit sogar bis zu sieben Plätze bieten.
Die Motorenpalette umfasst beim Start je zwei Benziner (140/180 PS) und Diesel (150/184 PS), wobei die schwächeren Versionen mit Frontantrieb, die stärkeren serienmäßig mit Allradantrieb geliefert werden. Die Preise liegen auf dem Niveau des neuen Superb und werden bei voraussichtlich 25.000 Euro beginnen.

upload_2015-1-17_0-57-27.png

Laatst bewerkt:

Falcon

Donateur
Zou wel ontzettend leuk zijn als ze de naam dan omzetten naar Bigfoot..lol... Maar leuke shop! Een prijs van 25a28k is zeer redelijk. Ik hoop wel dat de mogelijkheid tot een extra zitrij een optie wordt.

Wordt nog een lastige keuze straks:
- Roomster MPV
- Bigfoot
- superb III
- Tesla 3

;)

Zespri

Forumguru
Ja zal dit jaar zelf ook me moeten gaan oriënteren naar een nieuwe wagen...
en ook een nieuwe dealer gaan zoeken wil ik Skoda blijven rijden.

Zelf had ik al eens zitten bedenken dat ik ondanks alles wel weer een Skoda Yeti 1.8 TSi wil en ook weer alles er op en er aan... maar goed ... heb nog ff de tijd om een keuze te maken..

Bovenaan Onderaan