Skodarijdster ziet locomotief te laat

Freakin

Actief lid
DORDRECHT - Een 28-jarige bestuurster van een auto is dinsdagavond op de Dokweg in Dordrecht tegen een overstekende locomotief gereden.
m1fz9dma39cy_396.jpg

Ze kwam met de schrik vrij, liet de politie weten.
De Dokweg wordt doorkruist door een enkelspoor goederenlijn tussen station Dordrecht en het zeehavengebied. Een rood licht en geluidssignalen van de trein waarschuwen de weggebruikers. Er zijn geen spoorbomen. De goederentreinen steken stapvoets de weg over.

Vermoedelijk heeft de vrouw de trein en het rode licht niet gezien. De buffers van de loc hebben zich net achter de zitplaats van de vrouw in de auto geboord.
De wagen raakte zwaar beschadigd. De spoorwegpolitie verricht onderzoek naar de botsing. De loc liep vrijwel geen schade op, de machinist bleef ongedeerd.

Gelukkig had ze geen passagier... een Skoda is sterk, maar een locomotief daar wint ie t niet van :(

RobPG

Lid
"Een 28-jarige bestuurster van een auto is dinsdagavond op de Dokweg in Dordrecht tegen een overstekende locomotief gereden."

Hmm, lijkt me eerder andersom, wel stapvoets gelukkig.

Skoody Boo

Actief lid
Dat is gewoon een raccordement waar stapvoets wordt gereden en de rangeerder voor de trein uit loopt. Als je dat voor al die industriespoortjes moet gaan doen wordt het wel even wat duurder dan fatsoenlijke wisselverwarming op het hoofdnet.

Noord26

Forumguru
Waar zie je dat Skoody? Want ik zie behoorlijk wat verkeerslichten op de foto, en die staan alleen op drukke plaatsen om verkeer te kunnen regelen. Zeker niet waar alleen stapvoets gereden mag worden.

"Vermoedelijk heeft de vrouw de trein en het rode licht niet gezien."

Rangeerder/machinst bedient het kastje welke bij de overweg staat en wacht totdat de verkeerslichten beginnen te werken tevens gaat er in het kastje een witte lamp branden ten teken
dat verkeerslichten aan zijn en trekt weer op met loc dit stapvoets, dat je dan als auto die lichten negeert helaas en knap stom. :smiley29:

dokweg dordrecht - Google Maps

kastje..

dokweg dordrecht - Google Maps

Mark

Banned
Ik vraag me af hoe lang het dan nog duurt om van stapvoets naar stop te gaan met zo'n gevaarte...
Minstens 10 meter maar naargelang van het tonnage dat achter de lok hangt en de toestand van het spoor kan dat nog flink oplopen.
De formule voor het bereken van de remafstand is de volgende:
(remtonnage/tonnage)x100 = rempercentage
Een rempercentage van 100perc. komt in theorie overeen dat een trein aan 100km/u op een afstand van 1000m tot stilstand komt.

Een praktisch voorbeeld:
De gegevens:
Een trein van 7 dubbeldekrijtuigen type M6
Tonnage van 1 rijtuig: 64ton
Remtonnage van 1 rijtuig: 95TS(TonStop)
Snelheid van de trein: 160km/u

De berekening:
Totale tonnage: 64 x 7 = 448 ton
Totale remton: 95 x 7 = 665ts
Met de formule: (665/448)x100 = 148perc.
Aan 100km/u heeft je trein dus 520m nodig om tot stilstand te komen.
Of aan 160km/u: (520/100)x160 = 832m

Skoody Boo

Actief lid
@Noord26: als er ook geen verkeerlichten zijn lossen ze op als ik beschreef, in deze situ is het natuurlijk zoals renew40 beschrijft.

@Mark: ik begrijp niet hoe het kan dat bij meer rijtuigen de remweg toeneemt, aangezien elk rijtuig beremd is, en ook zelf remcapaciteit heeft.

Cordoba

Forumguru
Dit gaat om een goederenspoor, en dat zie je wel vaker op (oude) industrieterreinen, maar ook bij Europoort zie je dit, zelfs op plekken waar de laatste 10 jaar alles nog grondig op de schop is gegaan.

@Skoody Boo: de remweg neemt niet toe bij meer rijtuigen, als je goed kijkt naar de berekening zie je dat zowel remtonnage als tonnage toenemen, dus remafstand blijft gelijk.

edkoo

Nieuw lid
Ik heb de videobeelden gemonteerd en natuurlijk ingesproken van dit ongeval. De beelden zijn te zien op mediatv.nl

EdK

Forumguru
tsja die LOC kwam toch echt van rechts voor de bestuurster, en rechts heeft voorrang !

Bovenaan Onderaan