Skoda's en veiligheid (ESP)

Captain Hook

Forumguru
Ik was op de site van EuroNCAP aan het zoeken naar de crashtests van de diverse skodamodellen en toen kwam ik ook een overzicht tegen van de verschillen per land qua uitrusting met ESP van Skoda modellen.

De O2:
http://www.euroncap.com/results/escfitment.aspx?make=15&model=133
De Roomster:
http://www.euroncap.com/results/escfitment.aspx?make=15&model=132
De F2:
http://www.euroncap.com/results/escfitment.aspx?make=15&model=131
De Yeti:
http://www.euroncap.com/results/escfitment.aspx?make=15&model=357
De S2:
http://www.euroncap.com/results/escfitment.aspx?make=15&model=135

Wel opvallend hoe ver onderaan Nederland iedere keer zit. Zelfs met de Superb nog geen 100%...
Blijkbaar zijn veiligheidsitems in Nederland niet cool, jammer... :icon_smile_dead:
 

kcj

Actief lid
Binnen enkele jaren is het verplicht in heel Europa.
Ook België hangt blijkbaar onderaan... samen met Oost-Europa.

Nu kan je ESP toch bestellen als optie ?
Of standaard op de duurste versie.
Als de importeur het nu standaard aanbiedt op elk model / versie, prijst hij zichzelf uit de markt.

Blijft de vraag : is de importeur verantwoordelijk of de consument / koper ?

Koen
 

Constant

Erelid
Blijkbaar zijn veiligheidsitems in Nederland niet cool
Denken over veiligheid is ook helemaal niet cool in Nederland, ik werd laatst nog uitgelachen omdat ik een paar simpele brandblusmiddelen in huis had. Over ESP mag je ook niet opscheppen, want ESP had je vroeger ook niet en waarom zou je het nu wel nodig hebben?

En het is opvallend dat het veiligheidsdenken in NL op een laag pitje staat, zelfs als er iets ergs is gebeurd, gaat men gewoon op de oude voet verder. Nederland is ook regeltjes moe, je wilt niet weten hoeveel nuttige veiligheidsregels daardoor zijn afgeschaft of worden genegeerd.

Daarom is het goed dat bepaalde veiligheidsmaatregelen zoals ESP verplicht worden op auto's, want op basis van de eigen verantwoordelijkheid zal er altijd een grote groep zijn die het onzinnig vindt.
 

Captain Hook

Forumguru
Als de importeur het nu standaard aanbiedt op elk model / versie, prijst hij zichzelf uit de markt.
In landen als Oostenrijk of Duitsland prijs de importeur zich (blijkbaar) niet uit de markt, maar behoort zelfs tot de toppers omdat ze het WEL in ieder model stoppen... Dus tja. :confused:
 

Captain Hook

Forumguru
Over ESP gesproken. Toen ik vijf jaar geleden expliciet ESP op m'n O2 wilde hebben, vond iedereen dat heel vreemd.
"neem toch leren stoelen ofzo" werd er geroepen. Ben blij dat ik al die jaren ESP aan boord had. Heeft bij een aantal precaire situaties wel degelijk een veiligheidsverhogende rol gespeeld.

En jaaaaaren geleden, toen we ooit de eerste Golf III kochten (90pk TDI) was zelfs ABS nog een extra geprijsd duur(!) item. Toch genomen ondanks de VW verkoper het maar bleef afraden. Die verkocht liever andere glitters en glimmers. Nog een paar jaar en de discussies over "ik kan het zelf veel beter dan ESP" zijn ook verstomd... :disc:
 

Constant

Erelid
Opties die standaard bij iedereen worden meegeleverd zijn goedkoper dan het lijkt vergeleken met de optieprijslijst. Zolang als er een markt blijft voor de zuinige Nederlanders, zal de rest de hoofdprijs moeten betalen voor dit soort opties.
 
E

Ex-lid 2926

Jaren geleden zijn Duitse autotijdschriften al een "ESP" campagne begonnen. Fabrikanten werden regelrecht afgekraakt als zij hun modellen niet standaard met ESP uitrustten.
Als fabrikant wil je toch niet neergezet worden als producent van onveilige auto's.
Het publiek neemt dit al snel over met als resultaat dat vrijwel alle nieuwe auto's in Duitsland met ESP worden uitgerust.
Daarvoor hadden ze ook al met succes een ABS campagne gevoerd.
In Nederland is hier veel minder aandacht aan besteed, daarom kunnen importeurs de auto's nog steeds zonder blikken of blozen ESP loos aanbieden.
 

Constant

Erelid
Ik heb ESP ooit maar één keer echt nodig gehad en toen zat het niet op mijn (vorige) auto. :1884: Veel mensen denken dat als je iets maar zeer zelden nodig hebt, dat je het dan niet moet kiezen. Maar die ene keer hangt wel je leven (en dat van anderen) er vanaf.
 

Captain Hook

Forumguru
Welnee joh, ESP is voor watjes... :disc:

Echt stoere jongens (en meisjes) rijden zonder gordel om, zonder ABS, zonder ESP, zonder kooiconstructies. We zijn immers allemaal perfecte chauffeurs die moeiteloos al die penible situaties kunnen ontwijken c.q. corrigeren. :koffie:
 

Bothje

Heel gewoon lid
Ik ben ook blij dat ik het erbij heb genomen, is een van de vele onderhuidse veiligheidsmiddelen in mij Roomster.
Met de uitgesleten sporen op de snelweg komt het zeker van pas op het moment dat je er zelf niet aan denkt :680:
 

van_der_P

Senior Member
Maar ondanks het feit dat veiligheidsvoorzieningen op onze auto's niet standaard zijn. Gebeuren er relatief weinig (dodelijke)ongelukken. Nederland behoort tot de veilgste landen in Europa.
Toch is dat vreemd.
 

Captain Hook

Forumguru
Nee hoor, dat is niet vreemd. Er is nauwelijks ruimte alhier om door te rijden... En de vrees voor KoosSpee en consorten, zit er zo ingeramd dat het grootste deel v.d. mensen netjes zich aan de snelheid houdt.
We klagen en kankeren wel veel, maar uiteindelijk gedragen we ons redelijk netjes (relatief gezien t.o.v. andere naties)

Daarnaast hebben we een redelijk overzichtelijk wegennet. Veelal goed en wijds zicht. Moet je eens in de Alpenlanden komen of in Portugal/Griekenland/e.d. Heerlijk van de kronkelweggetjes met onoververzichtelijke bochten en onverlichte kruisingen met onlogisch geplaatste bewegwijzering.

Nee, al met al valt het hier best wel mee. Maar het kan altijd beter! :smiley29:
 

Constant

Erelid
Edit: Capt Hook was me grotendeels voor.

We kunnen nauwelijks normaal doorrijden met onze overvolle wegen, we hebben geen ravijnen, overal stevige vangrails, etc. De ingredienten voor een dodelijk auto-ongeval zijn er niet zoveel als in menig ander Europees land.

Wel worden veel fietsers en voetgangers omver gereden, dat weer wel.
 

Constant

Erelid
Je wilt de ongevallen statistiek niet weten van Oost Europese landen, daar rijden ontiegelijk veel automobilisten een ravijn in.

En ik ben niet eens zo vaak op de autobahn geweest, maar heb al een paar keer een heftig ongeluk gezien. In NL al een tijdig niets ernstigs meer gezien gelukkig.
 

EdK

Forumguru
Elke keer als ik weer eens een rit in Duitsland maak dan zie ik weer zo'n wagen met een D op zijn dak liggen.
Wel hier in Nederland zie je dat toch zelden ( of je moet bij de hulpdiensten werken)
Dus we leven in een relatief veilig land. Zou het toch komen door die 80 / 100 en 120 Km zone's ? En die camera's op elke hoek van de straat ?

Meeste personen die momenteel bij alcoholcontrole's door de mand vallen zijn de voormalig oostblok bewoners die hier met een flinke slok op gewoon door blijven rijden.
 

Constant

Erelid
Ik zie ook veel eenzijdige ongelukken op de autobahn, met die snelheden moet het wel ernstig aflopen bijvoorbeeld bij een klapband. Ik denk dat de meeste auto's hun inzittenden niet meer kunnen beschermen boven 120 km/u. Daaronder wil ik liever ook geen ongeluk, maar verwacht ik in de meeste gevallen een ongeluk te overleven.
 

hemi24

Forumguru
In Oostenrijk hebben ze al meer dan een jaar de slogan "ESP für alle - Die Škoda Sicherheits-Initiative." (alle nieuwe modellen zijn daar voorzien van ESP!!!)

Om de auto's goedkoper in de markt te kunnen zetten, is dit geen item op de agenda van "onze" importeur...

Ook bij onze oosterburen zijn alle nieuwe modellen te beginnen met de allerkaalste Fabia standaard voorzien van ESP.

Hoewel het geen geldig excuus is: wij kennen natuurlijk ook geen slingerende bergweggetjes!

Ik denk dat de meeste auto's hun inzittenden niet meer kunnen beschermen boven 120 km/u.

Ik heb een tijd lang terug een duits programma gezien waar een aantal onderzoekers een Golf V met 100km/h frontaal op een oude Golf II lieten botsen. De gevolgen zetten je wel even aan het denken: dit is "slechts" een botsing met snelheid in bebouwde kom: 2auto's met 50km/h tegengesteld en de brandweer mag al aardig aan het zagen in de Golf V (Mk II kun je bijna niet meer terugvinden!).

Conclusie: de EuroNCAP is slechts een "vergelijktest" tussen modellen net als het de europeesche verbruikscijfers...
(mocht je echt een botsing krijgen op een 80 of 100km/h weg, dan hoop ik dat je vooraf nog voldoende kunt afremmen, net als je tegenstander!!!)

Voor de liefhebber, hier een link naar een soortgelijk experiment: Golf V met 100km/h tegen het testblok:
http://www.youtube.com/watch?v=1TNFDeK6GLE&feature=related
 

Constant

Erelid
Een tegenligger op een provinciaalse wegen, dat is inderdaad mega-eng. Ik hoop dat al die gestreste inhalers daar eens aan denken. Ik heb het al te vaak net goed (dus bijna mis) zien gaan vlak voor mijn auto.
 
Bovenaan Onderaan